وقتی توطئه های واشنگتن برای مردم عراق فاش می شود

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: عراق طی روزهای اخیر آبستن حوادث متعددی بوده است؛ حوادثی که با اقدامات خصمانه، جنایتکارانه و قلدرمآبانه ایالات متحده آمریکا کلید خوردند و در نهایت نیز رسوایی مقامات واشنگتن را در پی داشتند. ماجرا از آنجا آغاز شد که تروریست های متجاوز آمریکایی مواضع حشد شعبی را هدف حملات خصمانه خود قرار دادند.

وقتی توطئه های واشنگتن برای مردم عراق فاش می شود

به دنبال حملات تجاوزکارانه آمریکایی ها به مواضع حشد شعبی قریب به 30 عضو این گروه مقاومت به شهادت رسیده و ده ها تَن دیگر نیز به شدت زخمی شدند. مقامات عراقی و همچنین احزاب و شخصیت های این کشور به جنایت اخیر آمریکایی ها علیه حشد شعبی واکنش نشان دادند. درهمین ارتباط، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اعتراض خود به اقدام آمریکا را به مقامات رسمی این کشور ابلاغ کرد.

از سوی دیگر، برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در واکنش به اقدام آمریکایی ها علیه حشد شعبی گفت که نقض حاکمیت ملی عراق توسط واشنگتن پذیرفتنی نیست. کما اینکه مرجعیت عالیقدر عراق نیز به اقدام تجاوزکارانه تروریست های آمریکایی واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد. احزاب و جریان های مختلف عراق نیز به تجاوزگری واشنگتن در عراق و علیه حشد شعبی واکنش نشان دادند.

درهمین حال، وزارت امور خارجه عراق نیز در این بیانیه ضمن محکومیت شدید حمله آمریکا، این اقدام را نقض حاکمیت عراق و مغایر با قوانین روابط بین الملل برشمرد. در بیانیه وزارت خارجه عراق تاکید شده است که نیروهای حشد شعبی یک قدرت ملی هستند که در دفاع از عراق تأثیرگذار بوده و با تمام شجاعت با گروه تروریستی داعش مبارزه کردند و بخشی از نیروهای مسلح عراق تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح هستند.

اقدام جنایتکارانه ایالات متحده آمریکا علیه نیروهای مقاومت عراق، واکنش مردم این کشور را نیز به دنبال داشت. تظاهرات کنندگان خشمگین در مواجهه با رویکرد خصمانه، جنایتکارانه و قلدرمآبانه آمریکایی ها در قبال کشور خود، ضمن حرکت به سمت ساختمان مقر واشنگتن در بغداد، اعتراض شدیداللحن خود به اقدامات آمریکایی ها را گفتند. آن ها با در دست داشتن پلاکاردهایی سرشار از شعارهای ضد آمریکایی به سیاست های خصمانه واشنگتن در بغداد واکنش نشان دادند.

در واقع، مردم عراق در اقدام ضد آمریکایی اخیر خود روحیه حمیت و جوانمردی شان را به منصه ظهور رساندند و آن را به همگان نشان دادند و اجازه ندادند که آمریکایی ها با کشتار فرزندان مقاومت، روحیه حمیت و جوانمدری ملت عراق را تحقیر کنند. طبیعی است که این اقدام جنایتکارانه واشنگتن می تواند موجی از اتحاد میان اقشار مختلف عراقی در برابر اشغالگری آمریکا را ایجاد کند.

نکته قابل تأمل در اقدام ضد آمریکایی اخیر مردم عراق این است که آن ها تنها به جنایت اخیر واشنگتن علیه رزمندگان مقاومت اعتراض نکردند؛ بلکه سلسله سیاست های خصمانه و کینه توزانه آن علیه آب و خاک خود را به چالش کشیده و محکوم کردند. مردم به ستوه آمده از اقدامات آمریکا در واقع، دخالت های واشنگتن در امور داخلی عراق، نقض حاکمیت ملی این کشور، جنایت علیه رزمندگان مقاومت و نقض توافقنامه امنیتی با بغداد را محکوم کردند تا نشان دهند که توطئه های واشنگتن بیش از هر زمان دیگری برای آن ها آشکار شده است.

این نکته را نیز می بایست در نظر گرفت که آمریکایی ها در همین جنایت اخیر توافقنامه امنیتی با بغداد را نقض کردند؛ توافقنامه ای که به موجب آن، آمریکایی ها می بایست تمامی تحرکات نظامی خود در خاک عراق را با هماهنگی دولت مرکزی انجام دهند. درهمین ارتباط، سخنگوی نیروهای مسلح عراق سخنان مهمی را در این خصوص مطرح کرده است که این سخنان به خوبی گویای نقض توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن از سوی مقامات آمریکایی است.

عبدالکریم خلف سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: وزیر دفاع آمریکا در تماسی که با عادل عبدالمهدی داشت تعیین نکرد که چه مناطقی مورد حمله قرار می گیرد. وی افزود: وزیر دفاع آمریکا در ساعت هفت یکشنبه شب با فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تماس گرفت و اطلاع وی رساند که واشنگتن مواضع نظامی را در عراق بمباران خواهد کرد اما وزیر دفاع آمریکا مناطق یا مواضعی که هدف قرار خواهند گرفت را نگفت و حمله دقایقی اندکی پس از تماس و نَه ساعات انجام شد و همین موضوع سبب شد که امکان تدابیر امنیتی و اطلاع رسانی به نیروها وجود نداشته باشد.

بنابراین پر واضح است که آمریکایی ها بار دیگر و طبق سنت پیشین خود، توافقنامه ای را که خودشان پیشتر امضاء کرده بودند، زیر پای گذاشتند، لذا اقدام خصمانه اخیر ایالات متحده تنها در ارتکاب جنایت علیه نیروهای مقاومت حشد شعبی خلاصه نمی شود و ابعاد دیگری نیز دارد که ازجمله آن ها نقض توافقنامه امنیتی با بغداد است. این مسأله همان چیزی است که مردم عراق نیز بدان پی برده اند و خواستار آن هستند که هم سفارتخانه ایالات متحده و هم تمامی پایگاه های نظامی آن در خاک عراق باید تعطیل شود.

این همان مسأله ای که شورای امنیت ملی عراق را نیز به واکنش واداشت. درهمین راستا، شورای امنیت ملی عراق در بیانیه ای گفت که حمله به مواضع حشد شعبی در القائم واقع در الأنبار عراق را به تجدید نظر در روابط خود و ساز و کارهای همکاری با ائتلاف بین المللی واخواهد داشت. این شورا گفت که حمله آمریکا به مقرهای حشد شعبی امنیت و حاکمیت عراق را در معرض خطر قرار خواهد داد.

در هر صورت، اتفاقات یکی دو روز گذشته در عراق و اقدام ضد آمریکایی مردم این کشور، مقامات ایالات متحده آمریکا را در شوک بزرگی فرو بُرد به گونه ای که آن ها با دستپاچگی مواضع مختلفی را در قبال این اتفاقات اتخاذ کردند. به عنوان نمونه می توان به سلسله توئیت های رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد که یک بار ایران را مقصر حوادث عراق معرفی کرده و آن را تهدید می کند و باری دیگر ضمن عقب نشینی از موضع خود اعلام می کند که واشنگتن به دنبال جنگ با تهران نیست!

نکته دیگر آن است که آمریکایی ها به خوبی دریافتند که مردم عراق دیگر در برابر سیاست های خصمانه آن ها و اقدامات یکجانبه و جنایتکارانه شان به ویژه علیه نیروهای مقاومت، سکوت نمی کند. این بدان معناست که واشنگتن از این پس درخواهد یافت که هرگونه اقدامش علیه خاک عراق پیامدهای وخیمی را برای آن به دنبال خواهد داشت. این مسأله موجب خواهد شد تا آمریکایی ها در سیاست های خصمانه خود علیه عراق اندکی تجدید نظر کنند.

از سوی دیگر، اقدام ضد آمریکایی مردم عراق می تواند زمینه ساز اتفاق بزرگی در این کشور باشد و آن، تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق است. این بدان معناست که فریادهای ضد اشغالگری مردم عراق به گوش مقامات و مسئولان مختلف این کشور ازجمله کنندگان مجلس رسیده است و از این پس باید منتظر ماند و دید که طرح اخراج اشغالگران بیگانه از خاک عراق که مطالبه اصلی مردم این کشور محسوب می شود، چه زمانی به تصویب می رسد.

اما آخرین نکته آنکه اقدام ضد آمریکاییِ مردم عراق توطئه ضد ایرانیِ واشنگتن در این کشور را نیز خنثی ساخت. از زمان آغاز تظاهرات های اعتراض آمیز در عراق، ایالات متحده آمریکا چه از لحاظ رسانه ای و چه از لحاظ مالی اقدامات گسترده ای را در جهت ضد ایرانی جلوه دادن اعتراضات صورت داد. در چنین شرایطی، خیز گسترده مردم عراق علیه اشغالگران بیگانه ضمن بر باد دادن تمامی تلاش های خصمانه ضد ایرانیِ آمریکایی ها، نشان دادند که نسبت به تمامی توطئه های واشنگتن آگاهند و سفارت آن در بغداد را مرکز توطئه چینی می دانند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 32018

به "وقتی توطئه های واشنگتن برای مردم عراق فاش می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی توطئه های واشنگتن برای مردم عراق فاش می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید