بیماری واگیردار به شکل طغیانی در بین سیل زدگان نداریم ، جدی ترین تهدیدها و توصیه ها به سیل زدگان

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران - فتانه انفرادی: دکترمحمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت می گوید: خوشبختانه در مناطق سیل زده ایران، بیماری واگیرداری که همه گیری داشته باشد و به شکل طغیانی مردم را گرفتار کند تاکنون بروز پیدا نکرده و همه چیز تحت کنترل است.

بیماری واگیردار به شکل طغیانی در بین سیل زدگان نداریم ، جدی ترین تهدیدها و توصیه ها به سیل زدگان

گویا اما تاکید دارد که با گرم شدن هوا و جدی نگرفتن توصیه های بهداشتی، احتمال بروز بیماری وجود دارد بنابراین مردم و مسئولان باید برای جلوگیری از همه گیری بیماری ها در مناطق سیل زده با هم تعامل کامل باشند.

او اضافه می نماید: مراقبت از سلامت مردم دربرابر عوارض ناشی از سیل در استان های سیل زده ایران، به طور مستمر و با جدیت و کوشش شبانه روزی، در اولویت است چرا که در غیر این صورت، محتمل است مردم در مناطق سیل زده در معرض تهدید قرار گیرند و سلامت آنها به خطر بیفتد.

  • تاکنون بیماری همه گیری مشاهده نشده است

دکتر گویا خاطر نشان می نماید: در روزهای ابتدایی سیل در استان های لرستان، خوزستان و فارس به دلیل اینکه دسترسی به آب و غذای سالم تا حدی سخت بود بسیار نگران بودیم که مردم مناطق سیل زده در معرض بیماری های ناشی از آب و غذای ناسالم قرار گیرند و این بیماری ها به صورت طغیانی ظاهر شوند چرا که شرایط بسیار غیرعادی بود اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و اکنون پس از حدود 20 روز از سیل اعلام می کنم که در مناطق سیل زده بیماری به صورت طغیانی مردم را درگیر و گرفتار ننموده است اما این امر دلیل نمی گردد که جوانب احتیاط را در نظر نگیریم بلکه باید بیش از گذشته هم مسئولان و هم مردم در مناطق سیل زده کوشش نمایند تا در معرض خطرهای جدی از لحاظ بهداشت و سلامت قرار نگیرند.

  • با گرم شدن هوا احتمال بیماری همه گیر افزایش می یابد

او تاکید می نماید: هوا روز به روز گرمتر می گردد و گرمای هوا زمینه بروز انواع بیماری ها را فراهم خواهد نمود پس باید حواسمان جمع باشد و کوشش مان مضاعف.

  • ضرورت تعامل مستمر بین مردم و مسئولان

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید می نماید: همکاری بین مردم و مسئولان به ویژه مسئولان بهداشتی کشور در مناطق سیل زده ایران بسیار لازم است و جنبه حیاتی دارد. در چنین شرایطی، مسئولان بهداشتی کشور، یکسری وظایف مخصوص به خود دارند که باید بدون وقفه و مسئولانه انجام دهند و مردم نیز وظایف خاص خود را دارند.

دکتر گویا می گوید: وظیفه مردم در مناطق سیل زده این است که به توصیه های مسئولان و مراقبان بهداشت و سلامت به دقت گوش و عمل نمایند چرا که تنها در این صورت است که احتمال همه گیری انواع بیماری ها در مناطق سیل زده کاهش می یابد.

او اضافه می نماید: مسئولان هم باید کوشش نمایند آب آشامیدنی و غذای سالم در اختیار مردم مناطق سیل زده قرار دهند و مسئولان بهداشتی کشور هم نظارت بر سلامت آب و غذای مردم داشته باشند.

  • توصیه های بهداشتی دکترگویا به مردم مناطق سیل زده

دکتر گویا توصیه می نماید: مردم فقط از آبی که از سلامت آن اطمینان کامل دارند و نیروهای بهداشتی بر آنها نظارت دارند استفاده نمایند. بنابراین مردم از آب هایی که در بطری است، آبی که در تانکرهای مخصوص است و سلامت آنها تامین شده و یا آب لوله کشی که آنالیز های لازم محیطی و بهداشتی از نظر سلامت بر روی آنها صورت گرفته است، استفاده نمایند.

  • اطمینان از سلامت آب | جوشاندن آب در صورت احتیاج

این مقام مسئول توصیه می نماید که مردم به هیچ عنوان، آبی که نسبت به سلامت آن اطمینان ندارند را مصرف ننمایند و اگر در جایی مجبور شدند حتما آب را قبل از آشامیدن و مصرف بجوشانند.

  • شست وشوی مداوم دست ها

دکتر گویا اضافه می نماید: نکته دوم که بسیار بر آن تاکید دارم این است که مردم مناطق سیل زده، شست وشوی کامل دست ها را فراموش ننمایند چرا که شرایط عادی نیست و شست وشوی دست ها با دقت و احتیاط فراوان در چنین شرایطی، بسیار لازم است و احتمال وقوع همه گیری بیماری ها را به شدت کاهش می دهد.

او می گوید که تا حد امکان امکانات و ابزار بهداشتی برای این مهم در اختیار مردم نهاده شده است.

  • اطمینان از غذای سالم و توصیه های گویا

توصیه بهداشتی دیگر رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت برای جلوگیری از همه گیری و طغیانی شدن بیماری در مناطق سیل زده، درباره چگونگی مصرف غذاست. گویا از مردم می خواهد تا حد امکان فقط غذاهایی که مسئولان در اختیار آنها قرار می دهند را مصرف نمایند و به هیچ عنوان از دست فروش ها مواد غذایی آماده دریافت ننمایند. علاوه براین، اگرمیوه و سبزی در اختیار آنها نهاده شد و یا خودشان تهیه کردند، این مواد غذایی، حتما ضدعفونی شده باشد.

  • گزش حشرات و حیوان گزیدگی

گویا می گوید: در زمان سیل چند دسته از بیماری ها، مردم را تهدید می نماید، بیماری هایی که به وسیله آب و غذا منتقل می گردد، بیماری هایی که به وسیله گزش حشرات ایجاد می گردد و حیوان گزیدگی ها که برای جلوگیری و کنترل تمام این بیماری ها اقدامات لازم صورت گرفته است اما مردم هم باید همکاری کامل داشته باشند.

  • وبا و اسهال خونی نداشتیم

او اضافه می نماید: وبا و اسهال خونی در مناطق سیل زده گزارش نشده است و همه گیری نداریم.

  • سالک را کنترل کردیم جای نگرانی نیست

گویا تاکید می نماید: در زمان وقوع سیل، با توجه به جابجا شدن جوندگان و وفور بالای حشرات و گرم شدن هوا، احتمال بروز سالک وجود دارد چرا که هم در پل دختر هم در آق قلا و گمیشان و هم سوسنگرد و دشت آزادگان، زمینه بروز سالک در سال های قبل وجود داشته است البته در سال های قبل، سالک در این استان ها همان موقع کنترل شد و طی سال های اخیر موارد کاهش یافت اما در عین حال، کوشش های بسیار برای شایع نشدن این بیماری صورت گرفته است و جای نگرانی نیست.

او اضافه می نماید: درباره مبارزه با جوندگان هم در مناطق سیل زده، عملیات ویژه و البته مرحله به مرحله ای صورت گرفته است و در حال اجرا است.

  • سرم ضد مار و عقرب تامین شده است

گویا می گوید: از طرف دیگر، تمام امکانات از نظر حیوان گزیدگی نیز فراهم شده است و مسئله ای در این باره هم وجود ندارد. در بعضی از مناطق سیل زده مثل خوزستان، احتمال مار و عقرب گزیدگی وجود دارد به همین دلیل آموزش های لازم ارائه شده است و علاوه براین، ماموران آموزش دیده وجود دارند. علاوه براین، سرم ضدمار و عقرب هم تامین شده است.

  • توصیه برای مار و عقرب گزیدگی

این مقام مسئول تاکید می نماید: در باره مار و عقرب گزیدگی آنچه اهمیت دارد، سرعت اقدامات بهداشتی است. فرد مار یا عقرب گزیده، باید بدون اتلاف وقت و فورا خود را به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی برساند.

گویا می گوید: وزارت بهداشت حتی در مناطقی که سیل مراکز بهداشتی را تخریب نموده است برای بهره مندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات بهداشتی را به صورت سیار و غیر سیار فراهم نموده است.

  • مردم از تماس با حیوانات پرهیز نمایند

او تاکید می نماید: حیوانات ولگرد در مناطق سیل زده ممکن است وجود داشته باشند. در زمینه حیوان گزیدگی در مناطق سیل زده، توصیه جدی این است که مردم از تماس نزدیک با حیوانات جدا پرهیز نمایند. در گلستان حیوان گزیدگی بیش از دو استان دیگر وجود دارد. موارد حیوان گزیدگی ها در گلستان همه تحت درمان نهاده شده اند و واکسن و سرم ضدهاری زده شده است در عین حال هیچ موردی از هاری نیز مشاهده نشده است.

  • اقدام خوب دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بهره گیری از سامانه سیب

دکتر گویا خاطرنشان می نماید: اقدام بسیارمهمی که ما در مناطق سیل زده انجام داده ایم این است که سلامت مردم حتی در زمینه بیماری های واگیر مزمن و همچنین بیماری های غیر واگیر را تحت کنترل قرار داده ایم.

به وسیله سامانه سیب، با کسانی که اطلاعات آنها در سامانه وجود دارد تماس تلفنی گرفته می گردد و سلامت آنها به طور مداوم در زمینه بیماری هایی همچون فشارخون، دیابت، سل، ایدز و... تحت مراقبت کامل قرار می گیرد.

او می گوید: این اقدام، با کوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان و درزمینه بیماری سل، با جدیت در حال اجرا است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید می نماید: جلوگیری از همه گیری انواع بیماری ها در مناطق سیل زده، احتیاجمند همکاری و تعامل کامل بین مسئولان بهداشتی و مردم مناطق سیل زده است. با گرم شدن هوا این تعامل باید بیش از روزهای قبل باشد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7942

به "بیماری واگیردار به شکل طغیانی در بین سیل زدگان نداریم ، جدی ترین تهدیدها و توصیه ها به سیل زدگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری واگیردار به شکل طغیانی در بین سیل زدگان نداریم ، جدی ترین تهدیدها و توصیه ها به سیل زدگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید