میزگرد خبرنگاران، طلای کثیف، زخمی برای زمین

به گزارش مهسان بلاگ، شهرکرد - خبرنگاران- دفن غیراصولی، مکان یابی نامناسب و ضرورت رعایت استانداردهای دفن زباله ها در میزگرد تخصصی خبرنگاران مرکز شهرکرد با عنوان آنالیز وضعیت مدیریت پسماند با حضور کارشناسان حوزه محیط زیست و مدیریت شهری چهارمحال و بختیاری مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

میزگرد خبرنگاران، طلای کثیف، زخمی برای زمین

به گزارش خبرنگاران، توجه به بحث پسماند و مدیریت پسماند و دفن بهداشتی زباله یک اولویت در بحث سلامت جامعه مطرح است.

با توجه به وضعیت توپوگرافی چهارمحال و بختیاری، شیب زمین و آب های روان، دفن سنتی و مکان یابی دفن زباله معضلی زیست محیطی این استان است که اگر به خوبی مدیریت نگردد سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

هم اکنون دفن زباله در استان چهارمحال وبختیاری و مکان یابی دفن زباله در شهرها و روستاهای استان مطابق با دفن اصولی و بهداشتی نیست و باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب به سمت احداث کارخانه های بازیافت و طرح تفکیک زباله از مبداء و مدیریت پسماند و فرهنگ سازی در بین خانواده ها سوق پیدا کند.

روزانه به ازای هر شخص در دنیا 300 گرم و در ایران 700 گرم زباله فراوری می گردد که روزانه بیش از 58 هزار تن زباله با نسبت 70 درصد زباله تر و 30 درصد خشک در کشور فراوری می گردد.

70 درصد زباله های دنیا بازیافت می گردد، این درحالی است که در ایران تنها 20 درصد بازیافت و تنها 10 درصد زباله ها در مبداء تفکیک می گردد.

به گزارش خبرنگاران، 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شده است ، این روز فرصتی است که به ما گوشزد گردد لازمه حیات و پاک بودن زمین و حفاظت از آن یک وظیفه برای همه افراد جامعه است.

به همین دلیل خبرگزاری خبرنگاران مرکز شهرکرد در آستانه روز زمین پاک با شعار حفاظت از گونه ای زیستی، نه به زباله و پلاستیک را در میزگردی با حضور شهرام احمدی مدیرکل و ارسلان رحیمی رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، محمدرضا محمدیان معاون خدمات شهری شهرداری و فرهاد رئیسی نایب رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد اسان مدیریت شهری میزگرد آنالیز وضعیت مدیریت پسماند را مورد آنالیز و کنکاش قرار داد.

**زباله طلای کثیفی که دفن می گردد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه زباله و پسماندهای خانگی، صنعتی کشاورزی به عنوان طلای کثیف نامیده می گردد، اضافه نمود: در جامعه ما بدون توجه به درآمدزا بودن و استفاده بهینه از زباله و پسماند در اکثر نقاط استان و کشور زباله ها به صورت سنتی دفن می گردد.

شهرام احمدی با تاکید بر اینکه زباله، زخمی برای زمین است، اضافه نمود: همه باید برای کاهش فراوری زباله مصرف گرایی را کاهش و از ظروف یکبار مصرف و پلاستکی دوری نمایند.

به گفته وی، روزانه بیش از 700 تن زباله در استان فراوری می گردد که به دلیل نبود کارخانه های بازیافت، کمپوست و اجرایی نشدن طرح های تفکیک از مبداء همه زباله ها به صورت سنتی دفن می گردد.

احمدی با اشاره به وضعیت توپوگرافی و موقعیت استان اجرای طرح های بازیافت را برای سلامت موثر خواند.

وی گفت: تفکیک زباله از مبداء به عنوان یک راه چاره برای برطرف مسائل دفن زباله است که اجرایی شدن این طرح احتیاج به فرهنگ سازی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: بر اساس ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت زباله ها در شهر ها به عهده شهرداری، روستاها به عهده دهیاری و خارج از شهر و روستا به عهده بخشداری هاست.

احمدی اضافه نمود: در امسال براساس دستور رئیس جمهوری و تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت جامع و پایدار پسماند به صورت اصولی به عنوان یک اولویت است.

به گفته وی، امسال باید همه استان ها و مدیران حوزه پسماند به صورت جدی با واگذاری فعالیت ها به بخش های خصوصی به صورت فرابخشی و افزایش مشارکت مردم و افزایش تعامل بین دستگاهی در راستای زمین پاک یعنی زمینی عاری از هرگونه آلودگی پیش برویم.

احمدی با تاکید بر اینکه زباله ها در استان به صورت سنتی دفن می گردد، اضافه نمود: از سوی کارشناسان اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان به صورت شبانه روزی نظارت و پایش از محل های دفن زباله در استان انجام می گردد.

به گفته وی، در صورت مشاهده دفن غیراصولی زباله در استان به متولیان اخطار زمان دار داده می گردد و در صورت برطرف نشدن مشکل بخشدار، دهیار و یا شهردار متخلف به دادگاه معرفی می گردد.

احمدی گفت: سال گذشته یکهزار و 421 مورد پایش از محل های دفن زباله انجام و کمیته های مکان یاب برای مکان های دفن زباله تشکیل شد.

وی اضافه نمود: سال گذشته 75 مورد مکان یابی در استان انجام و 44 کارگروه استانی و شهرستانی پسماند در استان تشکیل شد.

وی از صدور 176 اخطار به متخلفان حوزه پسماند اطلاع داد و گفت: 24 شهردار، دهیار، بخشدار و متخلفان حوزه پسماند در سال گذشته به دادگاه معرفی شدند.

به گفته وی، هم اکنون بیش از 67 پرونده تخلف مدیریت پسماند در دادگاه های استان فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: این استان که سطح آبهای زیرزمینی و جاری فراوانی دارد، نسبت به سایر استان ها در حوزه مدیریت پسماند احتیاج به مراقبت و حفاظت بیشتر دارد.

احمدی با تاکید بر دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مدیریت جامع پسماند اضافه نمود: امسال با همکاری دستگاه های متولی تهیه یک طرح جامع مدیریت پسماند در استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت یک شرکت خصوصی در حوزه مدیریت پسماند و همچنین یک شرکت برای فراوری انرژی از زباله در استان طی سنوات قبل گفت: این 2 شرکت به دلیل مسائل اقتصادی، اجرای این طرح را رها کردند.

احمدی گفت: پسماند یک منبع درآمدی است و می توان از بازیافت محصولات فراوریی در بخش های مختلف (چیزی که از نظر فراوری نماینده به درد نمی خورد) در بخش های دیگر استفاده کرد.

**طرح تفکیک زباله احتیاج به فرهنگ سازی دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری همچنین در ادامه اضافه نمود: اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء به عنوان اولین گام برای مدیریت پسماند احتیاج به فرهنگ سازی دارد.

احمدی گفت: اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء باید از سوی شوراهای اسلامی شهر و روستا و بخش خصوصی متولی جمع آوری پسماند به مردم آموزش داده گردد تا بتوان اقدامات بعدی در حوزه پسماند را اجرایی و نهایی کرد.

به گفته وی، در مرکز استان روزانه 700 گرم زباله به ازای هر شهروند فراوری می گردد که قسمت عمده این زباله ها تر و قسمتی نیز قابلیت بازیافت دارد که با فراهم شدن زیرساخت های لازم زباله های تر به کمپوست و زباله های بازیافتی نیز بعد از جداسازی از مبداء به مواد دیگر تبدیل می گردد.

به گفته وی، هم اکنون به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح های کمپسوت و مدیریت پسماند و جا نیفتادن فرهنگ تفکیک از مبدائ همه مواد به صورت سنتی دفن می گردد.

**زباله های عفونی و صنعتی چهارمحال وبختیاری بی خطر سازی می گردد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری ادامه داد: از 3 سال گذشته تاکنون پسماند عفونی و بیمارستانی مراکز بهداشتی، درمانی و پزشکی دولتی در بیمارستان های استان بی خطر سازی می گردد.

احمدی اضافه نمود: پسماندهای مراکز و بخش های خصوصی نیز با پیگیری دبیرخانه و کارگره پسماند استان توسط یک شرکت جمع آوری و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در مراکز درمانی بی خطر سازی می گردد تا خطری برای محیط زیست و منابع طبیعی و جامعه نداشته باشد.

به گفته وی، پسماندهای خطرناک صنعتی استان از جمله پسماندهای شیمایی خطرناک نیز به مراکز مجاز منتقل می گردد.

احمدی با تاکید بر اینکه حوزه پسماند احتیاجمند ساماندهی است، اضافه نمود: پسماند در خیلی کارها از جمله گردشگری، سلامت و آتش سوزی در منابع طبیعی، مرتعی، جنگلی با منشاء پسماند تاثیر دارد.

وی گفت: با فرهنگ سازی زیست محیطی باید به جایی برسیم که اخلاق زیست محیطی در استان و کشور ارتقا داده گردد و با همگرایی و یاری بتوان در حوزه مدیریت پسماند گام های موثری برداشته گردد.

احمدی با تاکید تکلیف قانون هوای پاک اضافه نمود: تا 3 سال آینده شهرداری ها باید به سمت تبدیل پسماند به انرژی بروند، ضمن آنکه مکاتبات این طرح به شهرداری ها صورت گرفته که با فرابخشی عمل کردن این امر محقق خواهد شد.

وی در انتها از اجرای طرح های پاکسازی ورودی شهرها و روستاها با همکاری سمن های محیط زیست و اقشار مختلف و تاثیرگذار به منظور افزایش سطح فرهنگ پاکسازی محیط زیست اطلاع داد.

**چرخه مدیریت پسماند در استان ضعیف است

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: زباله به مواد دور ریختنی و هرگونه پسماندی که از فراوری نماینده در بخش های صنعت، کشاورزی، خانگی باقی می ماند و غیر قابل استفاده باشد گفته می گردد.

ارسلان رحیمی اضافه نمود: پسماندها به دسته ها و بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی،پزشکی، عمرانی، ساختمانی، عادی و ویژه تقسیم می گردد که بلااستفاده در طبیعت هستند و به بدون اجرای طرح های تفکیک و جداسازی دفن می گردد.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای بیمارستانی بی خطر سازی می گردد، اضافه نمود: پسماندهای صنعتی نیز احتیاج به یک سایت جداگانه برای دفن دارند که مدیریت این پسماندها بر عهده فراوری نماینده و مجریان و متولیان صنعت است.

رحیمی گفت: در استان کارخانه بازیافت زباله در بخش های مختلف وجود ندارد که می توان با راه اندازی این کارخانه و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی برای استان دفن زباله را نیز اصولی و بهداشتی کرد.

رئیس اداره پایش و نظارت اداه کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: راه اندازی یک سایت پسماند ویژه و صنعتی در استان یک اولویت است تا پسماندهای صنعتی به استان های دیگر انتقال داده نگردد.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: به دلیل ناکافی بودن آموزش ها در حوزه تفکیک زباله از مبداء احرای این طرح در استان نیمه تمام ماند.

وی گفت: برای فرهنگ سازی در مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبداء آموزش ها باید از مهدهای کودک و سنین کودکی و خانه ها شروع گردد.

**فرهنگ سازی حلقه مفقوده مدیریت پسماند است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر و روستای شهرکرد گفت: فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند و نحوه مصرف و مصرف درست و تفکیک پسماند به عنوان حلقه مفقوده در حوزه مدیریت شهری و مدیریت پسماند مطرح است.

فرهاد رئیسی اضافه نمود: به دلیل مدیریت ناصحیح پسماند طبیعت استان در حال زخم خوردن است و قهر طبیعت را می توان در بعضی جاها دید.

وی گفت: در مدیریت پسماند نباید به دید درآمدزایی توجه گردد بلکه اولویت سلامت مردم و جامعه است و تاکنون نتوانسته ایم در حوزه مدیریت پسماند آنگونه که باید کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سال 1383 مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبداء در استان و کشور کلید خورد و مقرر بود در سال 1392 در تمام کشور تفکیک زباله از مبداء شروع و مدیریت یکسان واحد در سطح کشور اتفاق بیفتد، اما به دلیل ضعف فرهنگی و نبود زیرساخت ها این امر تاکنون در این استان محقق نشده است.

رئیسی اضافه نمود: در حال حاضر تنها 10 درصد مدیریت پسماند در حوزه های مختلف در استان عملیاتی شده و مدیریت پسماندی که مدنظر قانون گذار بوده تاکنون اجرایی نشده است.

وی با انتقاد از بعضی مردم در رهاسازی پسماندهای بخش صنعت ساختمان در حاشیه شهرها و طبیعت اضافه نمود: در شورای شهر شهرکرد برنامه ریزی شد که به منظور ساماندهی نخاله های ساختمانی با یک شرکت خصوصی قرارداد بسته گردد تا نخاله های ساختمانی در حاشیه شهرها و طبعیت جمع آوری و در تعدادی از مناطق شهر صندلی هایی برای جمع آوری نخاله های ساختمانی در نظر گرفته گردد.

رئیسی اضافه نمود: نصب دوربین در تعدادی از اماکنی که بیشترین میزان تخلیه نخاله های ساختمانی وجود دارد یکی از راههای پیشگیری از تخلیه زباله است.

وی با تاکید بر اینکه طرح تفکیک زباله در استان شروع و نیمه تمام رها شد، اضافه نمود: نبود زیرساخت های لازم و ناکافی بودن کارهای فرهنگی و تبلیغی در این حوزه اصلی ترین دلایل شکست این طرح در استان بود.

پایین بودن دریافتی عوارض از مردم پاسخگوی طرح جمع آوری زباله نیست

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد با اشاره به اینکه فعالیت های مختلف شهرداری از جمله طرح های عمرانی و خدمات شهری از محل درآمد شهرداری از محل عوارض انجام می گردد، گفت: پرداختی مردم کمتر از هزینه های طرح جمع آوری و نظارت بر پسماند است، بگونه ای که نیمی از آن را مردم پرداخت نمی نمایند.

رئیسی اضافه نمود: شهرداری و مدیریت شهری باید براساس مصوبه شورای شهر با توجه به تغییر قیمت های که رخ داد، میزان عوارض دریافتی را افزایش دهد.

وی گفت: سال گذشته 35 درصد به میزان عوارض دریافتی مردم اضافه شد که این میزان نیز پاسخگو نیست.

رئیسی اضافه نمود: هم اکنون 50 درصد هزینه پسماند از مردم اخذ و هزینه جمع آوری و نظارت پسماند از محل اعتبارات طرح های عمرانی پرداخت می گردد.

وی گفت: سالانه بیش از 90 میلیارد ریال برای جمع آوری پسماند هزینه می گردد که 30 میلیارد ریال آن از محل عوارض است.

رئیسی با تاکید بر اینکه اجرای دقیق و صحیح طرح مدیریت پسماند یک برنامه زمانبندی 5 ساله به منظور راه اندازی، دریافت مجوز یک واحد پسماند و فرهنگسازی احتیاج است که این معضل در مرکز استان برطرف گردد.

نائب رئیس شورای شهر شهرکرد با اشاره به اینکه هم اکنون در بسیاری از مناطق گردشگری و تفریحی و همچنین دامنه کوهها انباشت زباله وجود دارد، اضافه نمود: امروز بدون توجه به زیرساخت ها در این اماکن در مورد گردشگری تبلیغات زیادی انجام می گردد.

وی با اعتقاد به اینکه کوه یک فرهنگ دارد که کوهنورد واقعی در کوه زباله را باقی نمی گذارد، گفت: کوهنورد و گردشگر واقعی زباله را در دامان کوه و طبعیت باقی نمی گذارد و این امر باید در فرهنگ عامه مردم باشد.

رئیسی اضافه نمود: استفاده از وجود تشکل های مردمی برای بحث حفاظت و حراست از محیط زیست، توسعه گردشگری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

** فعال شدن طرح تفکیک زباله در استان

معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد نیز با تاکید بر اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء به خصوص در مرکز استان گفت: شهرداری شهرکرد طرح تفکیک و جمع آوری پسماند را از سال 88 با برون سپاری به بخش خصوص به صورت نیمه مکانیزه شروع کرد.

محمدرضا محمدیان اضافه نمود: بحث تفکیک زباله از سال 96 در استان استارت خورد که به دلیل مسائل بین بخشی و عدم همکاری با این شرکت خصوصی این شرکت با شکست روبرو و تنها یکسال فعالیت کرد.

وی، با تاکید بر اینکه هم اکنون اجرای بخش تفکیک زباله در استان روی زمین مانده است، اضافه نمود: در امسال برگزاری مناقصه و مزایده اجرای این طرح انجام خواهد شد.

محمدیان اضافه نمود: شهرکرد برند تمیزی را دارد اما با فراهم شدن زیر ساخت های مدیریت پسماند، ساماندهی دفن زباله و راه اندازی شرکت هایی که مدیریت و سازماندهی پسماند را اجرا نمایند یک اولویت است.

وی به فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند تاکیدکرد و گفت: این امر باید از خانه،خانواده ، مدارس، تشکل ها و دانشگاه ها شروع و نهادینه گردد.

با این حال کارشناسان معتقدند؛ بدون توجه به مدیریت پسماند و رعایت اصولی در دفن زباله ها و نیز فرهنگ کاهش فراوری و تفکیک زباله از یکسو و فرهنگ رهاسازی زباله در معابر و دیگر اماکن از سوی دیگر و نیز توجه متولیان به تبدیل زباله نمی توان وضعیت نابسامان کنونی را سامان داد.

7360/6021

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8400

به "میزگرد خبرنگاران، طلای کثیف، زخمی برای زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزگرد خبرنگاران، طلای کثیف، زخمی برای زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید