خبرنگاران کارگردان خورشید کاروان: برای 30 سالگی این نمایش برنامه های ویژه ای داریم

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- کارگردان خورشید کاروان گفت: در صورت فراهم بودن شرایط به ویژه در سایه شیوع ویروس کرونا، برای بزرگداشت 30 سالگی این نمایش برنامه های متعدد از جمله فراوری و اجرای مجدد آن به عنوان پرسابقه ترین نمایش کشور در حوزه اجرای عمومی را برای ایام ماه محرم و صفر مدنظر داریم.

خبرنگاران کارگردان خورشید کاروان: برای 30 سالگی این نمایش برنامه های ویژه ای داریم

نمایش خورشید کاروان که براساس نمایشنامه هیهات به قلم ابوباسم(محمد) حیادار توسط مهدی متوسلی از نمایشنامه نویسان شناخته شده کشور بازنویسی شده است، برای نخستین بار 29 سال پیش در ایام ماه محرم و صفر به صحنه رفت.

طی این ایام هنرمندان تئاتر نام آشنایی در قالب بازیگران، گروه اجرایی و کارگردانی این اثر با نمایش خورشید کاروان همراه بودند که طی بیش از یک دهه اخیر محمود فرهنگ، سکان دار کارگردانی اجرای این اثر بوده است.

همچنین خورشید کاروان یکی از مهم ترین رکوردهای تاریخ تئاتر معاصر ایران را به خود اختصاص داده و پرسابقه ترین نمایش در حوزه اجرای عمومی است. در صورت فراهم بودن شرایط در امسال به سبب شیوع ویروس کرونا اگر شاهد به صحنه رفتن این اثر در ایام ماه محرم و صفر باشیم، خورشید کاروان سی امین سال اجرای خود را پشت سر خواهد گذاشت.

همچنین این اثر نمایشی به عنوان یکی از آثار پیروز در عرصه تئاتر دینی که براساس روایات مشهور دیر راهب به حوادث بعد از واقعه عاشورا می پردازد علاوه بر اجرا در بسیاری از نقاط کشور در کشورهایی مانند امارات، انگلیس و هلند نیز به صحنه رفته است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور که از ابتدای اسفندماه 1398 تا به امروز ادامه داشته و طی چند وقت اخیر شاهد شروع موج دوم این ویروس در بعضی از استان ها و شهرستان ها بودیم، همین عامل باعث تغییر برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در قالب فراوری و اجرای عمومی آثار، یا همچنین تغییرات بنیادین در برگزاری رویدادهای جشنواره ای عرصه تئاتر کشور شده است.

باتوجه به آنکه در آستانه ماه محرم قرار داریم با محمود فرهنگ درباره چندوچون و کم وکیف این اثر نمایشی در قامت فراوری و اجرای عمومی آن با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت این نکته که در صورت اجرا شدن شاهد 30 سالگی به صحنه رفتن نمایش خورشید کاروان خواهیم بود به گفت وگو پرداختیم.

اجرای خورشید کاروان در امسال بستگی به شرایط کرونا دارد

محمود فرهنگ در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران با اشاره به آنکه شیوع ویروس کرونا در کشور تمامی فعالیت های اجرایی در شاخه های مختلف مالی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را دست خوش تغییر نموده است گفت: هنرمندان تئاتر نیز با توجه به تأثیرات شیوع ویروس کرونا شاهد تغییرات مختلفی در شیوه فراوری و اجرای عمومی آثار نمایشی بودند.

وی ادامه داد: ما نیز در گروه فرهنگی هنری فدک که مسئولیت فراوری و اجرای نمایش های دینی، مذهبی و دفاع مقدس را مدنظر دارد، امسال نیز در حال پشت سر گذاشتن اقدامات نخستین برای فراهم کردن شرایط اجرای نمایش خورشید کاروان در ایام ماه محرم و صفر خواهیم بود. اما باید ببینیم که شرایط اجرای این اثر با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور چگونه خواهد بود.

رکورد طولانی ترین اجرا در تاریخ تئاتر ایران متعلق به نمایشی دینی است

کارگردان نمایش خورشید کاروان گفت: در گام های نخستین، ابتدا برنامه ریزی برای شروع تمرینات این اثر نمایشی و همچنین مواردی که به پیش فراوری و فراهم ساختن اجرای این اثر مربوط می شود مطابق سنت پیشین در دستورکار قرار گرفته است. کوشش تمامی اعضای گروه نمایش خورشید کاروان و همچنین گروه فرهنگی هنری فدک بر آن است که مطابق سال های گذشته بتوانیم این اثر را برای میزبانی از مخاطبان سوگوار اباعبدالله در ایام ماه محرم و صفر آماده کنیم.

وی با تاکید بر آنکه امسال اگر شاهد به صحنه رفتن این اثر نمایشی باشیم می توانیم بزرگداشت سی امین سال اجرای آن را نیز برگزار کنیم توضیح داد: این خود مهم ترین دستاورد تئاتر دینی در کشور است که سابقه طولانی ترین اجرا در تاریخ تئاتر ایران به نمایشی دینی با موضوع داستان قیام عاشورا باز می شود.

برای اجرا، تابع قوانین ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم

فرهنگ یادآور شد: مسئله مهم آنست که ما نیز مانند دیگر هنرمندان تابع قوانین ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم که ببینیم آیا طی روزها، هفته ها و ماه های پیش رو شرایط فعالیت هنرمندان در عرصه تئاتر در حوزه فراوری و اجرای عمومی آثار فراهم خواهد بود یا نه؟

مدیر دفتر تئاتر دینی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: از دیگر اقداماتی که در حوزه پیش فراوری نمایش خورشید کاروان تا به امروز انجام شده است، رایزنی با مدیران سالن ها و تماشاخانه ها برای اجرای این اثر در صورت فراهم بودن شرایط است که خوشبختانه باوجود آنکه هنوز محل قطعی اجرای این اثر تعیین نشده اما چند سالن و نهاد فرهنگی برای میزبانی از این نمایش تا به امروز اعلام آمادگی و همکاری کردند.

فرهنگ در پاسخ به خبرنگار فرهنگی خبرنگاران درباره ویژه برنامه هایی که برای 30 سالگی به صحنه رفتن خورشید کاروان مدنظر این گروه نمایشی است گفت: تردیدی وجود ندارد که فصل مهمی از برنامه ریزی های مسئولان و گروه اجرایی برای بزرگداشت سی امین سال به صحنه رفتن نمایش خورشید کاروان پایدار شده است.

وی اعلام کرد: اجازه بدهید ابتدا به صحنه رفتن یا نرفتن خورشید کاروان در ایام ماه محرم و صفر امسال به سبب شیوع ویروس کرونا تعیین شود و در صورت تعیین شدن این مساله ویژه برنامه های خاصی که برای بزرگداشت 30 سالگی خورشید کاروان مدنظر خواهد بود اطلاع رسانی خواهد شد.

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57087

به "خبرنگاران کارگردان خورشید کاروان: برای 30 سالگی این نمایش برنامه های ویژه ای داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کارگردان خورشید کاروان: برای 30 سالگی این نمایش برنامه های ویژه ای داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید