موزه صنایع دستی قلعه وکیل اراک افتتاح شد

به گزارش مهسان بلاگ، موزه صنایع دستی قلعه وکیل اراک با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افتتاح شد.

موزه صنایع دستی قلعه وکیل اراک افتتاح شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، این موزه با 250 اثر شاخص صنایع دستی هنرمندان استان همچون فرش دستباف، گلیم، آثار قلم زنی، آثار چوبی، تابلو فرش، تابلو خطاطی و... دیروز شنبه دوم شهریورماه 98 در شروع هفته دولت افتتاح شد.

آثار موجود در موزه همچنین شامل کمانچه، گیوه، قیچی، سه تار و تذهیب دارای ثبت مهر اصالت جهانی هستند که در معرض نمایش علاقه مندان قرارگرفته اند.

بنای موسوم به قلعه وکیل یکی از بناهای ساخته شده در دوره قاجار است و بر اساس مستندات موجود بنا در دوره ناصرالدین شاه و هم زمان با فعالیت کمپانی زیگلر در راستای فراوری فرش در اراک توسط شخصی به نام صاحب یکدست برای کمپانی زیگلر ساخته شد. پس از بازگشت انگلیسی ها در جنگ جهانی دوم این بنا به محمدحسن وکیل فروخته شد و پس ازآن به قلعه وکیل شهرت یافت.

بنای قلعه وکیل با عرصه 4000 متر و عیان 900 متر شامل بنائی در سه سطح شامل حیاط و فضاهای اطراف آن - عمارت مسکونی و بنای موسوم به کلاه فرنگی است.

حیاط در منتهی الیه جنوب بنا واقع شده است و به صورت یک حیاط مشجر با فضاهایی یک طبقه در پیرامون آن است در شمال حیاط در یک سطح بالاتر که به واسطه چند پله می توان به آن رسید عمارت مسکونی با فضا به عنوان زیرزمین شکل گرفته است. عمارت کلاه فرنگی به عنوان یک فضای کوچک به ابعاد 12 در 12 در بالای این بخش به عنوان سومین سطح از معماری قلعه شکل گرفته است.

تزئینات بنای قلعه وکیل را آجرکاری های خفته راسته در کچلی طاق نماها - رخنام- سطوح طاق نماها- و طرح اندازه ای هندسی و کاشی هفت رنگ در ازاره های بیرونی تشکیل می دهد.

ساختمان قلعه وکیل مربوط به دوره قاجار است در سال 1370 به مالکیت میراث فرهنگی استان درآمد و در تیر 98 تبدیل به موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان مرکزی شد.

این ملک به شماره پلاک ثبتی 1771 تاریخ 75/8/26 به ثبت ملی رسیده است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16022

به "موزه صنایع دستی قلعه وکیل اراک افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه صنایع دستی قلعه وکیل اراک افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید