خبرنگاران مادران و بچه هایی که با ظهور کرونا سرگردان شده اند

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- تعطیلی مهد کودک های پایتخت پس از همه گیری بیماری کرونا برای مادران شاغلی که در ادارات مشغول کار هستند و این روزها اگر چه به صورت شیفتی و دو سوم(بر اساس تصمیم دولت) باید بر سر کار خود حاضر شوند مشکلاتی را ایجاد نموده و در واقع موجب سرگردانی این مادران و بچه هایشان شده است

خبرنگاران مادران و بچه هایی که با ظهور کرونا سرگردان شده اند

تعطیلی مراکز آموزشی و مهدهای کودک برای رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از تجمع در مکان ها باعث شد تا شاغلان در بلاتکلیفی شرایط فرزندانشان قرار بگیرند.

مادر شاغلی که تا حدود 70 روز پیش کودکش را در مهدکودک قرار می داد با بازگشایی محل کارش دیگر نمی تواند کودک را در کنار خودش نگه دارد و با تعطیلی مهدهای کودک مجبور است از پرستار کودکی که شاید هیچ شناختی از او ندارد، استفاده کند.

پرستارهایی که اصلا معلوم نیست آیا سابقه کافی برای نگهداری و آموزش کودک دارند یا نهٰ؟ اصلا این افراد قابل اعتماد از لحاظ اخلاقی و فرهنگی هستند یا نه؟ این مباحث باعث شده است تا هر روز استخدام کودک با تردید و یا حتی با استقبال خانواده ها همراه باشد.

بعضی از خانواده ها در تهران فرزندانشان را به پدران و مادران خویش و حتی به اقوام نزدیک می سپارند تا به محل کار خود برسند که خود این کار نیز از لحاظ رعایت نکات بهداشتی و مساله در خانه ماندن چالش هایی را ایجاد نموده است.

بعضی دیگر از خانواده ها در تهران خویشاوندی ندارند تا فرزندانشان را به آن بسپارند از این رو احتیاج به پرستار در این روزهای کرونایی تهران زیاد شده است. خانواده هایی که دست به دامان مربیان مهدکودک شده اند و از آنها خواهش می نمایند که حتی برای چند ساعتی کودکشان را به او که از قبل میشناخته اند؛ بسپارند.

لیلا رئیس صفری مربی کودک و مددکار اجتماعی که دارای 12 سال سابقه کار است به خبرنگار خبرنگاران می گوید: یکی از مادران که دارای فرزند 4 ساله است از من خواهش می کرد تا زمانی که سرکار می رود کودکش را در خانه خودم نگهداری کنم.

وی می گوید: با وجود اصرارهای زیادی که کردند من از این کار به دلایل مختلفی از جمله عواقب مسئولیت این کار در خانه خودم و هم پوشانی با نگهداری فرزندم اجتناب کردم.

رئیس صفری ادامه می دهد: حتی در تماس تلفنی که سایر مادران با من داشتند از سورفتارهایی که اقوام با فرزندانشان و ارائه تربیت های غلط و ناخواسته اظهار ناراحتی می کردند.

وی از تبلیغ و فعالیت پرستارهای کودک غیر متخصص در شبکه های مجازی انتقاد می نماید و می گوید: نحوه برخورد و ارائه آموزش برای بچه ها در مقاطع سنی مختلف، متفاوت است این در حالی است که ما شاهد تبلیغ پرستارهای کودک و حتی جذب آنها توسط مادران هستیم.

این مربی کودک و مددکار اجتماعی اضافه می نماید: یکی از مادران از اینکه فرزندش را به دست پرستاری غیر متخصص سپرده بود بسیار ناراحت بود و با رفتارهایی که از این پرستار دیده بود او را از ادامه فعالیت معاف کرد.

وی تاکید می نماید: بسیاری از مادران شاغل، مجبور هستند تا فرزندشان را در مهدکودک قرار دهند که با تعطیلی مهدهای کودک، اکنون روی به جذب پرستاران و مربی های غیر متخصص نموده اند که این امر در شخصیت سازی بچه ها تاثیر منفی خواهد گذشت.

مربی کودک و مددکار اجتماعی ادامه می دهد: تعطیلی به یکباره مهدهای کودک و قرار دریافت کودک در کنار خانواده ها باعث وابستگی بچه ها به والدین شد و بعد از بازگشایی مهدهای کودک مسائلی از جمله بی قراری و دلبستگی به والدین و حتی دوگانگی رفتار را در بچه ها خواهیم داشت.

وی، همچنین به مسائل قشر مربیان می پردازد و می گوید: نه تنها در این بین خانواده ها و بچه ها دچار مسائلی شدند بلکه قطع حقوق، عیدانه و سایر مسایل باعث شد تا مسائل اقتصادی مربیان مهدهای کودک بیشتر گردد.

فعالیت پرستاران و مربیان غیرمتخصص و مراکز غیرمجاز نگهداری بچه ها

لیلا علیزاده مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران که دکترای علوم تربیتی را دارد به خبرنگار خبرنگاران می گوید: مادران شاغل در سایت دیوار اقدام به جذب و استخدام پرستار کودک نموده اند که این امر مسائلی را به بار خواهد آورد از این رو باید جلوی این کارها گرفته گردد.

وی که دارای 20 سال سابقه کاری درحوزه مددکاری اجتماعی است می گوید: باید بر روی آگهی هایی که در روی شبکه های مجازی گذاشته می گردد نظارت گردد تا در آینده دچار معضل برای خانواده ها نشویم.

این مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران ادامه می دهد: نه تنها پرستارهای غیرمجاز بلکه مراکز غیرمجاز اقدام به نگهداری بچه ها به صورت ساعتی می نمایند و خانواده ها نیز از روی اجبار تن به این کار می دهند.

وی تاکید می نماید: بسیاری از خانواده ها در تهران تک فرزند دارند و زمانی که سرکار می فرایند فرزندانشان را هر روز در کنار یکی از اقوام نگهداری می نمایند که این امر باعث آسیب به بچه ها می گردد.

علیزاده اضافه می نماید: در مهدکودک کودک بعد از مادر، مربی را جایگزین آن قرار می دهد این در حالی است که اکنون با پرستارها و مربی های مختلف از جمله اقوام و آشنایان در ارتباط است و این امر باعث الگو برداری غلط و دریافت آموزش های منفی از آنها و حتی مسائلی در آنها می گردد.

کرونا مهدهای کودک را ورشکسته کرد

وی همچنین در بخش دیگر از تعطیلی مهدهای کودک انتقاد می نماید و می گوید: کرونا باعث ورشکستگی مهدهای کودک، از بین رفتن سرمایه بخش خصوصی و جذب مربیان و پرستارها در مشاغل دیگر شده است.

این مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران ادامه می دهد: اجاره یک مهدکودک در منطقه متوسط تهران حدود 100 میلیون تومان بهای پیش پرداخت و 25 میلیون تومان اجاره ماهانه است که بعد از گذشت این چند ماه تعطیلی، مدران مهدهای کودک قادر به پرداخت اجاره بها نشده اند و مالکان ساختمان ها از بهای پیش پرداخت کم نموده اند.

وی خاطر نشان می نماید: از زمان تعطیلی مهدهای کودک اعلام نموده ایم که شهریه دریافتی از خانواده ها طی این چند ماه که تعطیل بوده است به خانواده ها بازگردانده می گردد و بعد از بازگشایی مهدها می توانند تحویل بگیرند و یا از خدمات بهره مند شوند.

فشار بر روی مادران شاغل زیاد شده است

لیلا قاسمی از دیگر روان شناسان و متخصصان در حوزه کودک با 18 سال سابقه فعالت است که از اعتراض زنان شاغل نسبت به تعطیلی مهدهای کودک می گوید که فشار بر روی مادران شاغل زیاد شده است و مجبور هستند به خاطر از دست ندادن شغلشان، فرزندانشان را به اقوام و حتی پرستارهای غیرمتخصص بسپارند.

وی که مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران است، بیان می نماید: اکنون که نهادها و اداره ها فعال شده اند و درخواست خانواده ها برای جذب پرستار زیاد شده است و مادران از ما می خواهند که به آنها مربی معرفی کنیم این در حالی است که ما ظرفیت اعزام تعداد مربیان را بنا بر افزایش درخواست خانواده ها نداریم.

قاسمی می گوید: بعضی از خانواده ها گله مند از تعطیلی مهدهای کودک و جذب پرستارهای غیرمجازی که از فضای مجازی نموده اند و از نوع رفتار آن نسبت به فرزندشان ابراز نگرانی می نمایند.

وی اضافه می نماید: یکی از این خانواده ها با نصب دوربین مدار بسته در منزلش، رفتارهای یکی از این پرستاران را دنبال نموده و از رفتارها و حرکت های نامناسب آن با فرزندش شاکی شده است.

این روان شناس، خاطر نشان می نماید: مهدهای زیرزمینی و غیرقانونی فعال شده است و حتی تعدادی از خانه ها بازی اقدام به نگهداری چندساعته بچه ها در مکان های غیرمناسب و غیراستاندارد می نمایند.

وی با بیان این که باید شرایط مهدهای کودک معین گردد می گوید: با تعطیلی مهدهای کودک، قادر به پرداخت اجاره بها و حتی قبض های آب، برق،گاز و اقتصادیات نیستیم.

این مسئول و موسس یکی از مهدهای کودک در تهران اضافه می نماید: همچنین در فضاهای مجازی شایعه شده که بهزیستی تهران اجاره بهای مهدهای کودک را پرداخت نموده است این در حالی است که بهزیستی بر فعالیت مهدهای کودک نظارت می نماید و متولی پرداخت اجاره بها نیست.

وی می گوید: تنها توانسته ایم حق بیمه مربیان را پرداخت کنیم این در حالی است که بیمه نیز موظف به پزداخت بخشی از این بیمه است که هنوز در این زمینه اقدامی ننموده است.

وی از فروش وسایل مهدهای کودک خبر می دهد و می گوید: با مراجعه به سایت دیوار و سایر فضاهای مجازی می توانید ببینید که بسیاری از موسسان مهدهای کودک وسایل را به فروش گذاشته اند و بعضی دیگر با صاحبان ملک فسخ قرارداد نموده اند.

قاسمی ادامه می دهد: مسائل تعطیلی مهدهای کودک، از جهت های مختلف هم برای خانواده ها و هم برای موسسان آن گریبان گیر شده است و اگر فکری برای آن اندیشیده نگردد در آینده معضلاتی به وجود خواهد آورد.

کادر اداری مهدهای کودک مجوز فعالیت دارند

بهزیستی استان تهران بر فعالیت و نحوه عملکرد 850 مهدکودک که زیر نظر این نهاد است نظارت می نماید به سراغ مدیرکل آن رفتیم تا نسبت به بازگشایی و بلاتکلیفی مهدهای کودک جویا شویم.

امین شاهرخی به خبرنگار خبرنگاران می گوید: بر اساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا، همزمان با تعطیلی مدارس، در اوایل اسفندماه سال گذشته مهدهای کودک و مراکز توانبخشی نیز تعطیل شد.

وی ادامه می دهد: دولت زمینه دورکاری کارمندان و شاغلان را فراهم کرد که این امر به مادران شاغل یاری کرد تا بیشتر و با برنامه ریزی بتوانند در کنار فرزندانشان باشند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه شیوه نامه بهداشتی برای بازگشایی مهدهای کودک تهیه شده است می گوید: این شیوه نامه به رعایت مسائل بهداشتی و نظارت ناظران بهزیستی بر مهدها پرداخته است و برای معین و تکلیف به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده است.

وی بیان می نماید: از مسائلی که برای خانواده ها و مهدهای کودک رخ داده است در جریان هستیم ولی بر اساس دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا فعلا مجاز به بازگشایی مهدهای کودک نیستیم و احتمالا اگر ابلاغ گردد اوایل خردادماه مانند مدارس، مهدهای کودک نیز باز خواهد شد.

شاهرخی ادامه می دهد: اکنون به موسسان مهدهای کودک ابلاغ نموده ایم تا کادر اداری را باز نمایند و با ضدعفونی کردن بخش های مختلف، برای بازگشایی آماده سازی نمایند.

موسسان مهدهای کودک تسهیلات دریافت می نمایند

مدیرکل بهزیستی استان تهران با مرور مسائل موسسان مهدهای کودک می گوید: برای کاهش آسیب های اقتصادی پویش عدم اجاره دریافت اجاره بها را راه اندازی کردیم و این امر باعث شد تا تعدادی از مالکان نسبت به بخشش و یا به تعویق انداختن اجاره بها یاری نمایند.

وی تاکید نمود: همچنین صاحبان امتیاز مهدهای کودک را به عنوان مشاغل آسیب دیده به وزارت رفاه بیان نمودیم تا در قالب تسهیلاتی بتوانند خدمات دریافت نمایند.

سپردن فرزندانان به پرستاران و مربیان امروز به یکی دیگر از مهمترین دغدغه ها در خانواده ها تبدیل شده است که باید با دقت بیشتر والدین در انتخاب مربی و پرستار مسائل دیگر را دامن نزد.

مسائلی اجتماعی و فرهنگی بچه ها که در آینده بروز خواهد نمود و تاوانی بس سنگین را به جای خواهد گذاشت.

ویروس کرونا نه تنها باعث تعطیلی مهدهای کودک و ایجاد مسائل برای موسسان و ضربه زدن به ان شغل شده است بلکه بسیاری از حرفه ها را نیز از پای درآورده است که با نابودی آن و نگاه خوشبینانه راستا برای همه دوباره هموار خواهد شد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت (19 اردیبهشت) بیان نمود: تا به امروز 104691 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و جان باختگان کرونا در کشور به 6541 نفر رسید.

کیانوش جهانپور بیان نمود: خوشبختانه تا به امروز 83837 نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. همچنین 2711 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 48307

به "خبرنگاران مادران و بچه هایی که با ظهور کرونا سرگردان شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مادران و بچه هایی که با ظهور کرونا سرگردان شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید