دغدغه قلم و دفتر

به گزارش مهسان بلاگ، روزیتا قادری - سنندج- خبرنگار: شهریورماه هر سال در آستانه بازگشایی مدارس، بازار خرید و فروش لوازم التحریر داغ می گردد و شهر بوی مدرسه و بوی لوازم التحریر نو می گیرد.

دغدغه قلم و دفتر

مغازه های لوازم التحریری مملو از پدر و مادرانی است که به همراه فرزندان دانش آموز خود، مشغول خریدند. دانش آموزان نیز خرسند از خرید لوازم جدید مدرسه هستند و از بی پولی، تورم و گرانی خبر ندارند. گرانی لوازم التحریر و افزایش چشمگیر قیمت ها، اغلب خانواده ها را که شاید تعداد بیشتری فرزند در حال تحصیل داشته باشند، دچار مشکل خواهد نمود، از طرفی حمایت و توجه به محصولات تولی داخلی نیز موضوع مهم دیگری است که والدین باید به آن توجه نمایند، چراکه لوازم التحریر و نوشت افزار یکی از حوزه هایی است که فراوری داخلی آن می تواند مورد توجه جدی قرار بگیرد.

  • اجبار در انتخاب لوازم التحریر ارزان قیمت

پدر یک دانش آموز که در مغازه لوازم التحریر مشغول خرید برای فرزندش است، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار می نماید: امروز برای خرید لوازم التحریر فرزندم چند ساعتی در سطح شهر به دنبال لوازمی باکیفیت و قیمت مناسب بودم، اما قیمت ها بسیار افزایش یافته است، مردم انتظار کاهش قیمت ها را نداشتند، اما تا این اندازه گران شدن هم انتظار نبود. سیف الله زندی می گوید: خرید کالای ایرانی و فراوری داخلی در جای خودش برای ما مهم است، اما حتی قیمت این کالاها نیز گران شده است، گرچه با این اوصاف اگر کیفیت لوازم التحریر داخلی مناسب باشد، قطعا قیمت را مد نظر نمی گیرم و حتما از محصولات داخلی بیشتر استفاده می کنیم.

یکی دیگر از شهروندان سنندجی به همراه 2 فرزندش هنگام خرید لوازم مدرسه عنوان می نماید: افزایش قیمت ها و اختلاف نرخ لوازم التحریر، پوشاک و کیف از سال گذشته تاکنون بسیاری از خانواده ها را در روزهای نزدیک به آغاز سال تحصیلی جدید در نگرانی فرو برده است. مهناز سیفی با ابراز نارضایتی از گرانی لوازم التحریر بیان می نماید: ناتوانی در خرید لوازم التحریر برای فرزندم مرا آزار می دهد. یکسری لوازم التحریر گران قیمت با رنگ و لعاب فراوان در بازار ارائه می گردد که بسیار گران است و از پس خرید آنها برنمی آییم.

وی با اشاره به انتخاب خرید کالای داخلی یا خارجی اظهار می نماید: فراورینمایندگان داخلی باید به نکات آموزشی و ذائقه دانش آموزان بیشتر توجه نمایند و کالاهایی را فراوری نمایند که توان رقابت با نمونه های خارجی را داشته باشند. امروزه همه جا صحبت از حمایت فراوریات ملی در میان است، اما باید به ارتقای کیفیت و جذابیت محصولات داخلی با شکل و فرم زیباتر نیز توجه گردد، در صورت رعایت این موارد، قطعا از کالای داخلی استقبال خواهم کرد.

  • ساخت لوازم التحریر از مواد اولیه داخلی

یکی از فروشندگان لوازم التحریر سنندجی نیز به مسائل موجود در این حوزه اشاره و بیان می نماید: ما هر روز شاهد حضور پدر و مادرهایی هستیم که حتی توان خرید لوازم التحریر ساده را هم ندارند، اکنون که نیمی از شهریور گذشته است، بازار خرید و فروش نسبت به سال های گذشته بی رونق شده است. مسعود بهمنی با بیان این که در شهریور امسال قیمت ها 3 برابر مشابه سال گذشته شده است، می افزاید: از دیدگاه من فراوری داخلی شعار است، چراکه اکثر مواد اولیه آنها خارجی است و باز هم قیمت ها هیچ تفاوتی با محصولات خارجی ندارد. باید لوازم التحریر از مواد اولیه داخل کشور تهیه گردد که هم برای حمایت از فراوری داخلی فرهنگ سازی گردد و هم قیمت ها به مردم فشار وارد نکند.

وی در ادامه به گرانی کاغذ در سطح کشور اشاره و عنوان می نماید: قطعا خرید کتاب های مدارس بار مالی بسیاری برای والدین خواهد داشت، امیدوارم در این زمینه مسئولان متولی حداقل تدبیری بیندیشند. یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر خیابان امام با ذکر این که باید محصولات داخلی بیشتر مورد نظر فروشندگان باشد، اظهار می نماید: متاسفانه در آستانه بازگشایی مدارس اکثر دست فروشان و مغازه های سطح خیابان به فروش لوازم التحریر روی می آورند و احتیاج است نظارت دقیق و منسجمی بر اجناس و قیمت ها وجود داشته باشد.

به عقیده این فروشنده سنندجی، لوازم التحریر ایرانی نسبت به اجناس چینی بسیار باکیفیت تر است و مردم استقبال خوبی از محصولات باکیفیت می نمایند، لذا باید توجه مردم را بیشتر به خرید محصولات ایرانی معطوف کنیم. امیدواریم با کاهش قیمت ها استقبال از اجناس چینی کمتر گردد. وی در ادامه تصریح می نماید: اکثر محصولات لوازم التحریر مغازه ام را از تهران خریداری می کنم و حدود 80 درصد فراوری داخلی است و با مد نظر قرار دادن قیمت ها، قطعا از محصولات داخلی حمایت خواهیم کرد. گرچه مردم هم به برند، شخصیت ها، طراحی روی جلد دفاتر و... بیشتر توجه می نمایند، لذا با تنوع اجناس معمولا قیمت اجناس نیز متفاوت است.

  • برخورد با متخلفان تا حد پلمب مغازه

رئیس اتحادیه چاپ و نشر نوشت افزار سنندج با اشاره به حدود 115 واحد نوشت افزار دارای پروانه کسب در استان اظهار می نماید: از ابتدای شهریور تا انتهای مهر امسال این تعداد واحد، لوازم التحریر در سطح استان عرضه خواهند کرد. فرید عزت پور عنوان می نماید: واحدهای بازرسی اتحادیه به واحدهای متخلفی که لوازم التحریر می فروشند اخطار می دهد و اگر به تخلفات خود ادامه دهند، برابر قانون مغازه های آنها پلمب خواهد شد.

وی بیان می نماید: یکی از کالاهای فرهنگی که در آستانه سال تحصیلی جدید، دانش آموزان و والدین با آن سروکار دارند، همین لوازم التحریر است، لذا ترغیب برای لوازم آموزشی ایرانی ضمن این که میلیاردها ریال صرفه جویی ارزی به دنبال خواهد داشت، باعث رونق کارخانه ها و اقتصاد کشور می گردد.

رئیس اتحادیه چاپ و نشر نوشت افزار سنندج می گوید: افزایش کیفیت کالاها، ساماندهی بیشتر فراوری و توزیع لوازم التحریر و برپایی نمایشگاه های مختلف، گام های اساسی در جهت برطرف مسائل موجود و گرانی خواهد بود.

  • برپایی نمایشگاه پاییزه

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان درباره نظارت های دقیق بر قیمت های لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس در گفت وگو با خبرنگاران اظهار می نماید: طرح نظارتی و برخورد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان برای سال تحصیلی جدید مد نظر قرار گرفته است. فرزاد سردارزاده بیان می نماید: برپایی نمایشگاه پاییزه از 20 شهریور و طرح بازگشایی مدارس از جمله برنامه های مهم این سازمان در آستانه بازگشایی مدارس است. وی با بیان این که قبل از موعد مقرر نظارت و بازرسی جدید در سطح شهر آغاز شده است، می گوید: در چند روز اخیر با نظارت و گشت های مداوم، متاسفانه بازرسان این سازمان متوجه مواردی از گران فروشی و تقلب در سطح استان بوده اند که پرونده آنها تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی فرستاده شده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان این که فروشندگان و دست فروشان این استان باید بر مبنای فاکتور جدید فروش داشته باشند، می افزاید: با توجه به بازار آرام فعلی و هشدار جدی به فروشندگان این سازمان ورود دقیق و شفاف خود را بر فروش لوازم التحریر آغاز نموده، اما در چند روز آینده قطعا با شدت نظارت و برخورد جدی بر بازار لوازم التحریر ورود خواهیم داشت. سردارزاده می افزاید: به منظور تثبیت قیمت کاغذ، با تهران مکاتباتی داشته ایم و امیدواریم وزارتخانه و دولت توسط ستاد تنظیم بازار با در اختیار قرار دادن دفتر یارانه ای، این کالا با قیمت یارانه ای در مدارس و مغازه ها توزیع گردد، اما هنوز این موضوع تثبیت نشده است.

  • نابسامانی بازار لوازم التحریر کرمانشاه

فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار:

هر سال با فرارسیدن شهریور پدر و مادرها به تکاپوی خرید لوازم التحریر برای دانش آموزان می افتند. گرانی این بار به بازار لوازم التحریر رسیده، به طوری یک دفتر ساده و معمولی قیمت چندبرابری پیدا نموده است. سری به بازار اصلی کرمانشاه زده ایم. مردم به بازار آمده اند، اما هنوز بازار رونق آن چنانی ندارد. در یک پرس وجوی کوتاه متوجه می شوید که مردم برای خرید لوازم التحریر همچون سال های پیش، شور و هیجان ندارند. قیمت ها بالاست و مردم برای خرید هر قلم از لوازم التحریر، بازار را بالا و پایین می نمایند تا بتوانند کمی ارزان تر خرید نمایند.

یکی از شهروندان با بیان این که 2 فرزند دانش آموز پسر دارد، می گوید: تاکنون 800 هزار تومان دفتر، چند مداد سیاه و چند مداد قرمز خریده ام و هنوز خریدمان تمام نشده است. وی که دارای 2 دانش آموز ابتدایی دوقلو است، می افزاید: من کارمند بانک و همسرم پزشک است. گرانی بازار لوازم التحریر ما را از خریدهای اضافی منع کرد و ترجیح دادیم بقیه خریدها را به زمان دیگری موکول کنیم.

این شهروند اضافه می نماید: خرید برای ما سخت بود، وای به حال خانواده های کارگر و... آنها چطور می توانند از عهده این همه گرانی برآیند. این شهروند ادامه می دهد: با 800 هزار تومان فقط توانسته ایم چند قلم جنس تهیه کنیم و کیف و لباس هنوز مانده است. وی با گلایه از گرانی چند برابری قیمت بازار لوازم التحریر می گوید: دولت باید نظارت بیشتری بر بازار داشته باشد، چراکه مردم مجبور به خرید و تحت فشارند. یکی از فروشنده ها نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت بازار کرمانشاه می گوید: قیمت اجناس نسبت به سال گذشته چندین برابر افزایش یافته و مردم مانند قبل توان خرید و تهیه لوازم التحریر را برای فرزندشان ندارند.

وی با اشاره به این که قیمت کاغذ و دفتر بیش از همه لوازم التحریر گران شده است ادامه می دهد: یک دفتر ساده 40 برگ 5 هزار تومان، سیمی آن 10 هزار تومان است. همچنین قیمت هر دفتر سیمی 100 برگ 30 تا 50 هزار تومان، سیمی 80 برگ 20 تا 40 هزار تومان، 60 برگ 15 تا 25 تومان است. دفتر معمولی نیز با کمی تفاوت قیمت نسبت به دفاتر سیمی، با توجه به جنس و تعداد برگ، قیمتی بین 10 تا 25 هزار تومان در بازار دارد. این فروشنده اضافه می نماید: این ها تنها لوازم نوشتن است. قیمت کیف، کوله پشتی و دیگر اقلام نیز بماند. یکی دیگر از والدین که در حال خرید دفتر است، می گوید: همسرم کارگر است. یک فرزند دانشجو و یک دانش آموز دارم. قصد خرید لوازم التحریر آن چنانی ندارم اما قیمت اجناس معمولی هم افزایش چند برابری پیدا نموده است.

یک دفتر 40 برگ با جلد ساده 5 تا 6 هزار تومان قیمت دارد. یک دفتر سیمی 50 برگ هم 9 هزار تومان است. دفتر ساده 50 برگ هم 8 هزار تومان است. وی به قیمت اتوماتیک نیز اشاره می نماید و می گوید: اتوماتیک 700 تومانی سال گذشته الان به 2500 تومان افزایش قیمت داده است. قیمت لوازم التحریر3 برابر افزایش داشته است. این شهروند با بیان این که گرانی در بازار لوازم التحریرها سرسام آور است، اظهار می نماید: برای خانواده های کارگر و ندار خرید لوازم التحریر سخت تر از سایر اقشار جامعه است و دولت نیز به فکر این قشر ضعیف و مظلوم نیست. وی می افزاید: خرید را به آینده موکول نموده ام، بلکه کمی قیمت ها متعادل گردد. هنوز اول کار بازار لوازم التحریر است. منتظر می مانم که بازار کمی آرام گردد.

  • گرانی قیمت لوازم التحریر

یک دانش آموز سال اول دبیرستانی نیز با اشاره به گرانی قیمت لوازم التحریر می گوید: سال گذشته هر لوازم تحریری که خواستم، مادرم برایم خرید اما امسال خیلی محتاطانه خرید می کنیم. قیمت اتوماتیک چند برابر شده و نمی گردد هر چیزی را خرید. امسال مجبور شدیم اتوماتیک و دفتر با جنس و کیفیت پایین تری خریداری کنیم. مهراد می افزاید: مادرم خودش انتخاب می نماید و حق انتخاب لوازم التحریر را از من گرفته است و می گوید من گران قیمت ها را انتخاب می کنم.

مادر این دانش آموز نیز با بیان این که فرزندم را مجبور به پذیرش دلایل خودم نموده ام، می افزاید: فرزندم ممکن است در مدرسه در مقایسه با لوازم التحریر همکلاسی هایش ناراحت گردد اما چه می گردد کرد؟ حقوق ما کفاف گرانی ها را نمی دهد و باید فرزندانمان را متقاعد کنیم به خواسته های ما عمل نمایند. مادر مهراد می افزاید: برایم سخت است که نمی توانم لوازم التحریر دلخواه فرزندم را تهیه کنم و تسلیم گرانی ها شده ایم. وی اضافه می نماید: نسبت به پارسال کمی کمتر برایش خرید نموده ام، چراکه توانش را نداریم. امیدوارم دولت سروسامانی به این بازار دهد.

  • دردسرهای فروشندگان

یکی از فروشندگان لوازم التحریر با اشاره به رشد چند برابری قیمت انواع لوازم التحریر می گوید: اقلام لوازم التحریر بسیار گران و در بازار کمیاب شده است. ابراهیمی می افزاید: تامین لوازم التحریر با مشکل روبرو شده است و جنس به سختی پیدا می گردد. بعضی فروشندگان عمده نیز به عمد و با وجود داشتن لوازم التحریر اقدام به فروش نمی نمایند و می گویند نداریم. وی ادامه می دهد: خرید مردم نیز با توجه به شرایط بازار بسیار کم شده است. استان ما که استانی پر از بیکار است بدون شک خرید و فروش لوازم التحریر با قیمت چند برابری در آن بسیار مشکل است. مردم بیشتر اجناس با کیفیت پایین را خریداری می نمایند.

این کاسب اضافه می نماید: بیشترین افزایش قیمت به قیمت دفتر مربوط می گردد که به دلیل گرانی و کمبود کاغذ در کشور است. سال گذشته قیمت یک دفتر معمولی 40 برگ 2500 تومان بود که امسال به 5 هزار تومان رسیده است. با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس هر روز قیمت ها بالا و بالاتر می رود.

  • کاهش خرید مردم

نایب رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریرفروشان کرمانشاه نیز از افزایش چند برابری قیمت بعضی از انواع لوازم التحریر نسبت به سال گذشته خبر می دهد. محمد تقی زرشکیان می گوید: به دلیل افزایش قیمت ها، خرید مردم کرمانشاه به اندازه سال های گذشته نیست. وی با اشاره به افزایش قیمت دفتر می افزاید: دفتر حدود 200 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است. این گرانی به دلیل کمبود و گرانی کاغذ در کشور است. به گفته زرشکیان، قیمت دیگر انواع لوازم التحریر نیز بین 80 تا 400 درصد نسبت به سال قبل گران شده است.

  • رصد بازار در سراسر استان

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف نماینده نیز در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که 3 اکیپ بازرسی از ابتدای آغاز خرید لوازم التحریر، بازار را در شهر کرمانشاه تحت رصد خود دارند، می گوید: در همه شهرستان ها نیز اکیپ های بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال رصد بازار هستند. هر روز اکیپ های بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری دیگر ارگان های مرتبط در حال رصد دقیق بازار هستند.

مسعود بیگلری با تاکید بر برخورد قاطعانه با گران فروشی ها و دیگر تخلفات بازار اضافه می نماید: چندین پرونده تخلف نیز تشکیل شده است. وی با اشاره به گشایش نمایشگاه ویژه لوازم التحریر با هدف تعدیل این بازار می افزاید: در این نمایشگاه نیز اکیپ های نظارت و بازرسی سازمان حضور دارند و مردم در صورت مشاهد هر گونه تخلف در بازار با شماره 124 سازمان تماس بگیرند تا در کوتاه ترین زمان ممکن آنالیز گردد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16806

به "دغدغه قلم و دفتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه قلم و دفتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید