تغییر اقلیم در کشور؛ 7 درصد آب مصرفی مربوط به شرب است

به گزارش مهسان بلاگ، خامسی گفت: متأسفانه در سال 85 مرز های حوضه آبریز را با مرز های سیاسی کشور یکی کردند و نتیجه اش این شد که امروز در کشاورزی توسعه نامتوازن داریم.

تغییر اقلیم در کشور؛ 7 درصد آب مصرفی مربوط به شرب است

به گزارش خبرنگار ، قنام تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در برنامه رادیویی گفت: با توجه به اینکه ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و 85 درصد مساحت کشور در منطقه خشک و نیمه خشک است و از طرفی قرار گرفتن 45 درصد جمعیت کشور در مناطقی که بیش از 20 درصد از منابع آبی را دارند و هم پدیده تغییر اقلیم که چند سال اخیر شاهد آن بوده ایم، نیازمند مدیریت و ساز و کار قوی به ویژه در حوزه آب کشور هستیم.

او همچنین حکمرانی خوب را دارای چهار وجه محیط، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: حکمرانی خوب آب هم با توجه به این چهار وجه امکان پذیر است و باید در کنار این ها به ساختار قانونی توجه ویژه داشته باشیم؛ یعنی مدیریت منابع آب بعد از حکمرانی خوب و ساختار قانونی کارگشاست.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به ضعف آمایش سرزمین در کشور گفت: متأسفانه اصلاً آمایش سرزمین نداریم و در پایان دولت یک طرح کلی تهیه شده است که هنوز اشکال و ایراداتی دارد و تا این ضعف آمایش درست نگردد، سایر امور درست نمی گردد.

تقی زاده خامسی با تاکید بر نقش مهم آب در همه ابعاد توسعه بیان کرد: توسعه متوازن نیازمند آب است و اگر آب به درستی تأمین و مدیریت نگردد، صنعت و اقتصاد درست نمی گردد.

معاون وزیر نیرو اضافه نمود: متأسفانه در سال 85 مرز های حوضه آبریز را با مرز های سیاسی کشور یکی کردند یعنی آب ها را استانی کردند و نتیجه اش این شده است که امروز در کشاورزی توسعه نامتوازن داریم و واقعاً دیگر نمی توان در بخش کشاورزی شغل تعریف کرد.

خامسی با اشاره به مشکل صدور پروانه چاه ها گفت: متأسفانه بی برنامه و به وفور پروانه چاه صادر کردند و در نتیجه همه می خواهند بدون حساب برداشت کنند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو، شرح داد: به خاطر مسائل و کمبود آب ما اصلاً در کشاورزی امکان توسعه نداریم و باید این مسئله حل گردد.

او با اشاره به تعریف گردشگری برای سد های کشور در سال های اخیر گفت: حدود 100 مورد از سد های کشور در این طرح قرار دارند؛ این خوب است، اما هنوز راه زیادی در پیش است.

تقی زاده خامسی با تاکید بر اینکه ظرفیت آب موجود کشور تنها به شرط بهره وری می تواند جوابگوی شغل و توسعه بیشتر باشد، گفت: 7 درصد آب مصرفی کشور مربوط به شرب و 3 درصد مربوط به صنعت است که خوشبختانه از طریق بازچرخانی، تصفیه و دوباره به چرخه مصرف باز می گردد و این فرایند حدود 5 میلیارد متر مکعب آب واچرخانی به ما می دهد که در دولت قبل حدود 60 تصفیه خانه ساختیم، اما واقعیت آن است که در مقابل مصارف عظیم کشاورزی قابل توجه نیست.

او مصارف کشاورزی را پاشنه آشیل آب کشور دانست و گفت: راندمان ما در این حوزه حداکثر 45 درصد است که اگر درست گردد توسعه ما تا سه برابر افزایش خواهد داشت.

معاون وزیر در صنعت آب، نبود آمایش و اشکال ساختار قانونی در حوزه آب را از اشکالات حوزه آب دانست و گفت: در سال 45 سرانه آب کشور 6500 بوده است و امروز این رقم تا 1500 کاهش داشته است و در تعاریف بین المللی این یعنی کشورمان در دوره تنش آبی واقع شده است، از سوی دیگر بعد از انقلاب جمعیت کشور 2.5 برابر شده است در حالی که منابع تجدیدپذیر آب 30 درصد کاهش یافته است، از این رو قوانین و ساختار ها باید بر اساس شرایط کنونی اصلاح گردد.

او با انتقاد از برخی برنامه ریزی های آب و کشاورزی گفت: در حال حاضر ما در 17 استان کشور برنج کشت می کنیم و حتی گاهی در استان هایی که آب برای خوردن نیست، برنج کشت می گردد. این نشان می دهد که آب یک مقوله میان بخشی است و باید بخش های مختلفی، چون جهاد کشاورزی دخالت کنند.

تقی زاده خامسی با انتقاد از نبود همت و عزم برای رفع مسائل آب در سال های گذشته گفت: ما در سه سال قبل اسنادی را به نام اسناد سازگاری با کم آبی جمع آوری و آماده کرده ایم که از پایین به بالا طراحی شده است؛ یعنی اطلاعات مربوط به میزان زمین کشاورزی، صنعت، آب شرب در استان ها از طریق مسئولان همان استان ها جمع آوری شده و در وزارت نیرو بررسی و تأیید شده است و به نام یک سند در دولت امضا شده و در قالب کتابی به نام اسناد سازگاری با کم آبی آماده بهره گیری است.

او گفت: اگر این سند تا آماده شدن آمایش سرزمین مرجع باشد، می توان قدم های مثبتی در حوزه آب برداشت. قانونی هم به نام قانون آب تدوین کرده ایم که فعلاً در مرحله تصویب دولت است و به زودی تقدیم مجلس می گردد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 95251

به "تغییر اقلیم در کشور؛ 7 درصد آب مصرفی مربوط به شرب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر اقلیم در کشور؛ 7 درصد آب مصرفی مربوط به شرب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید