راز بزرگ شدن حباب ها و پایداری آن ها چیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، فیزیکدانان بعد از مدت ها راز چگونگی بزرگ شدن حباب های صابونی را کشف کردند.

راز بزرگ شدن حباب ها و پایداری آن ها چیست؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، با کمی صبر و ظرافت، شما می توانید یک حباب صابونی را به اندازه بسیار بزرگی باد کنید. در اندازه های بزرگ، سطح آن ها به 100 متر مربع می رسد و این حباب ها می تواند آنقدر بزرگ شوند تا تمام یک ماشین را بدون از بین رفتن در بر بگیرند.

هنگامیکه بزرگ می شوند، دیواره نازک این حباب ها همانند رنگی کمان می درخشد و این سوال ایجاد می گردد که چگونه یک دیواره به ضخامت چند میکرون می تواند به گستردگی طول موج نور باشد و نترکد؟

بیش از یک سال تحقیق، فیزیکدانان در دانشگاه ایموری متوجه شدند که چه چیزی حباب های عظیم را پایدار نگه می دارد. به گفته آنها، مخلوط طلایی برای ایجاد حباب، نسبتی از مواد است که کمی کشش داشته باشد و به میزان مناسب جریان پیدا کند.

جاستین برتون، فیزیکدان گفت: ما ابتدا آغاز به ساخت و فراوری حباب نموده؛ سرعت و پویایی فرایند آن را ثبت کردیم. از ماده ای استفاده کردیم که می تواند چیز های زیادی درباره فیزیک به شما بگوید.

بعد از بار ها آزمایش، بهترین حباب ها از محلول آب و صابونی که پلیمری (ماده ای با زنجیره بلندی از مولکول های تکراری که معمولا در روان نماینده ها پیدا می شوند) باشد، بدست آمد.

برتون می گوید: پلیمر ها می توانند مانند گلوله مو در محلول صابون عمل نمایند و دیواره ها را از شکستن محافظت نمایند.

با تصحیح اشتباهات، محققان متوجه شدند که اگر از رشته های پلیمری با طول های مختلف استفاده نمایند حباب ها استحکام بیشتری خواهند داشت. همچنین آن ها از روان نماینده های قدیمی تر که رشته های پلیمری با تخریب متفاوت داشتند، استفاده نموده و متوجه شدند می توانند حباب های بهتری فراوری نمایند.

برتون شرح می دهد: پلیمر هایی با اندازه های مختلف بیشتر از پلیمر های تک سایزی درگیر می شوند و خاصیت ارتجاعی دیواره ها را زیاد می نمایند. این یک کشف اساسی فیزیکی است.

برای دهه ها، محققان حباب ها را یکی پس از دیگری ترکاندند، به امید اینکه متوجه شوند این سیال چگونه کار می نماید. برای مثال، در دما های بسیار کم، محققان دریافتند که حباب ها به گوی های کوچک برفی تبدیل می شوند، زیرا بخش های مختلف کره در زمان های مختلفی یخ میزند.

جاستین برتون اضافه کرد: فرآیند حرکت مایعات بسیار تماشایی است و آن ها در همه جای سیاره ما هستند. از تشکیل و از بین رفتن قطرات و حباب ها گرفته تا آیرودینامیک هواپیما ها و دگرگونی های عمیق اقیانوس های جهان.

یادگیری چگونگی کارکرد این حباب ها در سطح عملی به ما یاری می نماید تا جریان روغن در لوله های صنعتی را بهبود ببخشیم یا آلودگی های آب ها یا رودخانه ها را از بین ببریم.

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 35107

به "راز بزرگ شدن حباب ها و پایداری آن ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز بزرگ شدن حباب ها و پایداری آن ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید