موشک نور، روشنی چشمان نیرو های مسلح کشورمان در دریا

به گزارش مهسان بلاگ، موشک های کروز یکی از موثرترین سلاح ها در میدان های نبرد هستند که توانایی ایجاد ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند.

موشک نور، روشنی چشمان نیرو های مسلح کشورمان در دریا

به گزارش خبرنگار ، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه آغاز این پیشرفت را می توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن موقع توسط سایر کشور ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک های جدید و مدرنی توسط نیرو های مسلح کشور رونمایی می گردد که با معرفی هرکدام از آن ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان تر می گردد.

در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روز ها محور بحث روز است. آنالیز تکنولوژی موشک های ایران نشان می دهد که برد این موشک ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از 70 درصد آسیا می رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.

یکی از موثرترین سلاح ها در میدان های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک های کروز هستند.

خبرنگاران میخواهد طی مجموعه گزارش هایی، موشک های کروز بومی و ساخت داخل را معرفی کند.

اولین گزارش از این مجموعه به آنالیز موشک کروز زمین پایه و بومی هویزه اختصاص داشت که یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که 13 بهمن ماه سال گذشته و در جریان نمایشگاه دستاوردهای دفاعی و سازندگی توسط امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با حضور سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. این موشک بردی معادل 1350 کیلومتر داشته و آزمایش پروازی آن در برد پروازی 1200 کیلومتر انجام و این موشک پیروز شد که اهداف از پیش معین شده را با دقت مورد اصابت قرار دهد.

دومین گزارش از این مجموعه اما به آنالیز موشک کروز بومی سومار پرداخت که یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که اواخر اسفندماه 93 با حضور سردار دهقان وزیر دفاع و سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. اینموشک با برد2000 کیلومتر توانایی انهدام طیف وسیعی از اهداف را دارد و با توجه به قابلیت تاکتیک پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم کند. موشک کروز زمین به زمین سومار ضمن توانمندسازی نیرو های مسلح می تواند گامی موثر برای افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران محسوب گردد.

سومین گزارش به آنالیز موشک کروز یا علی (ع) اختصاص داشت که این موشک دارای یک موتور توربوجت با برد 700 کیلومتری است و سر جنگی این موشک هم در حدود 200 کیلوگرم وزن دارد. نمایش شلیک این موشک بازتاب بسیار زیادی از نظر اهمیت حوزه کروز های زمینی در دنیا داشت و بعضی از رسانه ها و صاحبنظران غربی برای این موشک برد 2500 کیلومتری پیش بینی کردند.

چهارمین گزارش به آنالیز موشک کروز دریایی نور می پردازد که آنالیز آن را در ادامه مطالعه می کنید.

موشک کروز دریاپایه نور یکی از انواع موشک های کروز ساخت صنایع دفاعی کشورمان است که دهه 70 به ناوگان نیروهای نظامی دریایی کشور الحاق شد. طول این موشک 6.38 متر که از این مقدار 1.24 متر آن مربوط به موتور اولیه است. قطر موشک نور 36 سانتیمتر است که از موتوری با پیشرانه توربوجت و سوخت مایع استفاده می نماید و تا 120 کیلومتر برد عملیاتی دارد.

جرم کلی این موشک 715 کیلوگرم تخمین زده می گردد که 175 کیلوگرم از آن مربوط به سر جنگی نفوذگر نیمه زرهی موجود در آن است.

سیستم راهنمایی این موشک مبتنی بر رادار داخلی و رادار فعال است و سرعت پرواز آن در هوا 0.9 ماخ یا 1100 کیلومتر بر ساعت در حدود 300 متر بر ثانیه است. ارتفاع پروازی این موشک 20 تا 30 متر از سطح دریا و همچنین وزن سر جنگی آن 165 کیلوگرم، و از نوع شدیدالانفجار (High explosives) با قابلیت نفوذ در زره کشتی های مجهز به فیوز تأخیری است.

موشک نور برای پرتاب از شناور ها یا سکو های ساحلی، با یک موتور راکتی اولیه سوخت جامد سرعت گرفته و پس از جدا شدن این پیشران، با موتور توربوجت که ورودی هوای آن زیر بدنه و بین دو بال پائینی واقع شده است به راستا خود ادامه می دهد.

متخصصان دفاعی کشورمان پیروز به طراحی و فراوری رادار 2031 برای استفاده در سامانه موشکی نور شدند. این رادار توان جستجو در منطقه دریا و کشف شناور های دشمن تا فاصله 210 کیلومتری، نمایش وضعیت تاکتیکی سامانه، وضعیت موشک، انتقال اطلاعات و کنترل آتش همزمان 4 سکوی پرتاب موشک را دارد.

این موشک در فواصل نزدیک هدف، ارتفاع خود را به چند متری سطح آب می رساند تا کار شناسایی و درگیری دشمن با آن سخت شده و موشک به بخشی از هدف که نزدیک آب است اصابت کند و احتمال غرق شدن اهداف را افزایش دهد.

چین از موشک نور CCTV گزارش شبکه

ویژگی های برجسته ای همچون داشتن رادار کوچک بازتابی پرواز در ارتفاع پنج تا هفت متر بالای سطح دریا در نزدیکی هدف و نیز مجهز بودن به سامانه راهنمایی با توانایی ضد اغتشاش پذیری قوی، موجب شهرت در کارآیی این موشک شده است، همچنین در عمل نیز کشتی هدف، شانس بسیار کمی برای ردگیری، مقابله و انهدام آن دارد.

ناوچه های رده تندر و سینا، ناو های رده بایندر و ناوشکن (ناو محافظ) رده الوند و جماران، هواناو های BH-7، بالگرد های میل-17 و هواپیما های جنگنده مانند اف 4 فانتوم ازجمله تجهیزات نیرو های دریایی سپاه و ارتش و همچنین نیروی هوایی ارتش از این موشک استفاده می نمایند.

پایگاه خبری GLOBAL SECURITY طی گزارشی به آنالیز موشک کروز دریایی نور پرداخته است.

پایگاه تحلیلی THE IRAN PROJECT با اشاره به رونمایی این موشک ویژگی های آن را تحلیل نموده است.

شبکه تلویزیونی CCTV چین هم خبر آزمایش و رونمایی این موشک را در گزارش تلویزیونی خود نمایش داد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16831

به "موشک نور، روشنی چشمان نیرو های مسلح کشورمان در دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک نور، روشنی چشمان نیرو های مسلح کشورمان در دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید