بارندگی در چهارمحال و بختیاری افزایش یافت

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران - گروه استان ها: خشکسالی و کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری از اوایل دهه 87 شروع شده و بارش ها در این استان به شدت کاهش یافت.

بارندگی در چهارمحال و بختیاری افزایش یافت

کاهش بارش ها طی 10 سال گذشته موجب شد تا نام استان چهارمحال و بختیاری در لیست 10 استان خشک کشور قرار گیرد. کاهش بارش سبب خشک شدن بسیاری از اراضی باغی و کشاورزی و تبدیل بعضی از دشت های چهارمحال بختیاری به کانون فراوری گرد و غبار شد.

طی سال های اخیر بسیاری از مزارع کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به واسطه نبود آب از زیر کشت خارج شده اند و خشکسالی و کاهش بارش ها موجب ایجاد خسارت های قابل توجهی به بخش کشاورزی این استان شد.

زمستان سال جاری چهارمحال وبختیاری متفاوت از زمستان های سال های گذشته بود به طوری بارش ها در این استان رشد قابل توجهی داشته است.

وقوع بارش های بسیار خوب برف و باران بخش قابل توجهی از کمبود بارش ها ر ا در این استان جبران نموده است و تنها 15 درصد دیگر باقی مانده است تا کمبود بارش ها در این استان به وطور کامل جبران گردد.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه وضعیت بارش در سال زراعی جاری استان چهارمحال و بختیاری مطلوب شده است، مطرح کرد: از ابتدای ماه آبان تاکنون بارش های تأثیر گذاری در چهارمحال و بختیاری اجرا شده است.

شاهرخ پارسا با اشاره به میزان بارش ها، بیان نمود: میانگین وزنی بارندگی چهارمحال و بختیاری در سالجاری 491 میلی متر است.

وی توضیح داد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به سال زراعی گذشته حدود 314 درصد افزایش یافته است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلند مدت دوره مشابه 22 درصد افزایش داشته است.

وی مطرح کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به سال زراعی کامل 15 درصد کاهش بارندگی دارد.

وی تاکید نمود: اگر در سالجاری بارش های قابل توجهی دیگری در این استان انجام گردد میزان کمبود بارش که حدود 15 درصد است جبران می گردد و تا حدودی مسائل خشکسالی در این استان بر طرف می گردد.

تقویت یخچال های طبیعی در استان چهارمحال و بختیاری

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه به خبرنگاران گفت: وضعیت بارش در استان چهارمحال بختیاری در زمستان سالجاری روند بسیار مطلوبی داشته است.

مهرداد قطره بیان نمود: طی 10 سال گذشته به علت کاهش بارش برف بسیاری از ذخایر برفی و یخچال های طبیعی در این استان آب شده بودند که خوشبختانه طی روزهای گذشته و وقوع بارش های قابل توجه برف ذخایر برف در ارتفاعات استان تقویت شدند.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان نمود: هم اکنون ارتفاع برف در نقاط مرتفع استان بالای سه تا چهار متر است.

وی ادامه داد: وضعیت بارش برف در استان چهارمحال بختیاری در شهرستان کوهرنگ نسبت به سال گذشته بسیار خوب بوده است.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مدیریت آب و حفظ منابع آب در استان چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد، بیان نمود: بهره گیری مناسب از آب در بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی لازم است.

وی تاکید نمود: باید زمینه برای بهره گیری مناسب از آب در فصل بهار و تابستان سال آینده در این استان فراهم گردد.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری تاکید نمود: ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب در استان چهارمحال و بختیاری لازم است و نباید از آن غافل شویم.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 6267

به "بارندگی در چهارمحال و بختیاری افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارندگی در چهارمحال و بختیاری افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید