چگونه شهر حلب نابود شد ـ تصاویر

به گزارش مهسان بلاگ، با نابود شدن بخش زیادی از شهر تاریخی حلب در جنگ داخلی سوریه به سختی می توان تصور کرد که مدت ها پیش از این جنگ شهر حلب چگونه به نظر می رسید. به همین دلیل است که صاحب یک رستوران در این شهر تلاش داشته با انتشار عکس هایی از این شهر مربوط به دوران قبل از جنگ به مردم میراث تاریخی غنی این شهر را که از بین رفته نشان دهد.

چگونه شهر حلب نابود شد ـ تصاویر

به گزارش خبرنگاران، به نقل از ایندیپندنت، شاید به سختی بتوان تصور کرد که تا چند سال پیش حلب یک شهر پر از صلح و آرامش بود. اکنون شهر حلب برای بسیاری از مردم مساوی با تصاویری است که از ویرانه ها و انسان های گرفتار در زیر آوار ساختمان های فرو ریخته و افراد زخمی شده در این شهر نشان داده می گردد.

کارلو اوهانیان، صاحب یک رستوران در شهر حلب که تصاویر این شهر تاریخی را در صفحه فیس بوکش منتشر می کند، اظهار می دارد که این ویرانی و تلفات واقعیتی است که اکنون در این شهر وجود دارد و این شهر دیگر شبیه شهر تاریخی که او به یاد می آورد، نیست.

به همین دلیل است که او که ساکن مناطق تحت کنترل دولت سوریه در حلب است تصمیم گرفته تا به جهان یادآوری کند تا همین چندی پیش شهر حلب هیچ نسبتی با ویرانی و جنگ نداشت. از زمان بروز درگیری ها در شهر حلب در سال 2012 اوهانیون اقدام به اشتراک گذاری ده ها تصویر در شبکه های اجتماعی از این شهر به منظور نشان دادن شرایط قبل و بعد از جنگ کرده است.

وی می گوید: می توانید ببینید که شهر ما قبلا چگونه بود و چه کوچه ها و بازارها و قلعه تاریخی ای داشت. اکنون همه این ها از بین رفته و غیرقابل شناسایی هستند. بسیاری از مکان های تاریخی شهر حلب شامل بخش هایی از بازار المدینه که به دوران قرن چهاردهم بر می گردد در درگیری نیروهای دولتی و شورشیان در حلب از بین رفته اند.

همچنین قلعه تاریخی شهر حلب که سابقه آن به اواسط هزاره سوم پیش از میلاد مسیح برمی گردد و یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین قلعه های جهان است آسیب های فراوانی در جنگ دیده است. پیش از آغاز جنگ در سوریه در ژوئیه 2011 شهر حلب بزرگترین مقصد گردشگری در سوریه بود.

این شهر زمانی یک مکان مهم در حاشیه جاده ابریشم به شمار می رفت و معماری برجسته آن یکی از نمادهای اصلی تاریخ غنی این شهر بود و گفته شده که انسان ها از قرن دهم پیش از میلاد مسیح در حلب زندگی کرده اند.

اما به گفته اوهانیان جنگ و حملات هوایی موجب نابود شدن یکی از مهمترین و زیباترین مکان های تاریخی در جهان شده است.

وی اظهار کرد: اتفاقی که برای شهر من افتاد کاملا یک ضایعه بزرگ برای تمدن بشری است؛ ضایعه ای که جبران پذیر نیست.

وی افزود: امروز همه چیز در حلب مثل یک کابوس است. صادقانه باید بگویم که هرگز تصور نمی کرد شرایط در کشور من به این وضع فاجعه بار برسد زیرا هیچ دلیلی برای من وجود نداشت.

خانواده اوهانیان رستورانشان را که مشهور به رستوران المپیا است 9 ماه پیش از آغاز جنگ در حلب در بخش غربی این شهر افتتاح کردند.

اوهانیان می گویند که آن زمان تصور می کرد که بهترین زمان برای گشایش یک چنین رستورانی است چرا که کشور در حال رشد بوده و تحولات اقتصادی در راستا مثبتی به پیش می رفت. اما هرگز حدس نمی زد که چند ماه بعد چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی اظهار کرد: همه مردم جهان باید بدانند که ما سوری ها چه تاوان سنگینی بابت هیچ چیز پرداختیم. فقط به خاطر اینکه ابرقدرت ها دستورکارهای سیاسی و امتیازهای اقتصادی و دشمنی میان یکدیگر را می خواهند.

او می گوید به رغم جریان داشتن درگیری ها همچنان می خواهد رستورانش را باز نگه دارد.

به گفته اوهانیان رستورانش از زمان آغاز درگیری در حلب دو بار که یک بار در سال 2012 و بار دوم در سال 2014 آسیب دیده است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 35450

به "چگونه شهر حلب نابود شد ـ تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه شهر حلب نابود شد ـ تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید