سردیس هخامنشی برای اولین بار در موزه منطقه ای جنوب شرقِ زاهدان رونمایی شد!

به گزارش مهسان بلاگ، رونمایی از سردیس هخامنشی در زاهدان

یک سردیس هخامنشی که به گفته کارشناسان متعلق به سده پنجم پیش از میلاد برای اولین بار در موزه منطقه جنوب شرق در زاهدان رونمایی شد. این اثر ارزشمند در دهه 1310 و طی حفاری ها و کاوش های تخت جمشید کشف شده بود، اما متاسفانه چندی بعد از کشف به سرقت رفت و سال ها دور از وطن به سر می برد. اما خوشبختانه با پیگیری مسئولین این اثر فاخر دوباره به میهن عزیزمان بازگشت و برای اولین بار در موزه منطقه ای جنوب شرق زاهدان به نمایش درآمد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر مهم بیشتر بدانیم.

سردیس هخامنشی برای اولین بار در موزه منطقه ای جنوب شرقِ زاهدان رونمایی شد!

سردیس هخامنشی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ایرنا، علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این مراسم در خصوص این سردیس گفت: این اثر بخشی از نقش برجسته سرباز هخامنشی با سپر و نیزه ای در دست، مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است.

آقای جلالزایی در ادامه افزود: این اثر فاخر و باارزش در فاصله سال های 1311-1312 در کاوش های موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شده بود، اما متاسفانه در سال 1316 و بر اثر غفلت و عدم توجه کافی مسئولین آن وقت، به سرقت رفت. این قطعه نقش برجسته 15 سال بعد یعنی در سال 1330 توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد.

بازگشت سردیس هخامنشی به ایران

به گفته علیرضا جلالزایی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان: نقش برجسته سرباز هخامنشی نزدیک به 60 سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجددا به سرقت رفت. انتها با پیگیری مسئولین و طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک، این اثر ارزشمند و تاریخی در سال 96 از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد. سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را شروع و جمهوری اسلامی ایران در سال 96 با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.

جلالزایی در ادامه اضافه نمود: با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد که این شیء تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رای نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر به ایران صادر کرد. در نهایت این اثر تاریخی در 13 شهریور 97 تحویل غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه داد: سردیس هخامنشی برای اولین بار پس از بازگشت به ایران در موزه عظیم خراسان رضوی به مدت یکماه به نمایش درآمد. سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن پیشینه تاریخی و ظرفیت های فراوان امروز به عنوان دومین استان میزبان تندیس هخامنشی است.

جلالزایی گفت: این تندیس بعد از 80 سال اسارت از امروز تا 15 فروردین در موزه منطقه جنوب شرق برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است. امیدواریم بقیه آثار تاریخی جمهوری اسلامی ایران که به سرقت رفته اند، هرچه سریعتر به کشور بازگردانده شوند.

موزه منطقه ای جنوب شرق

موزه منطقه ای جنوب شرق در شهر زاهدان قرار گرفته است و یکی از عظیم ترین و مهم ترین موزه های ایران به حساب می آید. این موزه با مساحتی بالغ بر 14 هزار متر مربع و 10 هزار متر مربع زیربنا به نمایش آثار و اشیائ تاریخی و باستانی منطقه جنوب شرق ایران (شامل استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان) می پردازد و به همین دلیل هم موزه منطقه ای جنوب شرق نامیده می گردد. این موزه دارای سه طبقه است و در سه بخش اصلی باستان شناسی، مردم شناسی و بوم شناسی به معرفی این منطقه تاریخی می پردازد. علاوه بر آثار و اشیاء تاریخی مکشوفه، لباس و پوشاک سنتی و محلی، غذاها و خوراکی سنتی و همین طور اطلاعات خوبی راجع به جانوران بومیِ این منطقه هم به بازدیدکنندگان ارائه می گردد.

از آن جا که استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرهای زاهدان و چابهار در تعطیلات سال نو مقصد بسیاری از سفرهای نوروزی هستند پیشنهاد می کنیم در سفر به این خطه حتما از موزه منطقه جنوب شرق هم دیدن بفرمایید و با فرهنگ، تاریخ و سبک زندگی باستانی این منطقه از ایران عزیزمان بیشتر آشنا بشوید.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: الی گشت
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 45367

به "سردیس هخامنشی برای اولین بار در موزه منطقه ای جنوب شرقِ زاهدان رونمایی شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردیس هخامنشی برای اولین بار در موزه منطقه ای جنوب شرقِ زاهدان رونمایی شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید