گزارش افشاگرانه : سیا از سعودی جاسوسی می نماید و امارات را نادیده می گیرد

به گزارش مهسان بلاگ، مسئولان سابق در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) فاش کردند که سیا بر خلاف عربستان سعودی، از امارات جاسوسی نمی کند و این یک اسلوب استثنایی برای یکی از مشهورترین سازمان های اطلاعاتی دنیا به شمار می رود.

گزارش افشاگرانه : سیا از سعودی جاسوسی می نماید و امارات را نادیده می گیرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الخلیج آنلاین، سه مسئول سابق در سازمان سیا اعلام کردند که این سازمان اطلاعاتی طرح موسوم به اطلاعات انسانی را در امارات(یعنی جمع آوری داده های اطلاعاتی بسیار باارزش به وسیله جاسوسی داخلی درباره حکومت) پیاده نمی نماید که این شیوه به باور بسیاری از منتقدان نقطه کور خطرناک در کوشش های سیا را ایجاد می نماید.

خبرگزاری رویترز در این گزارش به نقل از کارشناسان حوزه سیاست خارجی اعلام نموده است که موضوع جدید درباره این قضیه موضع واشنگتن نیست بلکه تغییراتی است که طی سال های اخیر در سیاست های منطقه ای ابوظبی هویدا شده است و امارات از نبود جاسوسی بهره برداری می نماید.

امارات، امروز وارد جنگ هایی شده و عملیاتی سرّی انجام می دهد و از نفوذ افتصادی خود برای تغییر سیاست های منطقه به شیوه ای استفاده می نماید که غالبا با منافع ایالات متحده مغایر باشد.

این گزارش به حمایت امارات از خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان معروف به ارتش ملی لیبی و نقش آن در تحریم قطر و نیز استخدام کارمندان سابق آژانس امنیت ملی، مانند هکرها در چارچوب برنامه های جاسوسی که به طور خاص شهروندان آمریکایی را هدف قرار می دهد، پرداخته است.

یکی از مسئولان سابق در سیا گفت، این نگرانی ها تنها در مورد سیاست های منطقه ای این کشور عربی حوزه خلیج فارس نیست بلکه همچنین شامل همگرایی میان امارات و روسیه و چین است به گونه ای که ابوظبی و مسکو سال گذشته توافقنامه همکاری مشترک استراتژیک را امضا کردند.

این مسئول سابق آمریکایی هشدار داد، سیا در مقابله با جاه طلبی های نظامی و سیاسی فزاینده امارات ناتوان است و این وضعیت به منزله عدم انجام وظیفه تلقی می گردد.

رویترز در عین حال اظهار داشت سازمان اطلاعات آمریکا، امارات را از دایره توجهات خود خارج ننموده است؛ چرا که آژانس امنیت ملی در حال کار بر روی نظارت الکترونیکی در داخل این کشور عربی است و این شیوه ای با خطر و کاآرمدی کمتر در امر گردآوری اطلاعات است.

از این رو، امارات در فهرست بسیار کوتاه سازمان سیا واقع شده است که این سازمان ها از آنها جاسوسی نمی نماید. این فهرست همچنین شامل چهار عضو دیگر ائتلاف اطلاعاتی موسوم به پنج چشم مرکب از استرالیا، نیوزیلند، انگلیس و کانادا است.

رویترز به نقل از مسئولان سابق سیا و یک افسر اطلاعاتی سابق در یک کشور عربی خلیج فارس، تأکید کرد که فعالیت های سازمان اطلاعاتی آمریکا غالبا متحد مهم و جدید واشنگن در منطقه، یعنی عربستان سعودی را هدف قرار می دهد.

این منابع اظهار داشتند، سازمان اطلاعات عربستان سعودی قبلا چندین مامور سیا را که در کوشش برای جذب مقام های محلی به عنوان خبرچین بودند را بازداشت و از این کشور اخراج کردند. مقام های سعودی در این باره اطلاع رسانی نکردند.

سیاست عربستان سعودی اخیرا با سیلی از انتقادهای شدید آمریکا روبرو است؛ به ویژه پس از جنایت قتل جمال خاشقی روزنامه نگار منتقد در کنسولگری این کشور در استانبول، که محمد بن سلمان ولیعهد از سوی سیا به دست داشتن در آن متهم شده است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16379

به "گزارش افشاگرانه : سیا از سعودی جاسوسی می نماید و امارات را نادیده می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش افشاگرانه : سیا از سعودی جاسوسی می نماید و امارات را نادیده می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید