جزئیات حضور ایران در ایفلا2018، خروجی اجلاس برای کتابداری ماچیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابخانه ای ایفلا (IFLA) وابسته به یونسکو، یک انجمن غیردولتی است که با هدف ایجاد شرایط مناسب برای پیشبرد تفاهم مشترک میان کشورها، مصاحبه و اجرای برنامه های مشترک تحقیقاتی در زمینه کتابداری و علوم وابسته به اطلاع رسانی تشکیل گردیده است.

جزئیات حضور ایران در ایفلا2018، خروجی اجلاس برای کتابداری ماچیست؟

این اتحادیه بین المللی از سال 1927 تاکنون کنگره های سالانه ای را با شرکت موسسات، انجمن ها و کشورهای عضو برگزار نموده است. ایران هم تقریباً هر سال در اجلاس جهانی کتابداری شرکت نموده است گو اینکه درباره میزان تاثیر این قبیل حضورها بر وضعیت کتابداری و کتابخانه داری در کشورمان، بحث بسیار است.

فیپا، واسپاری و حافظه دیجیتال؛ دستاوردهای ایران از ایفلا

اگرچه پذیرش و اجرای قوانینی مهم مانند واسپاری منابع غیرکتابی و همچنین اجرایی طرح هایی جهانی از قبیل فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار کتاب) و حافظه ملی دیجیتال در کتابخانه ملی، از حضور در اجلاس سالیان قبل ایفلا نشات می گیرد اما در مجموع مشارکت ایران در این کنگره جهانی، با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی در هر دوره و حتی مسائلی مانند عدم صدور ویزا برای نمایندگان ایران در برخی دوره های این اجلاس، همواره با نوعی قبض و بسط و فراز و فرود همراه بوده است.

حاشیه هایی مهمتر از متن که هر سال از آنها غفلت می گردد!

از آنجا که ایفلا یک نهاد بین المللی غیردولتی است، شرکت در کمیته های تخصصی و کسب تجربه و دانش اندوزی، می تواند دستاوردهای موثری برای کتابداران ایرانی و مدیران کتابخانه های بزرگ به همراه داشته باشد اما معمولاً این بخش از کنگره، مورد غفلت نمایندگان کشورمان واقع گردیده و زمان اندک حضور آنها در اجلاس سالیانه ایفلا یا به ارائه یک یا چند مقاله در کنگره کتابداری و یا شرکت در اجلاس اصلی، منحصر گردیده است.

ضمن اینکه تاکنون بیشتر افرادی که از ایران در ایفلا شرکت نموده اند، مقامات دولتی و حکومتی بوده اند، نه کتابداران فعال در حوزه کتابداری و نکته دیگر اینکه هزینه شرکت در این اجلاس برای کتابداران و افراد فعال در بخش های غیردولتی، بالاست.

12 نفر از ایران سال جاری عازم کنگره جهانی کتابداری هستند

درباره کم و کیف حضور کشورمان در هشتاد و چهارمین کنگره سالانه ایفلا که در هفته جاری و از 24 تا 30 آگوست (2 تا 8 شهریور) در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار خواهد شد و همچنین تاثیرپذیری کتابداری ایران از حضور نمایندگانش در چنین اجلاسی، با صالح زمانی مشاور امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مصاحبه کردیم.

وی در این باره گفت: سال جاری از ایران کتابداران متعددی در اجلاس ایفلا شرکت می نمایند؛ شرکت نمایندگان در قالب ارائه مقاله و از کتابخانه ملی ایران، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علامه طباطبایی هستند. در مجموع حدود 12 نفر از ایران در این اجلاس شرکت دارند.

مشارکت ایران در پلتفرم مهم گلوبال ویژن ایفلا

این مقام مسئول در کتابخانه ملی اضافه کرد: سال جاری و از کتابخانه ملی ایران، یک هیئت تخصصی - مدیریتی در اجلاس ایفلا حضور پیدا می نماید که در حوزه تخصصی، سال جاری در زمینه یونی مارک و همچنین ارائه مقاله، حضور خواهد داشت. در حوزه مدیریتی هم برای حضور در اجلاس روسای کتابخانه های ملی کشورهای عضو ایفلا، در این سطح مشارکت خواهد نمود.

زمانی ادامه داد: از ایران سال جاری 4 مقاله در کنفرانس ایفلا ارائه خواهد شد که توسط 10 نفر و در قالب هم پژوهی تدوین گردیده اند. کوشش ما این است که علاوه بر شرکت در بخش های اصلی کنفرانس، در حاشیه آن چند تفاهمنامه هم امضا کنیم که امضای تفاهمنامه با کتابخانه بوریس یلتسین مسکو و چند کتابخانه ملی از کشورهای مختلف، در دستور کار قرار گرفته است.

مشاور امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: تمرکز سال جاری اجلاس ایفلا به مانند چند سال اخیر بر پروژه گلوبال ویژن است که به نوعی چشم انداز جهانی از کتابداری را دستخوش تغییر نموده است؛ در این پروژه، ایفلا می کوشد به سند مشترکی میان کشورها دست پیدا کند که در آن کتابداران را بیشتر با مسئولیت های اجتماعی که متوجه آنهاست، آشنا کند.

حوزه مدیریت کتابداری چندان از ایفلا و تحولات آن، تاثیر نمی پذیرد

وی با بیان اینکه ایفلا در این پروژه، کوشش می نماید کتابداران را از چارچوب های حرفه ای شان و مواردی مانند فهرست نویسی و پردازش اطلاعات، فراتر ببرد و مسئولیت های اجتماعی آنها را در برابر فقر، اقدامات ضدمحیط زیستی، خشونت، نقض حقوق بشر، سانسور و... یادآور گردد، گفت: این پروژه چند سالی است در برنامه های ایفلا جای دارد و صاحب نظران مختلف در خصوص آن بحث و تبادل نظر می نمایند. ما هم از سال گذشته سعی نموده ایم تا در این پلتفرم مهم ایفلا مشارکت ویژه داشته باشیم و این مشارکت، سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

زمانی موضوعات دیگری از جمله نحوه حفاظت از نسخه های خطی و کتاب های کمیاب، استانداردهایی که می بایست در کتابخانه های عمومی وجود داشته باشد، کتابخانه های دیجیتال و توسعه فناوری و تکنولوژی در حوزه کتابداری را دیگر دستور کارهای اجلاس سال جاری ایفلا مطرح کرد.

این مقام مسئول در کتابخانه ملی همچنین درباره تاثیر حضور نمایندگانی از کتابخانه های کشور در اجلاسی مانند ایفلا بر نزدیک شدن این کتابخانه ها به استانداردهای جهانی هم گفت: به طور کلی خروجی این اجلاس در سال های گذشته برای ما، خروجی های پژوهشی بوده است اما از نظر تاثیر در نوع و نحوه مدیریت ما در زمینه کتابداری، باید اذعان کرد که این تاثیر خیلی کمرنگ بوده است.

احتمال حضور دبیرکل ایفلا در آبان ماه سال جاری در ایران

مشاور امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: حوزه مدیریت کتابداری ما چندان از ایفلا و تحولات آن، تاثیر نمی پذیرد و بیشتر حوزه های پژوهشی و دانشگاهی ما از خروجی چنین اجلاسی تاثیر پذیرفته اند. با این وجود حضور فعال کتابداران ایرانی در این اجلاس، خروجی های قابل قبولی از نظر پژوهشی برای ما داشته است.

بر اساس این گزارش، ایران در حالی در هشتاد و چهارمین کنگره سالیانه کتابداری حضور پیدا می نماید که سال جاری برای اولین بار میزبان رئیس فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابخانه ای ایفلا (IFLA) بود. گلوریا پرز سالمرون زمستان سال گذشته برای شرکت در جشن هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران به کشورمان سفر کرد و بازدیدهای متعددی از دانشگاه ها و مراکز کتابداری ایران انجام داد.

این در حالی است که به گفته مشاور امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مذاکرات اولیه برای حضور دبیرکل ایفلا نیز در ایران انجام گردیده و به احتمال زیاد وی آبان ماه سال جاری به دعوت مسئولان این سازمان، به ایران خواهد آمد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 501

به "جزئیات حضور ایران در ایفلا2018، خروجی اجلاس برای کتابداری ماچیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات حضور ایران در ایفلا2018، خروجی اجلاس برای کتابداری ماچیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید