نحوه رجیستر کردن گوشی های مسافرتی

به گزارش مهسان بلاگ، تا به حال اصطلاح گوشی مسافری به گوشتان خورده است؟ این اصطلاح در حقیقت به گوشی هایی گفته می گردد که شما در سفر به خارج از کشور می خرید و به داخل می آورید یا اینکه یکی از دوستان یا آشنایان برایتان به عنوان سوغاتی می آورند. تا چند سال قبل هیچ مسئله ای برای استفاده از این گوشی ها در کشورمان وجود نداشت و فقط کافی بود یک سیم کارت درون آن ها می گذاشتید و استفاده می کردید، اما با اجرای طرح رجیستری، بلافاصله با گذاشتن سیم کارت های ایرانی در این گوشی ها، پیغامی مبنی بر فرصت 30 روزه ثبت گوشی یا رجیستر شدن آن برایتان ارسال می گردد. خب اگر این کار را انجام ندهید گوشی شما به طور کل غیرفعال خواهد شد! این راهنما به شما یاری می نماید می نماید تا با مراحل انجام این کار آشنا شوید.

نحوه رجیستر کردن گوشی های مسافرتی

مراحلی که تغییر نموده استتا قبل از تاریخ 19 آذر 97 شما برای رجیستری شدن گوشی موبایلی باید ابتدا به گمرک و سپس سامانه ای به نام همتا مراجعه می کردید، اما از این تاریخ به بعد اطلاعیه ای صادر شد که درگاه ثبت اطلاعات مسافری سامانه همتا به حالت تعلیق درآمده و متقاضیان باید اطلاعات کالای خود را فقط در سامانه گمرک ثبت نمایند. یک فرق دیگر نسبت به گذشته هم این است که شما قبلا می توانستید برای پر کردن فرم اظهارنامه گمرکی، به دفاتر گمرک در پایانه های مرزی و فرودگاه ها هم مراجعه کنید، اما این امکان هم حذف و فقط به وسیله الکترونیکی امکان پر کردن این فرم وجود دارد.

گام اول؛ مراجعه به سایت گمرکدر مرحله اول شما باید به سامانه اظهارنامه گمرکی (ثبت شناسه بین المللی گوشی تلفن همراه) به نشانی https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister?1 مراجعه کنید. در صفحه اول این سامانه از شما کد 15 رقمی IMEL خواسته می گردد. این کد را می توانید با دریافت کد دستور #06#* دریافت کنید. این کد همچنین روی جعبه تلفن همراه هم ثبت شده است. اگر دسترسی به باتری گوشی داشته باشید هم می توانید این کد را در پشت باتری مشاهده کنید. در بخش setting و با مراجعه به قسمت about هم می توانید این کد را ببینید. حالا با داشتن این کد در سامانه اظهارنامه گمرکی می توانید به مرحله بعد شوید.

معینات گوشی را اعلام کنیددر صفحه بعد سامانه گمرک از شما اطلاعاتی خواسته می گردد که شامل نوع دستگاه، برند و مدل می گردد. نوع دستگاه شامل تلفن همراه، لپ تاپ، ساعت هوشمند، دوربین مداربسته و تبلت است. برند و مدل هم که تکلیف شان معین خواهد بود. با پرکردن این بخش ها، به شما کشور سازنده و ارزش گوشی به یورو اعلام می گردد. مثلا در بهمن 97، این سامانه ارزش گوشی آیفون 7 پلاس با 256 گیگ ظرفیت را 660 یورو اعلام می نماید. در حقیقت در این بخش با ارزش گذاری بر روی گوشی موبایلی که وارد نموده اید، هزینه گمرکی آن معین خواهد شد.

اطلاعات شخصی لازم استمرحله بعد شامل ثبت اطلاعات شخصی شماست. ابتدا باید معین کنید که ایرانی هستید یا یکی از اتباع غیر ایرانی. بعد هم شماره تلفن همراه، کد ملی یا شناسه فراگیر اتباع خارجی و شماره گذرنامه از شما خواسته می گردد که باید به دقت آنها را ثبت کنید. یادتان باشد که طبق ضوابط جدید گمرک، حتما باید تمامی اطلاعات به نام یک شخص باشد. یک قانون دیگر هم این است که با این اطلاعات نباید گوشی مسافری دیگری در یک سال اخیر ثبت شده باشد. درضمن اگر پاسپورت ندارید می توانید فرم را بر اساس (کد ملی، شماره همراه، و شماره پاسپورت) آشنایانتان پر کنید، اما حواستان باشد که کد فعالسازی برای آن فرد پیامک می گردد و شما باید کد را از او بگیرید و روی خط خودتان فعال کنید. بعضی ها هم فکر می نمایند که حتما باید خودشان از سفر خارج گوشی را وارد نموده باشند که بتوانند این مرحله را طی نمایند، در حالی که نیازی نیست حتما با پاسپورت سفر خارجی رفته باشید.

پرداخت هزینه گمرک گوشیدر گام بعدی یک کد امنیتی به وسیله پیامک به شماره تماسی که وارد نموده اید فرستاده می گردد. در صفحه جدید باید این کد را وارد کنید و به مرحله بعد بروید که در حقیقت مرحله پایانی است و باید هزینه گمرکی گوشی را به شکل آنلاین پرداخت کنید. قطعا این هزینه بستگی به ارزش روز گوشی شما دارد. هر چقدر قیمت بالاتر باشد این هزینه بیشتر خواهد بود. مثلا در بهمن 97، هزینه گمرکی یک گوشی آیفون ایکس حدود 750 هزار تومان محاسبه می گردد. با پرداخت هزینه گمرکی، کار شما تمام است و باید منتظر باشید تا کد فعال سازی برای شما پیامک گردد. بر اساس آنچه گمرک ادعا نموده، این اطلاعات هر سه روز یک بار و بعد از تأیید گمرک به سامانه همتا فرستاده شده و گوشی ها رجیستر خواهند شد.

اگر یک گوشی را از بازار موبایل بخرید، انجام مراحل گفته شده برای رجیستری کردن گوشی برعهده فروشنده است، اما اگر یک گوشی موبایل را در سفرهای خارجی بخرید یا اینکه یک گوشی موبایل از خارج کشور برایتان به عنوان سوغاتی و هدیه بیاورند این کار را باید خودتان انجام دهید. حالا با دانستن مراحل بالا می دانید که چه اقدامی باید انجام دهید و به کدام سایت باید مراجعه کنید.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: دیوار
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5792

به "نحوه رجیستر کردن گوشی های مسافرتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه رجیستر کردن گوشی های مسافرتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید