لاهیجان عروس گیلان، سر بر کوه و دامن به دریا

به گزارش مهسان بلاگ، لاهیجان از شهرستان های مطرح و گردشگرپذیر گیلان است که به دلیل گستردگی در اماکن گردشگری و طبیعت مثال زدنی به عروس شهرهای گیلان معروف شده است.

لاهیجان عروس گیلان، سر بر کوه و دامن به دریا

به گزارش خبرنگاران از رشت، گیلان از استان های بکر، سرسبز، زیبا و منحصر به فرد ایران که زیبایی های طبیعی آن در چهار فصل سال چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

این استان سرسبز با دارا بودن 16 شهرستان و به دلیل جاذبه های بی شمار طبیعی تاریخی، مذهبی، تفریحی و گردشگری سالانه میزبان میلیون ها گردشگر است.

لاهیجان یکی از شهرستان های مطرح و گردش پذیر گیلان است که به دلیل گستردگی در اماکن گردشگری و طبیعت مثال زدنی به عروس شهرهای گیلان معروف شده است.

این شهرستان منحصر به فرد گیلان از شمال به دریای خزر راه دارد و با قرار دریافت در ناحیه کوهپایه ای با دارا بودن چشم اندازهای طبیعی شامل باغات گسترده چای، شالیزارهای برنج و چشمه سارهای متعدد همچون نگینی درخشان نظر هر گردشگری را به خود معطوف می کند.

زیبایی ها و جاذبه های طبیعی شهرستان لاهیجان به گونه ای است که زبان به تنهایی نمی تواند بیانگر این حجم گسترده از عظمت پروردگار بر روی زمین باشد و باید لمس این زیبایی با دیده جان انجام شود.

شهرستان لاهیجان به دلیل وجود موقعیت های جغرافیایی، جاذبه های گردشگری متعدد و اماکن تاریخی و مذهبی یکی از شهرهای مهم گیلان و یکی از مناطق بکر گردشگری کشور به شمار می آید.

این شهر زیبای منحصر به فرد دارای دو بخش رودبنه و مرکزی و 7 دهستان به نام های رودبنه، شیرجوپشت، آهندان، بازکیاگوراب، لفمجان، لیالستان و لیل با هزاران نفر جمعیت است.

زبان گفتاری مردم لاهیجان، گیلکی بیه پیش است که با لهجه گیلکی مردم رشت از نظر آوایی، واژگانی و پاره ای ویژگی های دستوری تفاوت هایی دارد.

آب و هوای عروس شهرهای گیلان، در دو بخش جلگه ای و کوهستانی بسیار روح نواز و خوش آب و هوا است به شیوه ای که می توان آب و هوای لاهیجان را مدیترانه ای بیان کرد و مناطق ییلاقی و کوهستانی این شهر در فصول تابستان میزبان گردشگران گسترده ای از تمامی نقاط ایران است.

لاهیجان دارای چشم اندازهای طبیعی منحصر به فردی است که قسمت کوچکی از آن را می توان جاذبه هایی چون استخر بزرگ لاهیجان، شیطان کوه، بام سبز، آبشار، باغ ملی، تالاب بین المللی امیر کلایه، باغات سرسبز چای، موزه تاریخی چای و حمام گلشن نام برد و این ها تنها گوشه ای از هزاران جاذبه گردشگری این شهرستان زیبا است.

شیطان کوه یکی از معروف ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری لاهیجان است؛ این کوه سرسبز در امتداد سلسله جبال رشته کوه های البرز واقع شده و با ارتفاعی نزدیک به 60 متر با درختان و شمشادهای کوتاه و سبز پوشیده شده و در ناحیه شرقی شهر لاهیجان قرار گرفته است.

این کوه در مجموعه شهری واقع شده است و به واسطه موقعیت شهری خود موجب به وجود آمدن چشم اندازی منحصر به فرد و زیبا شده که چشمان هر بیننده ای را به عظمت شکوه پروردگار خیره می کند.

در پای شیطان کوه استخری بزرگی به وسعت 17 هکتار با جزیره ای کوچک و زیبا وجود دارد که توسط یک پل به حاشیه جنوبی استخر متصل شده است؛ طول حاشیه این استخر نزدیک به 2 کیلومتر است و اطراف این استخر را بلواری زیبا احاطه کرده است.

آبشار لاهیجان، زیبایی شیطان کوه و استخر لاهیجان را صد چندان کرده است، این آبشار زیبا که از بدنه شیطان کوه به پای کوه سرازیر می شود به وسیله پمپاژ آب از استخر بزرگ لاهیجان تغذیه می کند.

در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران می توانند با پشت سر گذاشتن بیش از 750 پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده، از داخل درختان سرسبز کوه به قله شیطان کوه و به بام سبز لاهیجان برسند.

تله کابین لاهیجان از دیگر جاذبه های تفریحی و گردشگری لاهیجان است که به زیبایی به طول 550 متر از بام سبز لاهیجان تا قله تاج خروس کشیده شده است.

این تله کابین با دارا بودن دو ایستگاه، پنج دکل و 350 متر در مرتفع ترین نقطه از سطح دریا قرار گرفته است و پارک مجهز به رستوران، کافی شاپ و انواع غرفه ها و آلاچیق از امکانات ایستگاه های تله کابین لاهیجان است.

پارک ملی بعثت بوستانی زیبا با وسعتی بیش از هزار و 200 متر مربع در مرکز شهر لاهیجان است که همه ساله در فصول مختلف سال میزبان حجم گسترده ای از گردشگران است.

تالاب بین المللی امیرکلایه یکی از منحصر به فرد ترین مناطق گیلان به شمار می آید. این تالاب محافظت شده به وسعت بیش از 1200 هکتار در 36 کیلومتری شمال شرق لاهیجان واقع شده است و زیستگاه انواع پرندگان، خزندگان و ماهیان بوده و سالانه میزبان هزاران پرنده مهاجر است.

مناطق گرشگری و دیدنی لاهیجان به اندازه ای گسترده و زیاد است که می توان آن را بزرگترین منطقه طبیعی گردشگری در کشور معرفی کرد.

اماکن مذهبی لاهیجان همانند مکان های گردشگری شهرستان مطرح و منحصر به فرد است؛ بقعه چهارپادشاه، مساجد اکبریه و جامع، مقبره شیخ زاهد گیلانی، بقعه سیدرضا کیا از فرزندان امام علی نقی(ع) ، بقاع سید احمد میر شمس الدین و سیدحسن و سیدموسی از فرزندان امام موسی کاظم(ع) از اماکن شاخص مذهبی لاهیجان است که همواره میزبان زائران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است.

بقعه شیخ زاهد گیلانی یکی از زیباترین اماکن تاریخی و مذهبی لاهیجان است؛ این بقعه در روستای شیخانور یا شیخانه بر در 4 کیلومتری شرق لاهیجان در دامنه کوه و در میان مزارع سبز چای واقع شده است.

بنای بقعه با دو اتاق مربع و مستطیل شکل در کنار هم قرار گرفته اند و در کنار اتاق ها در سمت شمال، ایوان طویلی با 7 فیلپا، در شرق حرم ایوانی با 6 فیلپا و در حاشیه و قسمت جنوبی همین اتاق نیز ایوان دیگری با 6 فیلپا دیده می شود. دیوارهای ایوان های این بنا تا ارتفاع 115 سانتی متر با کاشی کاری هفت رنگ عصر قاجار تزیین شده است.

پل خشتی لاهیجان در ضلع غربی لاهیجان واقع است؛ بنایی قدیمی با کاشی های سبز چمنی تزئین شده و سقف آن سفالی است. این بنای تاریخی در شمال غربی شهر لاهیجان، میدان چهار پادشاه و محلّه پرده سر قرار گرفته است.

شهرستان لاهیجان مهمترین مرکز کشت و تولید چای ایران به شمار می آید و کلمه چای در ایران با نام این شهر همراه است.

قدمت استفاده از چای و کشت و تولید آن در جهان حدود 5000 سال است اما ایرانیان چای را نخست به عنوان یک ماده دارویی می شناختند و تا حدود قرن 11 و 12 (صفوی تا قاجار) نام آن را در کتابهای پزشکی و داروشناسی فهرست کرده بودند.

انتقال چای ابتدا از جاده ابریشم توسط چینی ها انجام می شد و به تدریج کشت و تولید آن در هندوستان رونق یافت و از راه های بازرگانی جنوب به ایران نیز وارد شد.

برای اینکه کشت و مصرف چای در همه طبقات اجتماعی کشور در آن دوره عمومی شود سختی ها و محدودیت های زیادی کشیده شد تا سرانجام حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه به تشویق مظفرالدین شاه به این امر همت گمارد.

مقبره کاشف السلطنه در حال حاضر یکی از دیدنی های شهر است که در کنار موزه تاریخ چای قرر دارد؛ این موزه در سال 1375 به همت سازمان میراث فرهنگی با شماره 1769 ثبت و تبدیل به موزه شد.

موزه تاریخی چای یکی از بناهای مطرح تاریخی لاهیجان است و بنای آن در زیربنایی به مساحت 512 مترمربع واقع شده است.

در طبقه همکف این موزه اشیایی را چون سماورهای ذغالی با نشان روسی، شمعدان، وسایل تدخین اعم از جعبه چپق، پیپ و پیمانه های چای و جعبه چای در انواع گوناگون، قندشکن، قهوه خوری چینی همچنین دست نوشته ها و عکس های متعلق به کاشف السلطنه وجود دارد.

ایستگاه گیاهان زینتی لاهیجان در استان بسیار مطرح است؛ این ایستگاه جزء قدیمی ترین باغ های کشاورزی وابسته به وزارت کشاورزی است که در لاهیجان احداث شده است.

این باغ در ضلع جنوبی موزه و آرامگاه کاشف السلطنه قرار گرفته است و گونه های نادر و درختی در آن نگهداری می شود که در باغ های مشابه کمتر دیده می شود.

وسعت، قدمت و تنوع گونه های موجود در آن و موقعیت مکانی ایستگاه همجواری با موزه چای، آرامگاه کاشف السلطنه، بام سبز، آبشار و استخر در طرح ریزی گردشگری طبیعتگردی گیلان و شهرستان لاهیجان نقش بسزایی دارد.

شهرستان لاهیجان در گستردگی مکان های بکر طبیعی، گردشگری، تاریخی و مذهبی در کشور زبانزد بوده و بیان زیبایی های این شهر گیلان تنها از نزدیک قابل لمس است.

گزارش از متین شکری مقدم

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: تسنیم
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 36196

به "لاهیجان عروس گیلان، سر بر کوه و دامن به دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاهیجان عروس گیلان، سر بر کوه و دامن به دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید