روزگار آتش نشان های مشهد

به گزارش مهسان بلاگ، بهناز رحیمیان - خراسان رضوی - خبرنگار: در هفته ایمنی و آتش نشانی، طبق آمار 97 درصد مزاحمت تلفنی و تماس های غیر مرتبط با سامانه 125 مشهد طی یک سال صورت گرفته که جای تعجب و تاسف دارد.

روزگار آتش نشان های مشهد

مسئولان می گویند در سال های اخیر برخوردهای قضایی و جریمه ها نتوانسته این آمار را کاهش دهد، از این رو به نظر می رسد فرهنگ سازی از پایه و نیز آنالیز های روانکاوانه در مورد علل بروز این رفتارهای غیر انسانی بتواند راه حلی برای ریشه کن شدن این معضل اجتماعی ارائه دهد. در هفته ایمنی و آتش نشانی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گزارشی از عملکرد این سازمان از مهر 97 تا مهر 98 ارائه کرد.

  • 46 ایستگاه آتش نشانی در مشهد

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اکنون 46 ایستگاه و 3 پایگاه در محدوده این شهر فعال هستند. ساخت 5 ایستگاه نیز در حال اجراست که طی سال جاری و سال آینده به بهره برداری میرسد. همچنین 2 ایستگاه در حال توسعه و ساخت 3 ایستگاه در دست آنالیز و مطالعه است. آتشپاد دوم امیر عزیزی بیان می نماید: بر اساس استاندارد به ازای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش نشانی تعریف شده است که امیدواریم در سال 1404 با 66 ایستگاه به استاندارد لازم برسیم.

وی با اشاره به این که ناوگان و تجهیزات سازمان آتش نشانی مشهد مجهز به 281 دستگاه خودرو عملیاتی و پشتیبانی است، می افزاید: با توجه به بلندمرتبه سازی در مشهد به زودی از بلندترین پلتفرم های کشور به ارتفاع 72 متر رونمایی می گردد. همچنین خودرو ویژه حریق صنعتی خریداری شده است و 160 میلیارد تومان اعتبار برای تهیه 35 دستگاه ماشین آلات و تجهیزات انفرادی تخصیص یافته است.

به گفته این مسئول، تعداد 807 شیر هیدرانت در شهر فعال است و طی 6 ماه اخیر نیز 100 عدد شیر خریداری شده که 80 عدد آن نصب شده، همچنین بسته مالی برای خرید هزار شیر هیدرانت دیگر تایید شده است. عزیزی تعداد نیروهای این سازمان را 1293 نفر اعلام می نماید و می گوید: از این تعداد، 1096 نفر نیروهای عملیاتی هستند. سازمان براساس استاندارد به 3600 نیروی عملیاتی دیگر احتیاج دارد.

  • 80 بانوی آتش نشان داوطلب

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه می دهد: از سال 91 تعداد 80 نفر در گروه بانوان آتش نشان داوطلب، فعالیت خود را شروع کردند و تاکنون در بیش از 53 هزار شیفت عملیاتی و 374 ماموریت شرکت داشته اند. این مسئول با تاکید بر این که 97 درصد از تماس ها با 125 مزاحمت تلفنی و تماس های غیرمرتبط است، اظهار می نماید: از مهر 97 تا مهر 98 حدود 800 هزار تماس تلفنی با 125 صورت گرفته که فقط 3 درصد یعنی 24 هزار و 124 تماس، واقعی بوده است. 55/7 یعنی 441 هزار و 72 تماس، مزاحمت تلفنی و 41 درصد معادل 326 هزار و 45 تماس غیرمرتبط بوده است.

وی معتقد است؛ در حوزه موضوعات فرهنگ شهروندی باید نگاه ویژه ای به مزاحمت های تلفنی برای 125 گردد، زیرا برای نیروهای مرکز فرماندهی، ثانیه ها ارزشمند هستند و این میزان مزاحمت می تواند سبب حوادث مرگباری گردد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد درباره برخورد با مزاحمت های تلفنی برای 125 می گوید: در این خصوص اقدامات قانونی و پیگیری های زیادی صورت گرفته است. در پروسه پیگیری یک مزاحمت ابتدا باید حداقل 2 تا 3 بار تماس از جانب فرد مزاحم انجام گردد و پس از آن احتیاج به مکاتبات طولانی با مخابرات و دادستانی دارد تا در نهایت حکم قطع تلفن منزل مزاحم صادر گردد.

از طرفی اگر هنگام قطع تلفن فرد مزاحم، آتش سوزی واقعی رخ دهد معین نیست آیا آتش نشانی مسئولیت آن را قبول می نماید یا خیر. این موضوع هم جای بحث دارد. به نظر می رسد برای حل این معضل قوه قهریه و جریمه پاسخ نمی دهد و باید به سمت فرهنگ سازی جدی روی آورد. وی ادامه می دهد: سال گذشته 7307 مورد عملیات آتش سوزی، 6787 مورد عملیات امداد و نجات و 5166 مورد خدمات ایمنی از سوی نیروهای آتش نشانی صورت گرفته است. 45 درصد از حوادث مربوط به محبوسی در آسانسورها بوده است، آتش سوزی مزارع و باغ ها 5/2 درصد و خودکشی ها نیز 21 درصد افزایش نشان می دهد که 51 درصد آن مربوط به مردان بوده است. در این حوادث 1320 نفر مصدوم، 109 نفر کشته و 10 هزار و 126 نفر نیز نجات یافتند.

عزیزی با بیان این که مجتمع زیست خاور و بازار رضا در فهرست 15 اماکن پرخطر به لحاظ نبود ایمنی در مشهد شناسایی شده اند، می افزاید: اتاق اصناف به این موضوع ورود نموده و با مکاتبات، برای این اماکن مهلت معینی معین شده است تا نسبت به رعایت حداقل ها در زمینه موارد ایمنی اقدام گردد. وی معتقد است؛ پروسه ایمن سازی اماکن باید در ذهن شهروندان و مدیران تعبیر درستی داشته باشد و از آن به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استقبال گردد. این مسئول بیان می نماید: اکنون از 35 بیمارستان مشهد فقط یک بیمارستان دارای تایید ایمنی است و پرونده 3 بیمارستان نیز در جریان است. متاسفانه نامه نگاری و اقدامات قهریه تاکنون جوابگو نبوده است. در بیمارستان امام رضا(ع) گروه آتش نشانی مستقر است و تحت نظارت سازمان فعالیت می نماید. در بیمارستان قائم(عج) نیز برای استقرار گروه آتش نشانی مذاکراتی صورت گرفته است.

  • آموزش از مهد کودک ها

به گفته معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش نشانی مشهد، آموزش مباحث ایمنی و فرهنگ سازی در مورد شعار پیشگیری بهتر از درمان است در مهد کودک ها با مربیان آموزش دیده شروع شده است. همچنین در هنرستان های کار و دانش و دانشگاه ها رشته هایی مرتبط با این حوزه در نظر گرفته شده است. محمد جواد حیدری می افزاید: متاسفانه بعضی از مدیران مدارس اجازه ورود آتش نشان ها برای بازدید از وسایل ایمنی را نمی دهند که احتیاج به تعامل بیشتر است. مدارسی که در مرحله ساخت هستند به صورت سازمان یافته موارد ایمنی به صورت استاندارد در آنها رعایت می گردد.

  • صحنه حادثه مانند میدان جنگ بود

سر آتش نشان حسن نجف زاده فرمانده شیفت ایستگاه 23 سازمان آتش نشانی مشهد است که 15 سال سابقه خدمت در این سازمان را دارد. وی شرکت در عملیات اطفای حریق و امداد برای سانحه هوایی سال 85 در فرودگاه مشهد را یکی از مهم ترین ماموریت های دوران خدمت خود می داند. نجف زاده می گوید: چندین دستگاه خودرو آتش نشانی از ایستگاه های مختلف به محل اعزام شده بودند، صحنه حادثه شبیه میدان جنگ بود. بالگردی در آن محل فرود آمده و گرد و خاک زیادی بلند شده بود. زمانی که به علت آتش سوزی در قسمت میانی هواپیما شکاف ایجاد و هوا وارد آن شد، شاهد سوختن مسافران بودم. مرگ را جلوی چشمانم می دیدم. شرایط به نحوی بود که ورود به هواپیما امکان نداشت، تعدادی کشته شدند و شماری نیز پس از اطفای حریق از هواپیما به بیرون منتقل شدند و نجات یافتند.

وی درباره آتش سوزی هولناک تانکر بنزین و گازوئیل در شهرک صنعتی طرق هم بیان می نماید: در محل حادثه جهت باد به سمت ما بود و حرارت آتش به اندازه ای بود که ما از فاصله حدود 50 متری عملا می سوختیم. چراغ گردان خودرو و مواد پلاستیکی داخل آن ذوب شد، حتی نزدیک بود خودرو آتش نشانی نیز آتش بگیرد. به همین دلیل تغییر موضع دادیم و پشت به باد، عملیات انجام شد، وضعیت بسیار خطرناکی بود. این آتش نشان معتقد است؛ حضور آتش نشان ها در عملیات های تلخ و ناگوار و مشاهده صحنه های دردناک به تدریج در روح و روان آنان تاثیر منفی دارد. وی می افزاید: به هر حال ما هم انسان هستیم و احساس داریم. پس از عملیات و دیدن صحنه های دلخراش گاهی به اجبار احساسات خود را کنترل می کنیم.

نجف زاده با اشاره به مسائل ماموران آتش نشانی هنگام انجام عملیات شرح می دهد: تجمع مردم و دریافت عکس و فیلم در محل حادثه نه تنها سبب ایجاد ترافیک و مانع از رسیدن سایر خودروهای آتش نشانی به محل حادثه می گردد بلکه برای خودشان نیز خطرناک است. همچنین در معابر کم عرض، پارک خودروها در 2 طرف خیابان مانع تردد نیروهای امدادرسان می گردد. این آتش نشان که تا 5 سال دیگر بازنشسته می گردد، معتقد است؛ آتش نشان ها به دلیل برنامه کاری و شیفت های 24 ساعته نمی توانند در بسیاری از برنامه های خانوادگی شرکت نمایند. خانواده های آنان با صبر و بردباری این شرایط را تحمل می نمایند و جای قدردانی دارد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18612

به "روزگار آتش نشان های مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزگار آتش نشان های مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید