روایت عراقچی از آنچه که در نشست دیروز گذشت

به گزارش مهسان بلاگ، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اعضای به جامانده در برجام برای مقابله با قانون شکنی آمریکا اجماع دارند، تاکید نمود: تنها راه اصولی حفظ برجام، بهره مندی ایران از منافع این توافق در حوزه برطرف تحریم هاست که صرفا به وسیله اتخاذ گام های عملی و ملموس اعضای برجام، محقق می گردد.

روایت عراقچی از آنچه که در نشست دیروز گذشت

به گزارش خبرنگاران، سید عباس عراقچی امروز چهارشنبه در گفت وگویی با سازنده اعلام کردن نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام و نزدیکی مواضع اعضای باقی مانده در این توافق بین المللی درباره لزوم اقدام هماهنگ بر علیه قانون شکنی آمریکا گفت: برابر روال همیشگی، قبل از شروع نشست کمیسیون، دیدارهای دوجانبه مستقلی با روسای هیات های چین و روسیه و همچنین اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به منظور انجام رایزنی ها و هماهنگی های لازم انجام شد.

وی ادامه داد: نشست با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی نیز بعد از جلسه کمیسیون مشترک و به منظور بحث و آنالیز درخصوص گام های آینده و راهکارهای حفظ و تداوم برجام، به گونه ای که منافع ایران را تامین کند، برگزار گردید.

معاون وزیر امور خارجه درخصوص محتوای گفت وگوهای صورت گرفته در نشست کمیسیون مشترک برجام توضیح داد: این نشست، در شرایط خاص ناشی از تحولات در شورای امنیت پیرامون برجام و اقدام غیرموجه و غیرقانونی آمریکا برگزار گردید. از این رو، محور اصلی مباحث کمیسیون، بر ضرورت یکپارچگی و انسجام علیه اقدام آمریکا متمرکز بود.

عراقچی در ادامه با اشاره به مخالفت های پیشین با آمریکا اعلام کرد: اعضای کمیسیون با تاکید بر مواضع اصولی خود در جریان آنالیز قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که با شکست مفتضحانه آمریکا همراه بود و همچنین مخالفت های اساسی خود با اقدام آمریکا برای جا زدن خود به عنوان عضو برجام و اعاده قطعنامه های تحریمی شورای امنیت علیه ایران، متفق القول بر این عقیده بودند که آمریکا از 8 می 2018 مشارکت خود در برجام را متوقف نموده و دیگر عضو این توافق محسوب نمی گردد و لذا، نمی تواند از حقوق تصریح شده در برجام از جمله با هدف برگشت تحریم ها، استفاده کند.

وی اضافه نمود: موضوع دیگری که در کمیسیون به اتفاق مورد تاکید نهاده شد، ضرورت حفظ برجام و انجام اقدامات لازم در این راستا از جمله به وسیله اجرای کامل و موثر تعهدات تمامی طرف ها، بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما تاکید کردیم که تنها راه اصولی حفظ برجام، بهره مندی ایران از منافع این توافق در حوزه برطرف تحریم هاست، ابراز داشت: این مسئله صرفا به وسیله اتخاذ گام های عملی و ملموس اعضای برجام، محقق می گردد. در همین رابطه، توضیح دادیم کاهش تعهدات برجامی ایران نیز در واقع، واکنشی به عدم اجرای تعهدات طرف مقابل است.

عراقچی با بیان اینکه نشست کمیسیون برجام، به دلیل فاصله با نشست قبلی و موضوعات مختلف مورد بحث، یکی از طولانی ترین نشست ها بود، مطرح کرد: در انتها این نشست نیز هماهنگ کننده کمیسیون (اشمید) بیانیه ای را صادر کرد که نظرات اعضاء در حوزه های مختلف مورد بحث در نشست را منعکس می نماید.

وی همچنین با تاکید براینکه تمامی اعضا از بیانیه مشترک ایران و آژانس که به دنبال سفر اخیر مدیرکل آژانس به تهران صادر شد، استقبال و از ابتکار ایران در این جهت نیز قدردانی کردند، یادآورشد: در جلسه ای که با مدیرکل آژانس بعد از نشست کمیسیون داشتم، دو طرف بر این عقیده بودیم که گفت وگوهای اخیر تهران و بیانیه مشترک که منجر به تقویت همکاری ها و تعاملات و همچنین اعتماد بین ایران و آژانس می گردد، اقدامی مهم، مثبت و سازنده است که از استقبال گسترده ای در سطح بین المللی نیز برخوردار شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه نمود: در دیدار با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر عزم ایران و آژانس برای تداوم همکاری های متقابل، بر اساس حسن نیت، تاکید کردیم.

311311

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 60353

به "روایت عراقچی از آنچه که در نشست دیروز گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت عراقچی از آنچه که در نشست دیروز گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید