احتمال شکاف عظیم در صفوف طالبان و پیوستن به داعش بر سر مذاکره با آمریکا

به گزارش مهسان بلاگ، درحالی که مذاکراتی میان طالبان و آمریکا در جریان است، تندروهای طالبان از مذاکره با واشنگتن خودداری می کنند و آماده این هستند که به داعش بپیوندند چراکه با رویکردها و منافعشان هماهنگ تر است.

احتمال شکاف عظیم در صفوف طالبان و پیوستن به داعش بر سر مذاکره با آمریکا

به گزارش خبرنگاران، روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی نوشت: اعضایی از طالبان به مذاکرات با آمریکا به مثابه کوتاه آمدن از اصول نگاه می کنند.

مسؤولان آمریکایی پیش از این مذاکرات در دوحه را با رهبران طالبان ازسرگرفتند. هدف از این مذاکرات تلاش برای پایان دادن به 18 سال جنگ است.

هنوز هیچ جزئیاتی از توافق احتمالی میان طالبان و واشنگتن منتشر نشده است و تاریخی هم برای عقب نشینی نهایی نیروهای آمریکایی از افغانستان مشخص نشده است.

تایمز نوشت که برخی رهبران طالبان به نظر خوش بین هستند چراکه معتقدند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای این توافق اشتیاق زیادی دارد و می خواهد کشورش از بار سنگین نزاع در افغانستان رها شود.

اما این خوش بینی به همه رهبران طالبان تسری پیدا نمی کند زیرا رهبران جنگجوی آن از نشستن پای میز مذاکره با آمریکا بسیار خشمگین هستند زیرا آنها معتقدند آنچه انجام می دهند به عنوان وظیفه انگاشته می شود.

دو هفته پیش یک گروه در داخل طالبان مسؤولیت اقدام برای ترور مولوی هیبة الله آخونزاده رهبر طالبان را برعهده گرفت.

به نوشته این روزنامه، رهبران طالبان هر یک از آنها هزاران فرد مسلح را مدیریت می کنند و نگرانند این اختلافات منجر به نابودی دستاوردهای گذشته شان شود.

یکی از مسؤولان طالبان در ایالت قندوز خاطرنشان کرد که تعدادی از رهبران طالبان همچنان به جنگ ادامه خواهند داد چراکه توافق احتمالی برای حفظ آبروی آمریکایی ها خواهد بود تا از هرگونه اهانت دور باشند.

وی اظهار کرد: ما از سال ها پیش می جنگیم و در حال حاضر بسیار به شکست نیروهای خارجی نزدیک شده ایم و در آستانه رهایی از دست دولت خونخوار افغان هستیم.

شروط واشنگتن برای توافق با طالبان قطع ارتباط این گروه با القاعده است. همچنین این گروه نباید اجازه دهد افغانستان به مرکزی برای حملات تروریستی در کشورهای غربی تبدیل شود.

کارشناسان معتقدند که افغانستان به رغم تلاش های کنونی همچنان مرکز تروریسم باقی خواهد ماند به ویژه اینکه القاعده در کنار داعش در صحنه حضور دارد و برای سیطره بر مناطق بیشتری تلاش می کند. در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد و تندروها از طالبان جدا شوند این به معنای وقوع جنگ داخلی جدید در افغانستان و بازگشت به نقطه صفر است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16569

به "احتمال شکاف عظیم در صفوف طالبان و پیوستن به داعش بر سر مذاکره با آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال شکاف عظیم در صفوف طالبان و پیوستن به داعش بر سر مذاکره با آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید