خبرنگاران نوبل هفته منحصربفرد خود را تجربه کرد

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- شیوع پاندمی جهانی و پیامدهای آن موجب شد مراسم اهدای نوبل در امسال، یک هفته منحصر به فرد را تجربه کند.

خبرنگاران نوبل هفته منحصربفرد خود را تجربه کرد

فصل اهدای جوایز نوبل در ماه اکتبر هر سال و همزمان با معرفی برندگان حوزه های مختلف علوم، ادبیات، اقتصاد و صلح توسط کمیته های سوئدی و نوروژی شروع می گردد.

معمولا این جوایز در استکهلم و اسلو به برندگان اهدا می گردد اما در سال 2020 میلادی این رویه به دلیل پاندمی کووید 19 تغییر کرد.

در واقع شیوع پاندمی دنیای و پیامدهای آن بدین معنی است که مراسم امسال، یک هفته منحصر به فرد در تاریخ جایزه نوبل محسوب می گردد زیرا مدال ها و تقدیرنامه ها در کشور محل اقامت برندگان با یاری سفارتخانه ها یا دانشگاه های متبوع، به آن ها تحویل شده است.

مراسم سنتی نوبل که هر سال به صورت حضوری در سالن کنسرت استکهلم برگزار می شد، امسال با مراسم دیجیتالی جایگزین شد که در تالار شهر استکهلم و با حضور تعداد محدودی از افراد برگزار گردید. برندگان جوایز نیز به صورت مجازی در این مراسم حضور یافتند. قرار است در صورت امکان، برندگان جوایز نوبل امسال در مراسم اهدای جوایز نوبل سال 2021میلادی به صورت فیزیکی شرکت نمایند.

یکی از مهم ترین تغییرات نوبل امسال افزایش یک میلیون کرونی میزان جایزه نقدی آن نسبت به سال گذشته است که مبلغ آن را به 10 میلیون کرون سوییس رساند. معمولا این جایزه نقدی همراه با یک مدال و دیپلم افتخار به برندگان هر رشته اعطا می گردد و در امسال نیز از همین رویه تبعیت شد.

کووید 19 بیشترین تاثیر را در معین برنده جایزه نوبل صلح داشت

برنده نوبل صلح امسال، برنامه غذای سازمان ملل متحد بود و کمیته نوبل به دلیل توانایی قابل توجه این سازمان در تشدید کوشش ها در جریان پاندمی کوید 19، جایزه نوبل را به آن اهدا کرد.

برنامه غذای سازمان ملل متحد بزرگترین سازمان دنیا است که روی مساله گرسنگی تمرکز نموده است. این سازمان به دنبال حل مشکل فقدان امنیت غذایی حاد به معنای عدم دسترسی به غذای کافی برای 690 میلیون انسان در دنیا و فقدان امنیت غذایی مزمن به معنای شکل گیری دوره های طولانی قحطی و گرسنگی شدید است.

این در حالی است که پاندمی کووید موجب تشدید اثرات جنگ، فقر و شوک های ناشی از تغییرات آب و هوایی شده است که در طول پنج سال منتهی به سال 2020 میلادی شرایط فقدان امنیت غذایی حاد و مزمن را پیچیده تر نموده اند.

در مجموع دنیا در سال 2020 غذای کافی برای سیرکردن تمام ساکنین زمین را دارد. اما مشکل انتقال غذا از محل فراوری آن به محل هایی است که به آن احتیاج است. اما شیوع پاندمی کووید 19 و قرنطینه ناگهانی مسائل قابل توجهی را در این فرایند ایجاد نموده که مقابله با آن مستلزم کوشش مضاعف تمام سازمان های محلی و بین المللی است.

مراسم اهدای جایزه نوبل صلح امسال به دلیل پاندمی کرونا، در مقیاس کوچکتر از همواره و در دانشگاه اولا واقع در اسلو و با حضور تعداد محدودی از افراد و با حضور فیزیکی یا مجازی دریافت نمایندگان جوایز برگزار گردید. در سال های 1947 و 1989 میلادی نیز این دانشگاه میزبان مراسم اهدای جایزه نوبل صلح بوده است. کمیته نوبل نیز بیان کرد سال 2020 میلادی در نوع خود منحصر به فرد بوده و اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، مراسم سال آینده در سالن شهر اسلو برگزار خواهد شد.

فیزیک

جایزه نوبل فیزیک سال 2020 میلادی به راجر پنروز از انگلیس به دلیل کشف این که تشکیل سیاهچاله، یک پیش بینی قوی برای نظریه نسبیت عام است و رینهارد گنزل از آلمان و آندریا گز از آمریکا برای کشف یک جرم بسیار سنگین و فشرده در مرکز کهکشان ما اهدا شد.

اجر پنروز متولد سال 1931 در انگلیس و عضو دانشگاه آکسفورد در این کشور است. وی به دلیل کشف اینکه تشکیل سیاه چاله عاملی در پیش بینی قدرتمند نظریه نسبیت عام است، پیروز به دریافت نیمی از جایزه نوبل فیزیک امسال شد.

رینهارد گنزل متولد سال 1952 در آلمان و عضو دانشگاه کالیفرنیا و موسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک در آلمان است.

آندریا گز متولد سال 1965 در آمریکا و عضو دانشگاه کالیفرنیا در این کشور است؛ این دو محقق به دلیل کشف یک جرم بسیار بزرگ و متراکم در مرکز کهکشان راه شیری، به اشتراک برنده نیمی از جایزه نوبل فیزیک امسال شد.

آندریا گز چهارمین زنی است که از زمان اهدای نوبل فیزیک از سال 1901 تا به امروز برنده این جایزه معتبر علمی می گردد.

شیمی

جایزه نوبل سال امسال به امانوئل شارپنتیر و جنیفر ای دودنا به دلیل توسعه روشی برای ویرایش ژنوم اهدا شد.

امانوئل شارپنتیر در روز 11 دسامبر سال 1968 در فرانسه به دنیا آمد و هم اکنون در واحد علوم پاتوژن های موسسه ماکس پلانک واقع در آلمان مشغول به کار است. او به دلیل توسعه روشی برای ویرایش ژنوم، برنده نیمی از جایزه نوبل شیمی سال 2020 میلادی شد.

جنیفر ای دودنا در روز 19 فوریه سال 1964 در واشنگتن آمریکا به دنیا آمد و اکنون در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مشغول به کار است. او به دلیل توسعه روشی برای ویرایش ژنوم، برنده نیمی از جایزه نوبل شیمی سال 2020 میلادی شد.

پزشکی

جایزه نوبل سال 2020 میلادی به طور مشترک به هاروی جی آلتر، مایکل هاوتن و چارلز ام رایس به دلیل کشف ویروس هپاتیت C تعلق گرفت.

هاروی جی آلتر متولد 1935 در نیویورک آمریکا است و هم اکنون در موسسه ملی سلامت آمریکا مشغول به کار است. وی توانست یک سوم از جایزه نوبل سال 2020 میلادی را به دلیل مشارکت در کشف ویروس هپاتیت C به دست آورد.

مایکل هاوتن در انگلیس به دنیا آمده و اکنون در دانشگاه آلبرتا ادمونتون واقع در کانادا مشغول فعالیت است. وی توانست یک سوم از جایزه نوبل سال 2020 را به دلیل مشارکت در کشف ویروس هپاتیت C به دست آورد.

چارلز ام رایس متولد سال 1952 میلادی ساکرامنتو واقع در کانادا است و درحال حاضر در دانشگاه راکفلر واقع در نیویورک آمریکا مشغول به کار است. او نیز توانست یک سوم از جایزه نوبل سال 2020 را به دلیل مشارکت در کشف ویروس هپاتیت C به دست آورد.

ادبیات

جایزه نوبل ادبیات سال 2020 میلادی به لوئیز گلوک به دلیل لحن شاعرانه غیرقابل تصور که با سادگی بی آلایش، وجود فردی را دنیای می نماید اهدا شد.

لوئیز گلوک پیش از این نیز جوایز متعددی از جمله جایزه پولایتزر سال 1993، جایزه بولینگن سال 2001 و جایزه کتاب ملی سال 2014 آمریکا را به خود اختصاص داده بود. گلوک در سال 1943 در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد و در سال 1968 با مجموعه شعر فرزند اول راه خود را به سوی تبدیل شدن به یکی از شاعران برجسته در ادبیات معاصر آمریکا شروع کرد.

اقتصاد

جایزه نوبل اقتصاد سال 2020 میلادی به پل آر میلگروم و رابرت ویلسون به دلیل بهینه سازی نظریه حراج و ابداع قالب های جدید حراج اهدا شد.

رابرت ویلسون در سال 1937 در شهر جنیوا واقع در ایالت نبراسکا آمریکا به دنیا آمد و در زمان دریافت جایزه نوبل به عنوان استاد دانشگاه استنفورد مشغول به کار بود.

پل میلگروم در روز 20 آوریل سال 1948 در دیتروست آمریکا به دنیا آمد و در زمان دریافت جایزه نوبل به عنوان استاد دانشگاه استنفورد مشغول به کار بود.

یافته های نظری ویلسون و میلگروم موجب بهینه سازی حراج ها در عمل شده است. همچنین آن ها توانستند قالب های جدیدی را برای حراج کالاها و خدماتی بیابند که فروش آن ها با استفاده از روش های سنتی حراج سخت است.

معرفی برندگان جایزه نوبل به قرار زیر صورت گرفت:

- علوم پزشکی دوشنبه 5 اکتبر ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- فیزیک سه شنبه 6 اکتبر ساعت 11 و 45 دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- شیمی چهارشنبه 7 اکتبر ساعت 11 و 45 دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- ادبیات پنج شنبه 8 اکتبر ساعت 13 بعد از ظهر به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- صلح آدینه 9 اکتبر ساعت 11 صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- علوم مالی دوشنبه 12 اکتبر ساعت 11 و 45 دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 64892

به "خبرنگاران نوبل هفته منحصربفرد خود را تجربه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نوبل هفته منحصربفرد خود را تجربه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید