آیا آمریکا تحریم ها علیه ایران را لغو خواهد نمود؟

به گزارش مهسان بلاگ، ایران به دنبال لغو تحریم های مالی علیه کشورمان است اما ایالات متحده بر مواضع قدیمی اش پافشاری می نماید و با وجود انتقادهایی که از ترامپ بابت ادامه تحریم ها در شرایط کنونی دنیا وجود دارد، او تسلیم نشده است.

آیا آمریکا تحریم ها علیه ایران را لغو خواهد نمود؟

مهسا مژدهی: با بروز بیماری کرونا،سیاست خارجی ایران تمرکز خود را بر روی برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه کشورمان گذاشته است. ایران به درستی به این موضوع تاکید دارد که تحریم های ایالات متحده علیه کشورمان، ما را با مشکلاتی در زمینه تهیه دارو و یاری های بهداشتی در روزگار کرونا رو به رو نموده است که دلیل عمده آنهم تصمیمات ترامپ است. از سوی دیگر امریکا موضوع یاری به ایران را مطرح نموده بدون اینکه اشاره ای به مشکات مالی کند که برای ایران به وجود اورده است. در چنین شرایطی بعضی کشورها هم درحمایت از ایران تحریم ها را ناقض حقوق انسانی می دانند. اما درخواست های ایران برای لغو تحریم و متهم کردن ایالات متحده به تروریسم مالی تا چه اندازه می تواند کلید حل مشکل تحریم باشد. در خبرنگاران با مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در این زمینه به مصاحبه نشستیم:

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران این روزها معطوف به موضوع کروناست. در کشور مقامات ایرانی سعی دارند تا ظالمانه بودن تحریم ها را به ویژه در شرایط فعلی به دنیا نشان دهند اما از سوی امریکا واکنشی به این اعتراضات صورت نگرفته . به نظر شما این فشارها به ایالات متحده تا چه اندازه می تواند مفید باشد؟

آنچه که امریکا در شرایط کنونی انجام می دهد کوشش برای ارتقاء افکار عمومی در راستای یاری به ایران برای عبور از بحران کرونا است. این کشور از روزهای نخست گفته که آمادگی دارد تا به ایران یاری کند تا در شرایط استثنایی به نام کرونا فضای همکاری ایجاد گردد. خمیرمایه سیاست خارجی امریکا متوجه به این نکته است که آنها با حکمرانان کشور مشکل دارند و با توجه به اینکه کرونا متوجه ملت است، مسئله ای با ملت ایران ندارند. امریکا با پیشگامی در تمام زمینه ها برای مهار کرونا زمینه مهار افکار عمومی را فراهم کرد. ایران با رد پیشنهاد ایالات متحده موضوع رویکرد برداشتن کل تحریم های امریکا علیه کشورمان را عنوان کرد. وزارت خارجه کشورمان به هرحال تابع نهادهای دیگری است که تائید نماینده سیاست کشور هستند. رهبر معظم انقلاب بی اعتمادی مطلق خود را به امریکایی ها اعلام نموده اند. در سخنرانی روز مبعث ایشان با قدرت یاری آمریکا به ایران را رد کردند و آن را حتی خطرناک دانستند. ایران از نظر سیاسی به هیچ وجه نمی تواند به تعاملی از این دست با آمریکا تن بدهد.

اکنون آمریکا مدعی می گردد که با توجه به تجربه چهاردهه خود هرگونه برداشتن تحریم ها می تواند دنیا را به خطر بیاندازد. با توجه به این رویکرد هر دو طرف نمی گردد امیدی به کوشش هایی داشت که به دنبال برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه ایران است. اما ایالات متحده می گوید که کوشش می نماید از روزنه هایی که وجود دارد به ایران در برطرف مشکل یاری کند.

موضع گیری وزارت خارجه امریکا در مقابل بیانات رهبری نشان دهنده رویکرد ایالات متحده است. آنها از تحریم های خود علیه ایران عقب نشینی نخواهند کرد اما کوشش می نمایند تا با استفاده از فرصت پیش آمده، با دادن پیشنهاد یاری به ایران تحرکاتی داشته باشند که به دیگر کشورها بگوید آن کسی که یاری ها را رد کرد ایران بوده است.

آمریکا اصرار زیادی دارد که موضوع یاری به ایران را پررنگ کند و توپ را به زمین کشورمان بیاندازد. شما این رویکرد مقامات ایالات متحده را چطور ارزیابی می کنید؟

امریکا می گوید من دارو و پول به ایران می دهم اما می خواهم خودم هم بر فرایند کار نظارت داشته باشم . اینکه ایران این موضوع را قبول نمی نماید یک موضوع سیاسی است همانطور که پیشنهاد امریکا هم برای یاری یک پیشنهاد سیاسی به حساب می آید. همه دولتمردان دنیا در رقابت های خود اهداف سیاسی را مد نظر دارند اما چگونگی دنبال کردن این اهداف مهم است. آمریکا آشکارا با نظام جمهوری اسلامی ایران سر ستیز دارد. اما در عین حال آنها اعلام می نمایند که با ملت ایران مسئله ای ندارند و می خواهند که در زمان کرونا به ملت ما یاری نمایند. ایران حاضر نیست این شکل از تعامل با امریکا را قبول کند. از طرفی اگر چنین یاریی صورت پذیرد افکار عمومی زمینه های ایجاد فضای مناسب برای ارتباط با امریکا را به دست می آورد. امریکا افکار را به این سمت راهنمایی می نماید که می خواهد به حکمرانان فشار بیاورد و نه به مردم. اگر ایران چنین اجازه ای به ایالات متحده بدهد که امریکا کوشش های خود را برای یاری به کار ببندد، ممکن است افکار عمومی دنیا به سمتی که انها می خواهند برود. اگر ایران سرسختی نشان دهد هم در افکار عمومی متهم به عملکرد لجبازانه می گردد.

ایران اما راه دیگری را انتخاب نموده و روی تحریم ها دست گذاشته است. به نظر می رسد که دیپلمات های ایرانی می خواهند مقامات دیگر کشورها را هم در مورد اعتراض به تحریم ها علیه ایران با خود همراه نمایند.

ایران راه میانه را در پیش گرفته که کوشش برای برداشته شدن تحریم هاست. این در حالیست که امریکا می گوید راهی را برای یاری باز گذاشته است. در حال حاضر بعضی کشورهای دیگر هم هستند که این موضوع را علیه امریکا مطرح می نمایند و خواستار برداشته شدن تحریم های امریکا در شرایط فعلی هستند. آنها به دنبال رقابت با ترامپ هستند و این رقابت در میان کشورهای روسیه و چین و فرانسه و ... با امریکا خیلی زیاد است. مثلا ما می بینیم که برخلاف خواسته امریکا فرانسوی ها زندانی ایرانی را که ایالات متحده خواستار استردادش بود را ازاد می نماید و به حرف ترامپ بی اعتناست.

اروپا می خواهد در لغو تحریم ها یاری کند اما نگرانی زیادی بابت جریمه ها وجود دارد. می دانیم که کار کردن با شرکت های ایرانی برای آنها با عواقب بسیاری همراه خواهد بود. امریکا می تواند بانک ها را جریمه کند و در روابط میان کشورها و ایران خلل ایجاد کند. هیچ یک از این کشورهای دیگر از ایالات متحده رضایت کامل ندارد. اما در عمل امریکا ضمانت اجرا را برای اجرای خواسته های خود دارد و تا زمانی که خودش اراده کند ایران را تحت تحریم ها قرار خواهد داد. در همین حال نمی گردد این موضوع را رد کرد که پایتخت های اروپایی کوشش دارند تا از موضوع کرونا بهره برداری نمایند. در نوع واکنش و موضع گیری آنها مسئله رقابت با امریکا هم مطرح است. اینکه بگوییم آنها منافع ایران را در نظر می گیرند بسیار آرزومندانه است. در حال حاضر ما یاری چینی ها را قبول می کنیم اما واقعا چه تفاوتی میان چین و امریکا از این نظر وجود دارد؟ آنها هم با هدف گسترش نفوذ خود بر دیگر کشورها از موضوعات مالی بهره می برند و این موضوع فقط مختص به آمریکا نیست. امریکا نشان داده که اگر بخواهد یاری کند، روانتر از روس ها، اسانتر از لندن و بهتر از چین می تواند یاری کند. این را باید در نظر گرفت که هر نوع یاریی از سمت هر کشوری به کشور دیگر در این شرایط تنها موضوعی بشردوستانه نیست و با اهداف سیاسی همراه است و از این نظر فرق چندانی میان پایتخت های دنیا وجود ندارد.

23/ 312 310

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 41869

به "آیا آمریکا تحریم ها علیه ایران را لغو خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آمریکا تحریم ها علیه ایران را لغو خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید