چرایی ناتوانی مکرون در مهار جلیقه زردها

به گزارش مهسان بلاگ، تهران - خبرنگاران - امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه که از ماههای ابتدایی حضور در الیزه، به خاطر مواضع و سیاست های اتخاذی در معرض انتقادهای شدید قرار داشته، اکنون با چالش عمیق نارضایتی مردمی به نام جنبش جلیقه زردها روبرو شده است.

چرایی ناتوانی مکرون در مهار جلیقه زردها

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، این سیاستمدار جوان و بانکدار سابق فرانسوی در هفت می سال 2017 در حالی در رقابت با مارین لوپن نامزد جبهه ملی قدرت را به دست گرفت که از همان ماه های ابتدایی با اعتراض های مردمی روبرو بود.

مکرون در نخستین ماه های ریاست جمهوری بسته ای از اصلاحات بازار کار را برای تصویب ارائه کرد.

بر اساس این طرح، 120 هزار شغل از بخش دولتی فرانسه حذف شده و شرکت های فرانسوی از انعطاف پذیری بیشتری از نظر ساعت کار و پرداخت ها برخوردار شدند.

اصلاحات مکرون، مقاومت سندیکاها را برانگیخت و شهرهای مختلف فرانسه از هفتم مارس سال 2017 شاهد تظاهرات مردمی علیه مکرون شد که به طور عمده توسط اتحادیه های کارگری و فعالان جناح چپ در مخالفت با سیاست های نئولیبرالی و مواضع پیشنهادی او پس از رئیس جمهور شدن بویژه در زمینه اصلاح قانون کار صورت گرفت اما آن اعتراض ها محدود بود و گسترش نیافت.

موج جدید اعتراض ها علیه مکرون از 17 نوامبر سال 2018 در واکنش به تصمیم دولت به افزایش مالیات سوخت از سر گرفته شد که 288 هزار فرانسوی در 2034 منطقه فرانسه را به خیابان ها و جاده ها کشاند.

این اعتراض های مردمی که جنبش جلیقه زردها نام گرفت، روز گذشته(شنبه 25 اسفند ماه) در حالی وارد هجدهمین هفته خود شد که به نوشته رسانه های فرانسوی خشونت آمیزترین تجمعات در طول هفته های گذشته تر بوده است.

شدت خشونت ها به اندازه ای بود که مکرون را مجبور کرد تا تعطیلات انتها هفته خود را کوتاه و به الیزه بازگردد.

وی در تازه ترین اظهارات، خشونت های اعمالی در جریان اعتراض های روز گذشته را غیرقابل قبولخوانده و معترضانی که در این تظاهرات شرکت نموده اند را جنایتکار دانست.

دولت فرانسه در همان هفته های نخست اعتراض ها با عقب نشینی از سیاست مالیات بر سوخت کوشش کرد از موج اعتراض ها بکاهد که اگر چه تا حدود زیادی می توان گفت پیروز بود و از میزان جمعیت معترضان کاسته شد، اما اعتراض ها همچنان باقی ماند.

دولت کوشش کرد با نسبت دادن اقدام های خرابکارانه به جلیقه زردها، آنها را منزوی نموده و این بار بهانه ای سخت تر داشته باشد شاید تا حدود زیادی بتواند از شدت تحرکات بکاهد که در این ارتباط قانونی را در مجالس ملی و سنا موسوم به قانون ضد خرابکاری به تصویب رساند.

ممنوعیت پیشگیرانه برای تظاهرات، تجسس و جرم پنهان کردن صورت، معیارهایی در قانون ضد خرابکاری است که انتقادهای بسیاری به دنبال داشته است.

با تصویب این قانون در مجلس سنا که درست یک ماه پس از تایید مجلس ملی صورت گرفت، عفو عمومی فرانسه در بیانیه ای اظهار داشت که تصویب آن ضربه بسیار سختی برای حق اعتراض در فرانسه است.

اوایل ماه فوریه که این لایحه به تصویب مجلس ملی رسید، کریستوف کاستانر وزیر کشور فرانسه در مجلس گفته بود که این قانون به برگزاری تظاهرات فرانسوی ها در آرامش کامل یاری می نماید اما مخالفان دولت می گویند قانون ضدخرابکاری بسیاری از اصول قانون اساسی از جمله حق تظاهرات آزاد را نادیده می گیرد.

تصویب این قانون همزمان شد با انتها مهلت گفت وگوی ملی؛ گفت وگویی که دولت انتظار داشت در انتها مهلت آن شاهد آرامشی نسبی در اعتراض های جلیقه زردها برقرار کند.

رئیس جمهوری فرانسه در حالیکه فقط 9 هفته از شروع اعتراض ها گذشته بود، در نامه ای خطاب به مردم این کشور از آنها برای شرکت در طرح گفت وگوی ملی دعوت کرد و متعهد شد به نظرات جدید گوش کند، هر چند که تاکید نمود همچنان به دستور کار اصلی اصلاحات مالی پایبند خواهد ماند.

در همان زمان طبق یک نظرسنجی که توسط موسسه افکارسنجی اوپلنیون وی انجام شد، بیش از دو سوم فرانسوی ها (67 درصد) اظهار داشتند که در طرح گفت وگوی ملی(بحث بزرگ) خواهان انجام اصلاحات بنیادین هستند.

همچنین 65 درصد شرکت نمایندگان در این نظرسنجی انتظار برگزاری همه پرسی در فرانسه را داشتند.

اظهارات اخیر مکرون در حالی مطرح شده که او به خوبی می داند طرح گفت وگوی ملی فرانسه که به منظور برطرف بحران جلیقه زردها شروع شد، به انتها رسیده و اکنون وقت آن است که کاخ الیزه و اعضای دولت به تحلیل خواسته های مردم که در این دو ماه مطرح شده، بپردازند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که ممکن است یافتن راه حلی جامع برای برطرف مسائل مردم و پاسخگویی به مطالبات آنان سخت باشد و ماهها به طول بیانجامد.

در دو ماه گذشته، بیش از 10 هزار و 300 گردهمایی در این مدت در سراسر فرانسه برگزار گردید و شرکت نمایندگان در آن آزادانه درباره موضوعات گوناگونی چون بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ، محیط زیست، قدرت خرید، بازنشستگی، مالیات، عدم تساوی و وجود بی عدالتی در اجتماع بحث و گفت وگو کردند.

گرچه از همان هفته های نخست شروع تحرکات جلیقه زردها، معترضان خواهان برکناری مکرون از قدرت بودند اما روز گذشته صحنه اعتراض ها با یک هشدار به وی همراه بود.

مکرون در عین حال با توجه به مدت زمان اندکی که به انتخابات مجلس اروپا مانده، چندی پیش از برگزاری رفراندوم برای انتها دادن به اعتراض ها استقبال کرد که این مساله هم هیچ نمود عینی به خود نگرفته است.

با توجه به شواهد موجود و موج شدید اعتراض ها از سوی جلیقه زردها از یک طرف و خشونت مضاعف پلیس از طرف دیگر در خاموش کردن اعتراض ها، این نکته قابل درک است که مواضع و سیاست های گوناگون مکرون طی 18 هفته گذشته هیچگونه پیروزیتی نداشته است.

وزیر کشور فرانسه تخمین زده که در روز گذشته، 10 هزار معترض در تظاهرات پاریس و چهار هزار و پانصد نفر دیگر نیز در تظاهرات دیگر شهرها حضور داشتند؛ گرچه این رقم در مقایسه با 288 هزار نفری که در روز نخست شروع تظاهرات جنبش به خیابان ها آمده بودند به یک بیستم رسیده اما معترضان همچنان بر مطالبات خود تاکید داشته و خواهان کناره گیری مکرون از قدرت هستند.

این مطالبه بیانگر موضع سخت معترضان در قبال سیاست های دولت بویژه شخص مکرون است.

با مروری بر حوادث هفته های گذشته با در نظر دریافت تلفات و نیز خسارت های سنگینی که به شهرهای مختلف فرانسه وارد شد، معترضان تا رسیدن به مطالبات به زعم خود به حق همچنان به اعتراض های خود ادامه خواهند داد.

البته کمتر از دو هفته پیش بود که رئیس جمهوری فرانسه اعتراف کرد، اشتباه هایی که در گذشته اتفاق افتاده که منجر به شکل گیری جنبش جلیقه زردها در این کشور شده است، اشتباهاتی که مدیریت نشد و بحران بدنبال داشت.

مکرون وعده داده که در اواسط ماه آوریل تصمیمات اساسی خود را اعلام و در این مدت باز هم به نواحی مختلف فرانسه برای بحث و گفت وگو با مردم سفر خواهد نمود.

** سیاست دو گانه دولت در برخورد با خشونت در تجمعات

در حالی دولت فرانسه و مقامات این کشور اعمال خشونت از سوی جلیقه زردها را محکوم می نمایند، از طرف دیگر برخورد پلیس با معترضان را مجاز دانسته و بر قاطعیت برخوردها با این افراد تاکید دارند.

وزیر کشور فرانسه روز شنبه اذعان کرد که 174 مورد خشونت پلیس در حاشیه تظاهرات جلیقه زردها اتفاق افتاده که تحقیقاتی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

شدت برخوردها و درگیری ها به نحوی بود که در مناطقی از پاریس از جمله شانزه لیزه و پلس دو لتوال وضعیت وخیم گزارش شد.

آنچه در این میان بیش از هر چیز دیگری جلوه می نماید، افزایش موج خشونت های پلیس علیه معترضان است که ارمغان خوبی برای آینده گفت وگوهای احتمالی دولت و معترضان به سیاست های مالی کاخ الیزه نیست.

مکرون که با تمام سیاست های پیشین خود نتوانسته جنبش جلیقه زردها را کنترل کند این بار بدنبال تدبیری جدید است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اظهار داشت: امانوئل مکرون به دنبال موج خشونت ها در جریان اعتراض های روز گذشته در فرانسه گفته که در صدد تصمیم های سختیگرانه است تا دیگر حوادثی این چنینی رخ ندهد.

از: امیر خانزاده

اروپام ** 6984 ** 1071

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7050

به "چرایی ناتوانی مکرون در مهار جلیقه زردها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرایی ناتوانی مکرون در مهار جلیقه زردها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید