افتتاح پارک فناوری سلامت، راه اندازی دستگاه شتابدهنده خطی پزشکی

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نخستین بخش از سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان اصفهان ضمن بهره برداری از محصولات دانش بنیان و فناور ایران ساخت پزشکی و سلامت، پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی نیز افتتاح شد.

افتتاح پارک فناوری سلامت، راه اندازی دستگاه شتابدهنده خطی پزشکی

در بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از شهرک سلامت اصفهان، دو دستگاه پیشرفته ایران ساخت به نمایش درآمد. در بخشی از این بازدید دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی ایرانی که در تشخیص و درمان سرطان کاربرد دارد نصب و راه اندازی شد. ساخت دستگاه شتابدهنده خطی پزشکی نیازمند دانش فنی بالا است و فراوری آن توسط یک شرکت دانش بنیان صورت گرفته است.

ساخت و تجاری سازی این دستگاه در قالب طرح های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می گردد.

به گفته مدیرعامل این شرکت فن آور ارزش نمونه خارجی هر نمونه از این دستگاه بین 1.2 تا سه میلیون دلار است و ساخت نمونه ایران ساخت این دستگاه با کیفیت مشابه خارجی 150 هزار دلار هزینه دارد که نسبت به نمونه خارجی زمینه جلوگیری از خروج ارز را فراهم می نماید. همچنین کیفیت و فناوری بالای این محصول دانش بنیان، راه ارز آوری به وسیله صادرات را هموار می نماید.

دستگاه اشعه ایکس ایرانی با کاربرد مشاهده و اسکن کانتینر های گمرکی کالا نیز دیگر دستگاه به بهره برداری عملیاتی رسید. این دستگاه دانش بنیان که با فراوری پرتوهای ایکس و دریافت علایم روی شناساگرها، داخل کانتینر های گمرکی و بار را شناسایی و امکان مشاهده محموله های بار را فراهم می نماید.

این دستگاه دانش بنیان نخستین بار در کشور و با حمایت معاونت علمی و فناوری تجاری سازی شده است. با ساخت این دستگاه، ایران در جمع چهار کشور دارنده این فناوری قرار می گیرد. قیمت نمونه خارجی این دستگاه بین 2 تا 3 میلیون دلار است. ساخت نمونه ایران ساخت و کاملا بومی با هزینه کم تر از 100هزار دلار، صرفه جویی ارزی قابل توجهی را در کنار ایجاد زمینه ارزآوری از راه صادرات به دنبال دارد.

افتتاح پارک علم و فناوری سلامت

در ادامه سفر ستاری به اصفهان، پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان افتتاح و پذیرای واحدهای فناور و دانش بنیان حوزه سلامت شد.

کسب و کارهای دانش بنیان و فناور دانش بنیان حوزه های گوناگونی چون فناوری های سلامت، تجهیزات پزشکی، غذا و دارو در این پارک علم و فناوری استقرار یافته است که برای ورود به مرحله تجاری سازی، حمایت و راهنمایی می گردد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 4474

به "افتتاح پارک فناوری سلامت، راه اندازی دستگاه شتابدهنده خطی پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح پارک فناوری سلامت، راه اندازی دستگاه شتابدهنده خطی پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید