چاپ فاکسی میله کهن ترین نسخه باقی مانده از کشف المحجوب

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران: چاپ فاکسی میله کهن ترین نسخه خطی باقی مانده از کشف المحجوب توسط انتشارات عرفان منتشر و در مراسم غزنی ، پایتخت فرهنگی جهان اسلامی رونمایی می شود.

چاپ فاکسی میله کهن ترین نسخه باقی مانده از کشف المحجوب

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، انتشارات عرفان چاپ فاکسی میله کتاب کشف المحجوب نخستین کتاب عرفانی قرن پنجم هجری قمری را در دست اقدام دارد. کشف المحجوب از قدیم ترین کتاب هایی است که به زبان فارسی در تصوف نوشته شده است و ویژگی های نثر دوره اول زبان فارسی را دارا است و یکی از مآخذ عطار در تذکرة الاولیا بوده است.

این کتاب توسط عثمان بن جلابی الغزنوی نگارش شده و نسخه ای مرجع در عرفان و تصوف به شمار می رود. و چاپ فاکسی میله آن نیز از روی قدیمی ترین نسخه باقی مانده از کشف المحجوب که در اختیار انتشارات عرفان است منتشر شده است.

به گفته شریعتی مدیر انتشارات عرفان زمان نگارش این نسخه به دوره تیموریان در هرات باز می شود، و از روی نسخه اصلی و مادر نگاشته شده است، تا به امروز بیش از 57 نسخه متعدد از این اثر در کشورهای روسیه، تاجیکستان، ایران و پاکستان مشاهده شده که این نسخه قدیمی ترین آن هاست.

انتشارات عرفان که با همکاری فرهنگستان زبان و ادبی فارسی این اثر را منتشر می کند ، در نظر دارد تا در مراسم بزرگداشت غزنی که مهرماه برگزار می شود، از چاپ فاکسی میله این نسخه خطی رونمایی کند.

شهر غزنی(غزنین) از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (ایسسکو) به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام در سال 2013 انتخاب شده است، انتشارات عرفان که تنها ناشر افغانستانی فعال در ایران است با همکاری فرهنگستان های هنر، زبان و ادب فارسی به مناسبت بزرگداشت شهر غزنی کتاب های کشف المحجوب و هنر در افغانستان را منتشر و در مراسمی رونمایی خواهد کرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: تسنیم
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 45826

به "چاپ فاکسی میله کهن ترین نسخه باقی مانده از کشف المحجوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ فاکسی میله کهن ترین نسخه باقی مانده از کشف المحجوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید