استفاده از ژن درمانی برای درمان بیماری های صعب العلاج

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی، فاز نهایی مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی برای استفاده از روش های نوین درمانی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد.

استفاده از ژن درمانی برای درمان بیماری های صعب العلاج

این مرکز مستقر در پژوهشگاه رویان پلی میان مراحل آزمایشگاهی و پیش بالینی توسعه محصولات مبتنی بر سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی تا رسیدن به مرحله درمانی و فراوری صنعتی محصول در مقیاس بالا است. شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها با استقرار در این مرکز و استفاده از خدمات آن در جهت توسعه محصولات این حوزه گام بر می دارند. پس زیرساخت های قوی علمی برای توسعه محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی در آن ارائه می شود تا مراحل فراوری و کنترل کیفیت محصولات سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت و نیز تضمین کیفیت محصولات مربوطه به خوبی اجرایی شود.

ایجاد شرکت های دانش بنیان در مجموعه رویان لازم است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با حضور در پژوهشگاه رویان و رونمایی از 3 طرح پیش بالینی این مرکز، با اشاره به صندلی مجموعه پژوهشی رویان در کشور، گفت: این مجموعه نقش مهمی در توسعه زیست بوم حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دارد و همواره در پژوهش های پایه پیشرو است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: این مجموعه یادگار کاظم آشتیانی است و محققان برجسته ای در آن فعالیت می نمایند. از اینکه می بی نم، بحث ژن درمانی به صورت جدی در کشور برای درمان بیماری سرطان و در این مجموعه در حال پیگیری است شادمان هستم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان نمود: این مجموعه روزی پیشتاز حوزه سلول درمانی بود و امروز به بحث ژن درمانی ورود نموده است. امیدواریم ظرف یک سال آینده تاییدیه بازار را برای فرآورده خود دریافت نمایند. این اتفاق بزرگی در حوزه تحقیقات بالینی مرز دانش است.

ستاری با بیان اینکه هربار از مجموعه پژوهشی رویان بازدید می کنم، پروژه و اتفاق جدیدی را شاهد هستم، گفت: خیلی اتفاق خوبی است که این مجموعه به صورت پویا کار می نماید و کم کم به سمت ایجاد شرکت های دانش بنیان می رود تا بتواند از این طریق، بخش قابل توجهی از درآمد و بودجه پژوهش های پایه خود را تأمین کند این خوداتکایی در آینده رویان نقطه قوت خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به حمایت های معاونت علمی و فناوری از فعالیت های این مجموعه، بیان نمود: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان حجم کارآزمایی پیش بالینی بالایی در حوزه حیوانات دارند، بیمارستانی تخصصی با حمایت معاونت علمی در شهر پردیس ایجاد خواهد شد. این مجموعه نخستین بیمارستان تخصصی برای نخستی سانان در منطقه است. این مجموعه در حوزه های مختلف علوم شناختی، داروهای زیستی و واکسن غیره فعالیت می نماید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین بیان نمود: پول بخش خصوصی در حوزه پژوهش کارساز است. با پول دولتی تحقیق انجام می شود؛ اما نتیجه بخش نیست باید از توان و پول خصوصی برای انجام پژوهش ها و تحقیقات کاربردی استفاده کنیم.

اقتصاد دانش بنیان را در کشور توسعه دهیم

همچنین حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم، گفت: یکی از مسائل مجموعه رویان به حوزه قراردادهای نخست برمی شود که معمولاً جایی یا کسی ریسک آن را نمی پذیرد. از دکتر ستاری درخواست داریم این مشکل را حل نماید.

به گفته وی، ما در تلاشیم تا زمینه را برای ایجاد شرکت های دانش بنیان در حوزه فعالیتمان را فراهم کنیم تا با این کار زمینه فراگیر شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور فراهم شود. با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق توسعه ملی تأمین اقتصادی پروژه های خود را سرعت دادیم.

آینده سرطان به سمت درمان با سلول های ایمنی حرکت نموده است

در ادامه امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در این مراسم، گفت: آینده درمان سرطان به جای شیمی درمانی و رادیوتراپی به سمت درمان با سلول های ایمنی حرکت می نماید. این سلول ها انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها را می توانیم در درمان سرطان استفاده کنیم.

وی اضافه نمود: درمان سرطان با سلول های ایمنی یکی از روش های جدید علمی در جهان است. این کار یک پروژه بسیار پیچیده و سخت است که در جهان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

حمیدیه ادامه داد: سرطان یکی از مسائل نظام سلامت در جهان است و همچنان در بیش از نیمی موارد تومورهای بدخیم پاسخ درستی به درمان های معمول در این زمینه نمی دهند اما امیدواریم با سلول های ایمنی این بیماری را یک گام به درمان نزدیک تر کنیم.

وی بیان نمود: در این مدل درمانی سلول های ایمنی به جنگ با سلول های سرطانی می فرایند تا درمان قطعی این بیماری را سرعت دهند.

طرح ها را بشناسیم

3 طرح خاتمه یافته در سال 99 توسط پژوهشگاه رویان رونمایی شد. پروژه هایی که توسط محققان جهاد دانشگاهی به ثمر نشسته است و امیدها به درمان بیماری ها را در کشور افزایش داده است. از جمله این طرح ها می توان به پروژه استفاده از سلول های ایمنی در درمان سرطان اشاره نمود که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران بر روی 5 بیمار مبتلا به تومور بدخیم مغزی کارآزمایی بالینی شده است.

همچنین فراوری موش تراریخته کوویدسا که می تواند در آنالیز نتایج داروها و واکسن های مؤثر در درمان کرونا مورد آزمایش قرار گیرد نیز دیگر پروژه این مجموعه است. فراوری فرآورده های سلول و ژن درمانی برای درمان سرطان بیماران و فرآورده کارا 19 که به درمان سرطان یاری می نماید نیز محصول دیگری بود که رونمایی شد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 79081

به "استفاده از ژن درمانی برای درمان بیماری های صعب العلاج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ژن درمانی برای درمان بیماری های صعب العلاج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید