تراموا سواری در خیابان زند شیراز!

به گزارش مهسان بلاگ، اگر می خواهی شهر را زنده کنی ، پای گردشگر را به آن باز کن این جمله را علیرضا پاک فطرت شهردار سابق شهرشیراز می گوید .

تراموا سواری در خیابان زند شیراز!

هما حاصلی:

دوران 7 ساله مدیریت وی بر مسند شهرداری شیراز فصل تحولات مثبتی در عمران ، آبادانی و تجهیز زیرساخت های شهری بود. وی دربازدید از دفتر منطقه جنوب روزنامه توریسم گردشگری را راه نجات از تحریم های مالی دانست و گفت : اوضاع و احوال نابسامان مالی امروز کشور را نه می توان پنهان کرد و نه اصرار کرد که بر ما فشاری وارد نمی نماید . اما اینکه همه هم و غم مان را بگذاریم برای صادرت نفت و فروش نصف قیمت و رایگان آن و به جای آن کالاهای بی کیفیت خارجی وارد کنیم راهکار نیست.من معتقدم برای حل مسائل مالی و نجات کشور از محاصره مالی باید روی گردشگری کار کنیم خصوصا استان فارس که در بحث گردشگری دارای پتانسیل زیادی است که امروز و دیروز بوجود نیامده است .

راه بی دردسر کسب در آمد

پاک فطرت اضافه کرد : امروز یک یورو هم برای ما یک یورو است و کسب بدون دردسر آن از فقط از طریق جذب توریست میسر می شود. یک اروپایی یک عمر کار نموده و حالا در سن بازنشستگی می خواهد برود کشورها و فرهنگ های دیگر را ببیند و پولش را هزینه کند می خواهد کشوری ببیند که بکر است و حرف و حدیث فراوان رویش است. با موج تبلیغات سویی که علیه ایران انجام داده اند توریست کنجکاو است بیاید ببیند کشوری که می گویند مردمش نان برای خوردن ندارند چطور زندگی می نمایند.

توریست سرعت بخش تحولات شهری

وی تاکید نمود : آمدن توریست سرعت شهرسازی علمی ما را بالا می برد یعنی ما را وادار می نماید پول هایی که داریم در جهت درست، راهنمایی و سرمایه گذاری شود. داشته های گردشگری ما قابل قیاس با هیج کجا نیست. استانبول را ببینید در مقایسه با شیراز از لحاظ پتانسیل گردشگری چیزی ندارد و اصلا در حد شیراز نیست. اما شما یک ادم بیکار در این شهر نمی بینید و در خیلی رستوران ها حتی کارگر از کشورهای دیگر آورده و در آنجا کار می نمایند.

من می گویم باید ما به اندازه جمعیت کشورمان توریست جذب کنیم و این خواسته دست نیافتنی نیست. شهرهایی مثل بارسلونا اسپانیا، ونیز ایتالیا، آمستردام هلند، کیوتو ژاپن در تمام طول سال جمعیت توریست ورودی شان بیشتر از جمعیت کشورشان است. ما در طول سال باید به اندازه جمعیت شهرمان توریست خارجی داشته باشیم .

جای خالی تراموا در سیستم حمل و نقل شیراز

وی در مورد مدیریت شهری در جذب توریست گفت : توسعه گردشگری باید اولین اولویت در مدیریت شهری یک شهر گردشگر پذیر باشد یعنی برای توسعه شهر ببینیم توریست چه می خواهد در آن صورت مدیریت حمل و نقل شهری علمی می شود. ما در شهرمان سیستم حمل و نقل علمی نداریم. سیستم حمل و نقل ما سنتی است. این اتوبوسی که شما می بینید سیستم حمل و نقل درجه 3 محسوب می شود. اگر توریست بیاید وادارمان می نماید که مترو را توسعه دهیم .البته توریست علاقه ای به سوار شدن به مترو ندارد چون می خواهد شهر را ببیند. سوار وسیله ای شود که شهر راببیند و وسیله مناسب این هدف تراموا است. پاک فطرت اضافه کرد: آوردن تراموا سخت نیست ما مطالعه انجام دادیم و در شرف آوردن آن بودیم که نشد. باید در شهری مثل شیراز هر سال 20 تا 30 کیلومتر تراموا بکشیم. خیابان زند و اطراف ارگ حتما احتیاج به تراموا دارد که توریست براحتی رفت و آمد کند و امنیت داشته باشد . آن وقت دیگر احتیاجی از طریق حمل و نقل شخصی نیست . شهردار سابق شیراز اذعان داشت ما خیلی سعی کردیم که محدوده طرح ترافیک را اجرا کنیم اما نشد چون جایگزینی برای آن نداشتیم پلیس می گفت می خواهید اتوموبیل در این محدوده رفت و آمد نکند مسئله ای نیست اما جایگزین آن را معرفی کنید. آن موقع تنها جایگزین اتوبوس بود که آنوقت ها اتوبوس ها گازی بود اگر سوار شده باشید مثل سونای خشک بود تا اینکه اتوبوس های جدیدی وارد کردیم که از لحاظ سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز بودند. با این وجود باید خیلی بیشتر از اینها تجهیزات وارد سیستم حمل و نقل شهر شود یعنی حداقل سالی 100 اتوبوس تا همین سیستم حمل و نقل درجه 3 که داریم مطلوب شود.

شهردار سابق شیراز در انتها به نقش رسانه ها در معرفی و جذب گردشگران به مقاصد بکر گردشگری اشاره نمود و اذعان داشت : با مقبولیت و توجهی که روزنامه توریسم در میان مسئولان دارد امیدوارم بتواند همچنان به عنوان پلی میان مسئولان و بخش خصوصی متولی گردشگری و نیز گردشگران سراسر جهان راه را برای توسعه این صنعت نوپا در کشور هموار سازد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13211

به "تراموا سواری در خیابان زند شیراز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراموا سواری در خیابان زند شیراز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید