تدواوم خشکسالی در خاورمیانه تا سال 2060

به گزارش مهسان بلاگ، سحر تاجبخش گفت: در حالت خوشبینانه اگر کشور ها بر اساس تعهدی که امضا نموده اند گاز دی اکسید کربن را کاهش دهند، منطقه ما از نظر تغییر اقلیم در حالت خشکسالی تا سال 2060 باقی می ماند.

تدواوم خشکسالی در خاورمیانه تا سال 2060

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور، در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته ضمن تبریک هفته پژوهش سازمان هواشناسی را یک سازمان پژوهش محور دانست و گفت: دانش هواشناسی یک دانش میان حوزه ای است و خدماتی که ارائه می دهد فرابخشی است.

تاج بخش اضافه کرد: هواشناسی از سال 1337 در حوزه هوانوردی خدمات داده است که یکی از مهم ترین بخش هایی است که خدمات هواشناسی در آن ارائه می گردد.

وی ادامه داد: خدمات ما در حوزه حمل و نقل فقط به هوانوردی محدود نمی گردد در تمام حوزه های حمل و نقل همچون هوانوردی، حمل و نقل دریایی و ... هواشناسی داریم. به تمام بخش های مختلف این صنعت خدمات هواشناسی را ارائه می کنیم اگرچه خدمات هواشناسی در حوزه هوانوردی تخصصی ترین بخش خدمات ماست که به هوانوردی خدمات ویژه ارائه می گردد.

رییس سازمان هواشناسی تاکید نمود: مساله بسیار مهم امروز در حوزه هواشناسی مساله تحریم هاست که باید با دانش فنی داخلی و با تاکید بر پتانسیل داخلی با آن مقابله کنیم. اما یک نکته که در این حوزه رعایت استاندارد های بین المللی است و باید بتوانیم نیازمندی های تجهیزاتی خودمان را تامین کنیم.

تاجبخش ادامه داد: مرجع ملی پایش تغییر اقلیم در ایران سازمان هواشناسی است. در سال 1396 آخرین گزارش تغییر اقلیم به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است. آنالیز تغییر اقلیم در استاندارد های بین المللی بر اساس سناریو های متفاوت است و سناریو ها بر اساس فراوری گاز دی اکسید کربن است. بر این اساس سناریوی خوشبینانه، سناریوی نرمال، سناریوی بدبینانه و سناریوی خیلی بدبینانه داریم بر اساس این که کشور ها چه اندازه گاز دی اکسید کربن فراوری می نمایند. به این شکل پایش می گردد و بر اساس آن اقلیم را پیش بینی می نمایند و در ایران هم همین است. داده و اطلاعاتی که ما برای پایش تغییر اقلیم استفاده می کنیم بر اساس سناریو هایی است که در IPCC مطرح می گردد پس خودمان داده ای فراوری نمی کنیم و در تمام جهان این اتفاق می افتد.

رییس سازمان هواشناسی تاکید نمود: در حالت خوشبینانه اگر کشور ها بر اساس تعهدی که امضا نموده اند گاز دی اکسید کربن را کاهش دهند منطقه ما از نظر تغییر اقلیم در حالت خشکسالی تا سال 2060 باقی می ماند. اگر مقدار گاز دی اکسید کربن افزایش پیدا کند شدت خشکسالی ها زیاد خواهد شد. پس این که ما به صورت موردی در یک یا دوس ال افزایش بارش داشته باشیم به معنای آن نیست که وارد ترسالی شده ایم.

وی توضیح داد: ما 11 سال متوالی در کشور خشکسالی داشتیم. آن چه بسیار مهم است از بین رفتن آب های زیرزمینی ماست. یک خشکسالی هیدرولوژیک تعریف می کنیم که آن تامین آب های زیرزمینی است. بارش هایی که سال جاری و سال گذشته آمده حتی اگر در شرایط نرمال باشد هنوز در خشکسالی هستیم، زیرا در آب های زیرزمینی 10 سال عقب هستیم.

تاجبخش در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی هوا گفت: آلودگی خیلی ربطی به تغییر اقلیم ندارد. در فصل زمستان شرایط برای پایداری هوا مساعد است، یعنی هر آنچه که نزدیک سطح زمین است چه آلودگی باشد و چه گرد و غبار و چه مه، این ها را تثبیت می نماید. چون سطح زمین سرد است و اجازه نمی دهد حرکت در جهت قائم انجام گردد. پس این که در زمستان بیشتر با آلودگی هوا مواجهیم به دلیل شرایط پایداری است و حتی اگر بارش هم داشته باشیم بعد از بارش همان شرایط برقرار می گردد، چون هوا در نزدیک سطح زمین سرد است.

وی توضیح داد: بهترین عاملی که می تواند آلودگی را از بین ببرد وزش باد است که در زمستان اغلب این شرایط را نداریم. وزش باد شرایطی را می طلبد که فعالیت های همرفتی و حرکت در جهت قائم داشته باشیم که به خصوص در بهار در منطقه ما رخ می دهد.

رییس سازمان هواشناسی در خاتمه در پاسخ به پرسشی درباره منشا بوی بد تهران نیز گفت: مساله بوی بد هم اساسا در مسئولیت سازمان هواشناسی نیست و عمدتا وظیفه سازمان محیط زیست است البته از ما خواستند برای معین جهت باد و پیش بینی یاری کنیم که خواهیم کرد. پیشنهادی هم برای شناسایی منشا آن می توانیم داشته باشیم، چون به یاری مدل های عددی ما می توانیم پسگرد یا عقب گرد داشته باشیم که بفهمیم جریانی که الان اینجا حاکم است دیروز کجا بوده و پریروز کجا بوده است. این پیشنهاد را هم به استانداری تهران داده ایم.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 29985

به "تدواوم خشکسالی در خاورمیانه تا سال 2060" امتیاز دهید

1 کاربر به "تدواوم خشکسالی در خاورمیانه تا سال 2060" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدواوم خشکسالی در خاورمیانه تا سال 2060"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید