دانش بنیان های صادراتی تقدیر شدند، ستاری: اکوسیستم دانش بنیان و خلاق دارای ظرفیتی بالا برای حضور در بازارهای صادراتی است

به گزارش مهسان بلاگ، هم زمان با روز ملی صادرات با حضور معاونان اول، مالی و علمی و فناوری رئیس جمهور از بهترین صادرکنندگان کشور از جمله شرکت های دانش بنیان صادراتی تقدیر شد.

دانش بنیان های صادراتی تقدیر شدند، ستاری: اکوسیستم دانش بنیان و خلاق دارای ظرفیتی بالا برای حضور در بازارهای صادراتی است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این مراسم که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، محسن رضائی معاون مالی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار گردید، بهترین های صادراتی تقدیر شدند.

ضرورت مقابله با تحریم های داخلی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم با بیان این که تحریم های داخلی مانعی بزرگ تر از تحریم های خارجی است، ادامه داد: هر مجوز نو، مانعی بر سر راه فراوری، صادرات و توسعه محصولات دانش بنیان است و در کوشش هستیم با تسهیل این جهت، موانع و مسائل فراروی صادرات محصولات دانش بنیان را کم کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ضرورت تغییر فرهنگ و باور عمومی جامعه نسبت به مفاهیمی چون خلاقیت، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق گفت: می باید جامعه به این باور برسد که ایجاد هر مانع نو برای شرکت دانش بنیان و خلاق، سدی فراروی توسعه و پیشرفت کشور است. اگر بپذیریم که حرکت رو به جلوی کشور با حمایت از فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری سرعت می گیرد قطعا در جهت مانع زدایی و حمایت از این کسب و کارها که متعلق به این کشور است گام های جدی بر می داریم. کافی است به چنین باوری برسیم.

ستاری به سازوکارهای حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تسهیل و افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان اشاره نمود و اضافه نمود: کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسترها و سازوکارهای حمایتی متنوعی را برای صادرات، بازارسازی بین المللی و معرفی شرکت های دانش بنیان و خلاق ایران ساخت به سایر کشورها تعریف نموده است. این حمایت ها طیف متنوعی از احتیاج کسب وکارهای دانش بنیان و خلاق از ثبت پتنت بین المللی تا حضور در نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی را در بر می گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به جایگاه برتر اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران در منطقه و فرصت های صادراتی این اکوسیستم گفت: این اکوسیستم نو به سرعت در حال توسعه و تسری به تمامی بخش های مالی و صنعتی است؛ ستون و بنای این اکوسیستم مبتنی بر نیروی انسانی دانش آموخته و خلاقی است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش، نوآوری هایشان را به محصول دانش بنیان و خلاق تبدیل می نمایند. دولت کوشش نموده است که نقشی نظارتی و تسهیل گر ایفا نماید تا زمینه های لازم برای حضور و نقش آفرینی بخش خصوصی فراهم گردد.

وی با تاکید بر این که در حوزه پژوهش های محصول محور، دولت صرفا باید در زیر ساخت ها سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری اصلی به وسیله بخش خصوصی انجام گردد، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و خلاق توانسته اند با همین الگو، سالانه بیش از 700 میلیون دلار صادرات داشته باشند.

وی با اشاره به ایجاد روندی نو در حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق در دولت نو گفت: امیدوارم با درس آموزی نسبت به گذشته و شناخت جهت آینده، تحول خوبی در صادرات محصولات ایران ساخت ببینیم.

توجه به فروش محصولات دانش بنیان

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت توجه به فروش محصولات دانش بنیان و دارای ارزش اضافه نموده بالاتر نسبت به محصولات خام گفت: باید به سمتی برویم که ترکیب کالاها و خدمات صادراتب و هم ترکیب کشورهای هدف تحول یابد. اگر می خواهیم به کشوری صادرات و تمرکز کنیم، باید واردات ما از آن کشور نیز در نظر گرفته گردد.

وی با اشاره به طراحی و پیاده سازی شاخص های دانش بنیانی در صادرات محصولات و ترغیب صادرنمایندگان به افزایش این محصولات در سبد صادراتی گفت: بعضی از این شاخص های دانش بنیانی در صادرات اعمال شد و تا انتها امسال تمامی این شاخص ها در حمایت و جهت دهی به صادرات، اعمال می گردد.

فاطمی امین با اشاره به اهمیت توجه به ترکیب تجاری در مبدا و مقصد و بعلاوه ترکیب کالاها گفت: قرار است فرق باشد میان کسی که یک میلیون دلار تجهیزات پزشکی صادر می نماید با صادرنماینده ای که یک میلیون دلار فولاد خام صادر نموده است. باید در صادرات و واردات به زنجیره ها توجه و زنجیره هایی را در کشورها پیدا کنیم و خود را در جای مناسب از این زنجیره قرار دهیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر این که باید تعامل های صادراتی از شکل دولت با دولت به کسب و کار با کسب و کار تغییر یابد ادامه داد: باید این ارتباط در ساختن کسب و کارها باشد زیرا مستحکم ترین نوع ارتباط مالی است.

وی راهبرد سوم ایجاد سکوهای فراوری کالای ایرانی در کشورهای همسایه دانست و ابراز کرد: تا کی می توانیم محصولات خامی را صادر کنیم و آن کشور به بلوغی برسد و راه وارادتش را ببندد. ما یک ثروتی در کشور داریم که کسب و کارهایی داریم که به بلوغی رسیده اند که بازار ایران برای آنان کوچک است. ما باید در کشور مقصد پایگاهی ایجاد کنیم و قطعات را ارسال و در آن کشور فراوری کنیم.

فاطمی امین با اشاره به تعامل و همکاری با دستگاههای نظارتی و اجرایی برای تسهیل صادرات گفت و ادامه داد: در هماهنگی با سایر بخش های دولت در پی ایجاد پنجره واحد هستیم تا جهتها و دسترسی ها تسهیل گردد. رابطه خوبی با وزارتخانه های مختلف داریم و تمرکزی که در وزارت صمت شکل گرفته، موانع صادرات را رفع خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 102358

به "دانش بنیان های صادراتی تقدیر شدند، ستاری: اکوسیستم دانش بنیان و خلاق دارای ظرفیتی بالا برای حضور در بازارهای صادراتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش بنیان های صادراتی تقدیر شدند، ستاری: اکوسیستم دانش بنیان و خلاق دارای ظرفیتی بالا برای حضور در بازارهای صادراتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید