برای بهبود عملکرد کامپیوتر این قطعات را تعویض کنید

به گزارش مهسان بلاگ، آیا به دنبال ارتقا کامپیوتر خود هستید؟ برای این کار می توانید اقدامات متنوعی را انجام دهید که از افزایش حافظه رم تا نصب سیستم خنک کننده مایع را در برمی گیرد. اما در نهایت کدام کارها بیشترین اهمیت را دارند؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به نحوه استفاده شما از سیستم برمی گردد. در ادامه به 5 بخش مهم برای ارتقا کامپیوتر می پردازیم. عملی کردن این ارتقاها برای بیشتر قطعات به سادگی انجام می گردد ولی در خصوص تعداد اندکی از آن ها باید وقت بیشتری صرف کنید.

برای بهبود عملکرد کامپیوتر این قطعات را تعویض کنید

افزودن حافظه SSD

  • دشواری ارتقا: آسان
  • نوع سیستم: دسکتاپ یا لپ تاپ

به عنوان اولین گزینه برای ارتقا کامپیوتر بدون هیچ شک و تردیدی باید به بهره گیری از حافظه SSD اشاره کنیم. اگر لپ تاپ یا سیستم دسکتاپ شما مبتنی بر هارد درایو است، با نصب یک حافظه SSD کوچک می توانید تا حد زیادی عملکرد سیستم را متحول کنید. با این کار پاسخ دهی سیستم سریع تر می شود و سرعت بوت هم به طور چشم گیری افزایش پیدا می نماید.

اگر هم سیستم شما مجهز به حافظه SSD مبتنی بر SATA است، گام بعدی می تواند ارتقا به حافظه مبتنی بر NVMe M.2 باشد. این ارتقا هم منجر به بهبود عملکرد و کاهش سرعت بوت سیستم می شود ولی میزان بهبود آن مطمئنا به اندازه مهاجرت از هارد درایو نیست.

البته حافظه های مبتنی بر استاندارد M.2 یک عیبی که دارند این است که سیستم مذکور هم باید مجهز به درگاه موردنظر باشد. بیشتر مادربوردهای جدید از چنین تعیینه ای بهره می برند ولی در خصوص لپ تاپ ها نمی توانیم با قاطعیت زیادی اظهارنظر کنیم. به همین خاطر قبل از خرید، این موضوع را آنالیز کنید.

افزایش حافظه رم

  • دشواری ارتقا: آسان
  • نوع سیستم: دسکتاپ یا لپ تاپ

برای ارتقا کامپیوتر باید حافظه رم را افزایش بدهید یا اینکه چنین کاری بی فایده خواهد بود؟ این موضوع تا حد زیادی به نحوه استفاده شما برمی شود. اگر از سیستم برای استریم ویدیو، ویرایش اسناد در مایکروسافت Word و ویرایش تعداد محدودی از عکس ها استفاده می کنید، 8 گیگابایت حافظه رم جوابگوی احتیاجهای شما خواهد بود. گیمرها به خصوص برای اجرای بازی های سنگین معمولا ترجیح می دهند از حداقل 16 گیگابایت رم استفاده نمایند.

اما اگر از جمله افرادی هستید که به صورت حرفه ای ویدیوهای مختلفی را تدوین می کنید، 32 گیگابایت رم ایدئال خواهد بود. در نهایت باید بگوییم که برای کارکردهای مختلف، مقدار تعیینی رم مورد استفاده قرار می گیرد و اگر بیش از احتیاج حافظه را افزایش بدهید، این مقدار بلااستفاده باقی می ماند.

در همین زمینه باید به محدودیت های مادربورد و پردازنده هم اشاره کنیم که معمولا از رقم تعیینی از حافظه رم پشتیبانی می نمایند ولی در بیشتر موارد این رقم بسیار بالا محسوب می شود. با تعیین کردن موارد موردنظر، افزودن یا تعویض رم سیستم فرایند ساده ای است. البته اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، این فرایند کمی پیچیده تر می شود و باید پنل پشتی یا گاهی اوقات کیبورد را از بدنه جدا کنید. این موضوع را هم به خاطر داشته باشید که بعضی از لپ تاپ ها به کاربران اجازه تعویض رم را نمی دهند زیرا در چنین شرایطی مادربورد به صورت یکپارچه از حافظه رم بهره می برد.

6 راه چاره برای بهبود عمر باتری لپ تاپ های ویندوزی

تعویض کارت گرافیک

  • دشواری ارتقا: آسان
  • نوع سیستم: دسکتاپ

اگر در مراحل نخست ارتقا کامپیوتر مقدار رم را افزایش داده اید و بازی ها و برنامه های مهم به وسیله حافظه SSD اجرا می شوند، گام بعدی برای بهبود عملکرد بازی ها و بعضی برنامه ها تعویض کارت گرافیک است. قبل از تعویض این قطعه، به رزولوشن مانیتور خود توجه کنید. اگر کارت گرافیک جدید می تواند بازی ها را با بهترین کیفیت در رزولوشن 4K اجرا کند اما مانیتور شما صرفا از 1080p پشتیبانی می نماید، پس بهتر است گزینه های بسیار ارزان تری را خریداری کنید.

اگر هم پردازنده سیستم قدیمی است، قبل از تعویض کارت گرافیک توصیه می شود به پردازنده توجه نشان بدهید. البته حتی در صورت قدیمی بودن پردازنده با استفاده از کارت گرافیک تازه نفس، کماکان می توانید از بهبود قابل توجه عملکرد لذت ببرید. ضمناً باید خاطرنشان کنیم اگر فکر می کنید زمان تغییر پردازنده فرا رسیده، پس به احتمال زیاد باید به فکر نوسازی کل سیستم باشید. با خرید کارت جدید، نصب آن در مادربورد کار بسیار راحتی محسوب می شود و سپس می توانید درایورهای موردنظر را نصب کنید تا از امکانات آن استفاده کنید.

ارتقا پردازنده

  • دشواری ارتقا: متوسط
  • نوع سیستم: دسکتاپ

ارتقا پردازنده کامپیوتر کار خیلی سختی نیست ولی در هر صورت پیچیده تر از تعویض رم و کارت گرافیک به حساب می آید. قبل از انتخاب پردازنده جدید، به سازگاری مادربورد برای پردازنده ها توجه کنید و سوکت مربوط به پردازنده در مادربورد باید با انتخاب موردنظر شما هماهنگ باشد. در همین زمینه می توانیم به مثلا اینتل اشاره کنیم که پردازنده های آن از نسخه های مختلف یک نوع سوکت استفاده می نمایند. به عنوان مثال سوکت LGA 1151 سازگار با پردازنده های نسل SkyLake، با سوکت های LGA 1151 مورد استفاده توسط پردازنده های نسل Coffee Lake سازگار نیست.

به طور کلی، توصیه می شود به طور همزمان پردازنده و مادربورد کامپیوتر را ارتقا دهید. البته چنین کاری همیشه عملی نیست و گاهی اوقات به دلایل مختلف فقط ارتقا پردازنده کامپیوتر امکان پذیر خواهد بود. فرایند تغییر پردازنده بر اساس مادربورد سازگار با اینتل یا AMD اندکی تفاوت دارند ولی کلیت آن یکسان محسوب می شود.

سیستم خنک نماینده آبی

  • دشواری ارتقا: متوسط
  • نوع سیستم: دسکتاپ

مدیریت گرمای فراوریی توسط قطعات سیستم هم عمر آن ها را افزایش می دهد و هم منجر به بهبود عملکرد می شود. سیستم های خنک نماینده استاندارد اگرچه عالی هستند، ولی هنگام اورکلاک کردن سیستم نمی توانید موضوع کنترل گرما را پشت گوش بیندازید. این سیستم های خنک نماینده آبی معمولا در چهار اندازه 120 میلی متری، 140 میلی متری، 240 میلی متری و 280 میلی متری عرضه می شوند. قبل از تصمیم برای خرید چنین سیستم خنک نماینده ای، ابتدا به میزان گرمای فراوری شده توجه کنید.

در نهایت باید بگوییم که می توان دیگر بخش های کامپیوتر را هم ارتقا داد اما این پنج مورد عنوان شده برای بهبود عملکرد، بیشترین تاثیر را دارند و نصب و استفاده از آن ها هم کار چندان سختی به حساب نمی آید.

4 روش ساده برای پیدا کردن تعیینات کامپیوتر در ویندوز 10

منبع: How To Geek

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 38858

به "برای بهبود عملکرد کامپیوتر این قطعات را تعویض کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای بهبود عملکرد کامپیوتر این قطعات را تعویض کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید