اثرات معجره آسای وضو (قسمت اول)

به گزارش مهسان بلاگ، از نظر علمی ثابت شده که اندازه انرژی حیاتی، قبل و بعد از طلوع خورشید و قبل و بعد از غروب خورشید، به بالاترین حد خود می رسد و می بینیم که سفارش به نماز اول وقت، یعنی درست قبل از طلوع و غروب خورشید شده است .

اثرات معجره آسای وضو (قسمت اول)

به گزارش خبرنگاران به نقل از سایت مشرق زمین، از نظر علمی ثابت شده که اندازه انرژی حیاتی، قبل و بعد از طلوع خورشید و قبل و بعد از غروب خورشید، به بالاترین حد خود می رسد و می بینیم که سفارش به نماز اول وقت، یعنی درست قبل از طلوع و غروب خورشید شده است .

تمامی توصیه های اسلام، برآمده از وحی و متکی بر حکمت حضرت حق هستند به این معنا که هر یک از این دستورات بر مصالحی واقعی و حکیمانه بنا شده اند.

دانش و آگاهی از چیزی می تواند اعتقاد و التزام انسان را نسبت به آن افزایش دهد و دید انسان نسبت به موضوع مربوطه را وسیع تر گرداند. بنابراین اگر وضو, نماز و دیگر اعمال را با دانش و تدبیر انجام دهیم، به نور می رسیم.

از نظر اسلام، داشتن وضو امری است پسندیده تا آن حد که در آموزه های دینی ما، دایم الوضو بودن یک ارزش به تعداد میرود؛ برای مثال، حضرت محمّد مصطفی(ص) می فرمایند: اگر می توانی که در تمام شبانه روز با وضو باشی این کار را بکن که اگر در حال طهارت بمیری، شهید از جهان رفته ای(العاملی، وسایل الشیعه،1374، ج 1؛ ص 383).

در روایتی دیگر آمده است که: وضو گرفتن بر روی وضوی قبلی نوری است بر روی نور و هرکس بدون اینکه نیاز به وضوی تازه پیدا کند وضوی خود را تتازه نماید خدای عزوجلّ هم بدون طلب استغفار و بخشایش توبه او را تتازه می کند(شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 41). امام رضا (ع) فرمودند:خداوند فرمان به وضو داده و نماز را با وضو شروع کرده است تا این که بنده به هنگام ایستادن در پیشگاه خدا و مناجات با او، طاهر و پاک و مطیع او امر او و از پلیدی ها و نجاسات پاک باشد(العاملی، وسائل الشّیعه، 1374،ج1، ص257.). پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند:هرکس به هنگام وضو ساختن ذکر خدا را بگوید، تمام بدنش پاک شده است(مجلسی، بحارالأنوار،1403، ج80، ص314.).همچنین امام صادق (ع) می فرمایند: هر کس ذکر خدا را به هنگام وضو بگوید، مانند این است که غسل کرده باشد(همان). اصولا قبل از خواندن نماز وضو می گیریم .قبل از انجام هر کاری توصیه شده که باید با وضو انجام گیرد.

در زمانی که بدن انسان به هر دلیل ناپاک می شود توصیه به غسل و وضو شده است. باید ذکر کرد که علاوه بر موارد واجب ، در احادیث آمده که به هنگام تب، سردرد ، عصبیت، دل پیچه و غیره وضو بگیرید . دلیل آن چه می تواند باشد ؟ .چرا در وضو مردان باید از پشت آرنج آب بریزند ولی خانمها باید از قسمت تای دست (جلو) اینکار را انجام دهند؟ چرا بهتر است بعد از وضو بدن را خشک نکنیم؟ فلسفه سجده چیست ؟ چرا گفته شده اگر مهر را کمی جلوتر از حالت عادی قرار دهیم بهتر است ؟.

امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که از انسان پیـوسـته نـور و امواج و انرژی ساطع می شود. امواجی که دستگاه پیش از وضو گرفـتـن انسان نشان می دهد، با امواجی که پس از وضو گرفـتن نشان می دهد با هم فرق می کند. امواج پس از وضو گرفتن بیانگرآرامش بیشتر یافتن انسان است. یعـنی وضو گرفـتـن که شـستن صورت و دستها و مسح فرق سر و پاها و یا شستن پاها است، به انسان آرامش می دهـد. در این مقاله ابتدا چاکراهای بدن را شرح داده و سپس تاثیر وضو بر روی آنها را بررسی می کنیم.

چاکرا چیست؟

همه احساسات، ادراک، آگاهی ها و هر چیزی که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد را می توان به هفت دسته تقسیم کرد و هر کدام از این دسته ها به یک چاکرا پیوسته است. پس چاکراها نه تنها کننده اعضای بدن شما هستند بلکه کننده قسمتهای مخصوصی از حواس و ادراک شما هممحسوب می شوند. وقتی شما احساس تنش می کنید، این تنش را در چاکرای مرتبط با آن قسمت هم احساس می کنید و این چاکرا و عضو مرتبط با آن دچار استرس می شوند.

تنش در چاکرا به وسیله شبکه عصبی که به این چاکرا پیوسته است درک می شود و به اندامی که به وسیله این شبکه کنترل می شوند انتقال می یابد. هنگامی که این تنشها برای مدت زمان طولانی و یا با شدت زیادی در شخص بماند علایم بیماری نمایان می شود. بیماری ها در اثر بسته شدن این مراکز انرژی پدید می آیند.محل چاکراهای اصلی و غدد مترشحه متانظر با آنها به شرح زیر است:(کوک سویی، انرژی درمانی).

1- چاکرای مولادرا با رنگ قرمز: در ریشه ستون مهره هاست که در همین ناحیه، شبکه رشته های اعصاب سمپاتیک برای ترشح آدرنالین قراردارد.

2- چاکرای سوداسیتها با رنگ نارنجی: در محل غدد تناسلی ست که هـورمون های جنسی مردانه و زنانه را تولید و ترشح می کند.

3- چاکرای مانی پورا به نشانه قدرت با رنگ زرد: در محل شبکه اعصاب خورشیدی مستقر است که این شبکه، در جلوی غده پانکراس قراردارد و با ترشح هورمون مرتبط در سوخت گلوکز، مرکز تولید انرژی و قدرت در بدن است.

4- چاکرای آناهاتا با رنگ سبز: کانون عشق تصور می شود که مجاور غده تیموس و در محل قلب قراردارد.

5- چاکرای ویشودها با رنگ آبی: جایگاه حقیقت است که در ناحیه گلو و مجاور غده تیرویید قراردارد.

6- چاکرای آجنا با رنگ نیلی: کانون بصیرت تصورمی شود که در بین ابروها قراردارد و در لحظات تمرکز و تعمق، در این مکان، چینی در پوست ظاهرمی شود که مهم ترین غده مترشحه داخلی یا هیپوفیز در آن قراردارد.

7- چاکرای ساهارا با رنگ بنفش: به نشانه رحمت، در راس جمجمه و در جوار غده صنوبری قراردارد.

هاله چیست؟

یکی از مقولات مورد توجه در علم متافیزیک، انرژی های لطیف اطراف موجودات مختلف می باشد که از جمله موارد جالب برای تدبر و تعمق در عظمت خالق یگانه است . در اطراف بدن همه موجودات اعم از زنده و غیرزنده، یک حوزه انرژی لطیف وجود دارد که به آن هاله گفته می شود. هاله، درواقع، میدانی از انرژی است . انرژی الکترومغناطیسی و سایر انرژی های عالی تر که همه موجودات زنده را احاطه کرده است و به عقیده بعضی در اطراف همه ذرات اتمی و موجودات زنده و غیر زنده وجود دارد. هر چیزی در جهان در حال نوسان است. هر اتم، هر قسمت از یک اتم، هر الکترون، هر ذره بنیادی، حتی افکار و آگاهی ما، همه نوسان دارند. ما می توانیم هاله را یک نوسان بدانیم که هر موجود مادی را احاطه کرده است.کاملترین نوع هاله از نظر کمی و کیفی به انسان تعلّق دارد که به آن،حوزه انرژی انسان (HEF) یا هاله نورانی انسان می گویند. هاله اطراف انسان، تا حدی متشکل از امواج الکترومغناطیس است، که طیف امواج میکروویو، از مادون قرمز تا فرابنفش را در بر می گیرد. به نظر می رسد که امواج میکروویو، با فرکانس پایین و بخش مادون قرمز طیف (حرارت بدن)، مربوط به سطوح پایین فعالیت بدن ما هستند (ساختمان DNA ، متابولیسم، جریان خون و غیره). در حالی که بخش فرکانس بالا (فرابنفش)، بیشتر مربوط به فعالیت آگاهانه ما است، مانند: تفکر، خلاقیت، اراده، منش، و عواطف. دانشمندان روسی که در زمینه مطالعه هاله پیشتاز هستند، کشف کردند که با تاثیر بر هاله میکروویو DNA، می توان DNA انسان را تغییر داد. بخش فرکانس بالا (فرابنفش)، بسیار مهم و جالب و در عین حال بسیار ناشناخته است. این قسمت با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

جدول1-تاثیر وضو بر چاکراها و هاله بدن

نوع چاکرا و هاله

قبل از وضو(سانتیمتر)

بعد ازنیت کردن(سانتیمتر)

بعد از وضو(سانتیمتر)

نیم ساعت بعد(سانتیمتر)

هاله سر

30

110

65

70

هاله شانه

25

110

خیلی بزرگ

70

هاله شکم

25

110

خیلی بزرگ

70

هاله پاها

20

150

خیلی بزرگ

70

مولادهارا(چاکرا1)

25

90

خیلی بزرگ

50

سوادهیستانا(چاکرا2)

40

90

خیلی بزرگ

100

چاکرای منگ مین

20

20

35

15

چاکرای ناف

15

20

40

30

طحال جلویی

35

25

25

15

طحال پشت

40

5

60

15

شبکه خورشیدی جلویی(چاکرا3)

55

40

80

20

شبکه خورشیدی پشتی(چاکرا 3)

55

40

80

20

قلب جلویی (چاکرا 4)

50

50

80

100

قلب پشتی (چاکرا 4)

50

50

80

100

گلو (چاکرا 5)

50

50

110

70

آجنا (چاکرا 6)

50

50

80

100

پیشانی

20

50

15

10

تاج (چاکرا 7)

50

110

140

100

کبد

35

20

25

15

دست و پا

40

110

خیلی بزرگ

70

وضو و معجزه الهی

طبق کشفیات تازه در نوروفیزیولوژی، تحریکات حسی اندازه هوشکمک انسان را بالاتر برده و خواب آلودگی، کسالت و گیجی را از بین می برد.به نام مثال، شخصی که در خواب عمیق به سر می برد با صدازدن یا حرکت دادن (تکان) او می توان بیدار نمود.

از طرفی هر چه پیام های حسی بیشتری به مغز ارسال شود، اثر هوشیار کنندگی آن بالاتر می رود و به عبارت ساده تر، هرچه سطح بیشتری از قشر مغز یعنی بخش وسیع تری از آدمک حسی تحریک شود، هوشکمک بیشتری بدست آمده و قدرت توجّه و تمرکز انسان بیشتر می شود. متوجه می شویم پاره ای از منطقه ها بدن بوسیله نواحی بزرگی از قشر حسی نشان داده می شوند؛طوری که لب ها بزرگ ترین ناحیه را اشغال می کنند و بعد از آن ها صورت و انگشت شصت دست قرار دارند؛در حالی که سراسر تنه و قسمت های تحتانی بدن به وسیله نواحی نسبتاً کوچکی نشان داده می شوند(آرتورگایتون، فیزیولوژی پزشکی، 1373، به نقل از کریمی یزدی، کوهپایی و ذکری،1390). جالب این که، وسعت این نواحی نسبت مستقیم با تعداد گیرنده های حسی تخصص عمل یافته در ناحیه محیطی مربوطه بدن دارد.به نام مثال، تعداد زیادی انتهاهای عصبی تخصص عمل یافته در لب ها و شست یافت می شوند؛ در حالی که فقط معدودی گیرنده در پوست تنه وجود دارند(گانونگ، 1991، مروری بر فیزیولوژی پزشکی، به نقل از کریمی یزدی، کوهپایی و ذکری،1390). نواحی حسی برای دست و قسمت های دهان و اطراف آن بسیار گسترده اند؛در حالی که نواحی قشری برای دریافت حس های تنه و پشت کم هستند. بنابراین، با توجّه به نقشه آدمک حسی، روشن است که وقتی در جریان وضو، داخل دهان، صورت، ساعدها، کف دست ها، جلوی سر و روی پاهای آدمک حسی تحریک شوند؛قسمت اعظم قشر حسی تحریک می شود و هوشکمک به سطح بالایی می رسد؛ در حالی که فقط چیزی حدود 20درصد از سطح بدن مرطوب شده است و اگر شخص به جای وضو، کل بدن خود (یعنی 5برابر مساحت وضو) را می شست، چیز زیادی بر تحریک ناشی از وضو، افزوده نمی شد.به عبارت دیگر اگر برنامه وضو به گونه فعلی نبود و منطقه ها دیگری از بدن شسته می شدند؛ چنین اثری به دست نمی آمد.وضو با مرطوب کردن 20 درصد از سطح بدن، تقریباً کار مرطوب کردن تمام بدن را انجام می دهد واین موضوع واقعاً یک معجزه است؛ یعنی 20درصد در مقابل 80درصد!در حقیقت شرع مقدس اسلام خواسته است با سهل ترین عمل و کمترین زحمت، بیشترین اثر حاصل شود که همانا نشاط و توجّه کافی برای به جا آوردن نماز است و آن هم با بهترین شیوه تحریک حسی به منظور تولید نشاط، یعنی آب که هم بی خطر بوده و هم بهداشتی است و به علاوه از لحاظ روانی هم خویشاوند است(کریمی یزدی، کوهپایی و ذکری، 1390)

وضو و سلامتی بدن

سه چاکرای پایینی (چاکراهای قاعده ای، جنسی ونافی) چاکراهایی هستند که تمامی کالبد بر مبنای آنها عمل می کند. چاکرای قاعده ای برسلامت جسمانی وهرگونه فعالیت فیزیکی اثر دارد. این چاکرا انرژی خام زیستن را ازمحیط دریافت کرده و صرف تغذیه بدن می کند. موقعیت بدن واین چاکرا را می توان به کارخانه قندسازی بسیار مدرنی تشبیه نمود که در قسمتی ازآن، چغندرقند باید وارد شود. بدیهی است اگر چغندرقند وارداین کارخانه نشود، تمامی دستگاه ها و تکنولوژی پیشرفته آن بی ثمر می ماند. فعال بودن این چاکرا برروی سلامت جسمانی تاثیر بسزایی دارد. چاکرای جنسی اساس لذت بردن و تحمل کردن است. به کمک این نیرواست که می توانیم شرایط نامساعدی را تحمل کرده و دوام آوریم. کسانی که مجبوراند شرایط خاصی را در مدت زمان طولانی تحمل کنند باید چاکرای جنسی بزرگ وفعالی داشته باشند. به نام مثال کسی که مجبوراست چندین ماه برای شرکت درامتحان کنکور درس بخواند، باید از چنین انرژی بهره مند باشد. این چاکرا پشتکار ما را زیاد می کند. به هنگامی که یکی از دوستان شما در درس یا کار خود اصطلاحا کم می آورد، چاکرای جنسی وی به شدت خالی شده و از فعالیت بازایستاده است. فعال بودن این چاکرا بر روی سلامت روانی تاثیر بسزایی دارد. چاکرای نافی ارتعاشی بالاتری نسبت به دو چاکرای قبلی داشته و شرایط گوارشی و هضم و جذب غذا را برعهده دارد.غذاهایی که می خوریم دارای پرانا هستند. هرچه قدرغذا تازه تر و طبیعی تر باشد از انرژی بیشتری برخوردار است. علاوه برانرژی غذا، سیستم جذب ودریافت این غذاها هم بسیارمهم است. این سیستم همان چاکرای نافی است. درصورت وجود یک چاکرای بیمار وغیرفعال، حتی اگرغذاهای تازه وسرشار از انرژی حیاتی هم تناول شود، بازهم بدن بدون انرژی می ماند. دراین صورت بدن قادر به دریافت انرژی نیست. ساخت موتور، روغن کاری آن و نهایتا تغذیه مداوم آن وظیفه ای است که این سه چاکرا برعهده دارند. عملکرد صحیح و کامل این چاکراها منجربه ساخته شدن بدنی سالم و فعال می شود. بدنی که می تواند جایگاه خوبی برای دریافت و مبادله انرژی شود. سلامتی این سه چاکرا، فعالیت صحیح و کامل چاکراهای بالایی را تضمین می کند. چاکراهای بالایی (مثل گلو،آجنا وتاج) همان دستگاه های پیشرفته ای هستند که نیاز به انرژی خام دارند. اگرانرژی خام با کیفیت خوب و به اندازه کافی در دسترس آنها قرارگیرد، تجربیات عمیق روحانی به بار خواهد آمد. به طورکلی چاکراهای پایینی مربوط به امورجسمانی و فیزیکی و چاکراهای بالایی مربوط به تجربیات معنوی هستند. درنگاه اول هرچه که چاکراهای پایینی بزرگتر و فعالتر باشند مسائل دنیوی بیشترمطرح می شوند. کسانی که نسبت به مسائل روحانی وماوراء طبیعی علاقمند هستند دارای چاکراهای بالایی فعالی هستند. فعالیت وسلامتی چاکراهای پایینی مبنایی برای فعالیت چاکراهای بالایی است. به طوری که اگرشخص درست زندگی کند(به بدن ونیازهای طبیعی آن توجه کند، سلامت روانی خود را به مخاطره نیندازد ومدام خود را تغذیه و حمایت کند) خود به خود در مسیری معنوی قرارمی گیرد و می تواند درکی عمیق از خداوند به دست آورد. هرچه که چاکراها و کانالهای انرژی بزرگتر گردند، ظرفیت فرد برای تجربیات عمیقتر بیشترمی شود.(وضو و تاثیرآن بر سلامتی(انرژی درمانی)،1388

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 93854

به "اثرات معجره آسای وضو (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات معجره آسای وضو (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید