مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی نخل گردانی کاشان برگزار گردید

به گزارش مهسان بلاگ، مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی آئین نخل گردانی کاشان در فهرست آثار ناملموس کشور با حضور رئیس شورای شهر کاشان، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان برگزار گردید.

مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی نخل گردانی کاشان برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران از کاشان، محسن جاوری شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی آئین نخل گردانی کاشان و در جمع خبرنگاران گفت: آئین نخل گردانی کاشان یکی از آئین های کهن عزاداری در این منطقه است و با توجه به نخل کهن 400 ساله منطقه صدره و سرفره کاشان که مربوط به دوره صفویه است و برگزاری منظم این آئین و وجود برنامه های متنوع جانبی به ثبت ٍآثار ناملموس کشور رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان افزود: این آئین جزء پانزدهمین اثر به ثبت رسیده ناملموس کشور است و با توجه به نزدیکی به حلول ماه محرم از این لوح رونمایی شد.

جلیل باقری نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: سابقه عزاداری در حسینیه نخل کاشان به 500 سال می رسد و این نخل نماد عشق و علاقه مردم این منطقه به حضرت سیدالشهداء (ع) است.

رئیس هیئت نخل حسینی کاشان افزود: این نخل نماد اشکی است که در عزای امام حسین (ع) ریخته می گردد و به عنوان نمادی از تابوت امام حسین (ع) مراسم دورگردانی آن برگزار می گردد.

وی گفت: در ماه محرم در این حسینه مراسماتی چون شمع گردانی، دمام زنی و نخل گردانی برگزار می گردد و در ثبت این آئین در فهرست ناملموس کشور، شهرداری کاشان و اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان زحمات زیادی کشیده اند.

باقری گفت: ویژگی هیئت های کاشان آن است که وقتی به ایام محرم نزدیک می شویم، افراد به صورت خودجوش برای برپایی خیمه امام حسین و اقامه عزا به فعالیت مشغول می شوند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: تسنیم
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 35660

به "مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی نخل گردانی کاشان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی نخل گردانی کاشان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید