ایجاد مرکز تحقیقات قضایی در دانشگاه آزاد شاهرود

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس دانشگاه آزاد شاهرود از ایجاد مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی در این دانشگاه خبر داد و گفت: با ایجاد این مرکز تعداد مراکز تحقیقاتی موجود در این واحد دانشگاهی به 3 مرکز افزایش یافت.

ایجاد مرکز تحقیقات قضایی در دانشگاه آزاد شاهرود

احمد ابوالقاسمی فر، رئیس دانشگاه آزاد شاهرود در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، از ایجاد مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود خبر داد و توضیح داد: با ایجاد این مرکز تعداد مراکز تحقیقاتی موجود در این واحد دانشگاهی به 3 مرکز افزایش یافت.

احمد ابوالقاسمی فر در بیان هدف از تأسیس و اهمیت وجود این مرکز تحقیقاتی گفت: مسلم است ضعف آموزش عملی برای دانشجویان حقوق در سراسر کشور وجود دارد و حال آنکه حساسیت و ضرورت انجام کارورزی برای فارغ التحصیل حقوق همانند محصلان پزشکی و شاید بیشتر وجود دارد چرا که اگر یک پزشک صرفا با جان یک انسان سر و کار دارد، یک قاضی یا وکیل مدافع سرنوشت جان، مال و ناموس و حیثیت انسان ها را معین می کند؛ بر همین اساس ایده ایجاد مرکز تحقیقات حقوقی و معاضدت قضایی مطرح شد.

وی اضافه کرد: پس از تجربه پیروز برگزاری کارگاه های درون دانشگاهی و همچنین دوره شبیه سازی دادرسی در حقوق داخلی برای اولین بار در سطح دانشگاه های کشور (موت کورت) که در 4 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار گشت، این مرکز را در ساختمانی با زیربنای حدود 460 متر مربع و در کنار مرکز تحقیقات مواد مؤثره گیاهان دارویی این واحد که در مهرماه سال جاری افتتاح شد، ایجاد کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد شاهرود در خصوص چگونگی اخذ مجوز ایجاد مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی گفت: پس از بازدید میدانی و تأیید وجود پتانسیل های لازم در واحد شاهرود و پیروزیت این مرکز در جذب طرح های تحقیقاتی درآمدزا در سال جاری، مجوز ایجاد مرکز توسط مدیرکل پژوهش ها و مراکز تحقیقاتی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد صادر شد.

وی در ادامه گفت: این مرکز تا به امروز در زمینه حقوقی و طرح های برون دانشگاهی فعالیت های زیادی را انجام داده است.همچنین موجب شاخص شدن رشته حقوق در بین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در سطح کشور است، چرا که بصورت رایگان کارآموزی حقوقی را برخلاف سایر دانشگاه ها برای دانشجویان فراهم کرده است.

احمد ابوالقاسمی فر اضافه کرد: این مرکز متشکل از دو هسته علمی و با رویکرد اولیه اخذ طرح های پژوهشی برون دانشگاهی تأسیس شد و شامل اعضای هیات علمی واحد و تعدادی از پژوهشگران خارج از واحد است که گام های ابتدایی پروژه های تحقیقاتی را برداشته اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شاهرود در تشریح عملکرد این مرکز ابراز داشت: در سطح معاضدت قضایی با رویکرد کارآموزی، دانشجویان در سه دپارتمان حقوقی، کیفری و خانواده اقدام به ارشاد و راهنمایی مراجعان می کنند. در فاز اول معاضدت، مددجو می تواند صرفا از هم فکری و مشاوره حقوقی مشاوران مرکز استفاده کرده و توصیه های تخصصی را دریافت می کند، در فاز دوم در صورت تمایل می تواند از خدمات کتبی مشاوران به صورت تدوین شکواییه، دادخواست، اظهارنامه و لوایح در حوزه های مختلف استفاده کند.

ابوالقاسمی فر در توضیح بخشی از اقدامات اجرا شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در سال 98 گفت: پیش از این یعنی در ماه های پایانی سال 97 در دانشکده علوم پزشکی واحد شاهرود تنها مرکز تحقیقات نانوذرات بیولوژیک در پزشکی کشور ایجاد و در مردادماه سال جاری افتتاح شد. در این مرکز چند تن از متخصصین روی سلول های سرطانی کار می کنند و با مراکز علمی بسیاری قرار داد منعقد کرده و تحقیقات متفاوتی را انجام داده اند.

این مقام مسئول در توضیح مراکز تحقیقاتی موجود در واحد شاهرود ادامه داد: در پاییز سال جاری هم مرکز تحقیقات مواد مؤثره گیاهان دارویی در دانشگاه توسط معاون علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه افتتاح شد که در آن مجید مظفری، عضو هیأت علمی گروه شیمی و تعدادی از همکارانش بر روی گیاهان زعفران و آلوئه ورا و سایر گیاهان با خواص دارویی مطالعه و فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه دو مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود وجود دارد، گفت: یکی از این مراکز رشد زیر نظر پارک علم و فن آوری استان سمنان است و یکی دیگر به صورت مستقل اداره می شود. دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود جزو معدود دانشگاه های کشور است که دارای دو مرکز رشد فناوری می باشد. همچنین پنج شرکت دانش بنیان با محصول در این دانشگاه مستقر هستند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 42191

به "ایجاد مرکز تحقیقات قضایی در دانشگاه آزاد شاهرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد مرکز تحقیقات قضایی در دانشگاه آزاد شاهرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید