10 تا از بهترین پارک های تهران

به گزارش مهسان بلاگ، تهران آن قدر پارک های مختلف دارد که گاهی شمارش آن ها از دستتان در می رود و نمی دانید کدام را برای رفتن انتخاب کنید! این جمله برعکس انتظار شما اصلا اغراق آمیز نیست و واقعا پارک ها و بوستان های تهران بسیار زیاد هستند. حال اگر فکر می کنید که از بین آن ها باید بهترین پارک های تهران را بشناسید، باید بدانید که ما می خواهیم تا 10 تا از آن ها را که می توانند انتخاب شما برای گذراندن اوقات فراقتتان باشد را معرفی نماییم.

10 تا از بهترین پارک های تهران

ما می خواهیم در این مطلب مختصری از تاریخچه این پارک ها، امکانات تفریحی، کارهایی که می توانید در آن انجام دهید و راه های دسترسی به آن ها را به شما آنالیز کنیم.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دوست داشته باشید تا وقتتان را در یکی از پارک های تهران آن هم بهترینشان بگذرانید ولی نتوانسته باشید از بین آن ها، گزینه ای که باب دلتان باشد را انتخاب کنید. با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، 10 تا از بهترین پارک های تفریحی تهران را بشناسیم.

1- پارک ملت، یکی از پارکهای شلوغ تهران

یکی از بهترین پارک های تهران که می خواهیم همین ابتدا درباره آن صحبت کنیم، پارک ملت (Mellat Park) است که خیلی ها با آن خاطره داریم! این پارک در سال 1345 افتتاح شد و دارای وسعت 34 هکتاری است. به همین واسطه پارک ملت، یکی از بزرگ ترین اماکن تفریحی تهران به شمار می رود.

بخش های مختلف و امکانات پارک ملت

فضای پارک ملت پر است از مجسمه های بزرگ و مختلف مدرن و قدیمی از شخصیت های بزرگ ایرانی و نمادهای دوستی که تبدیل به جاذبه این پارک شده اند. بخش های مختلف این پارک عبارتند از: ورودی پارک، آب نمای پله ای، دریاچه پارک، قطار، سینما 4 بعدی، زمین بازی بچه ها، باغ وحش و وسایل ورزشی. در این پارک امکاناتی مثل؛ ساختمان اداری، دفتر آموزشی در زمینه گل ها و گیاهان، زمین اسکیت، راستا مخصوص پیاده روی و دویدن، میز تنیس، زمین های بدمینتون و والیبال، دفتر نیرو انتظامی و کافی شاپ ها و رستوران های مختلف و کلی از نقاط دیگر اشاره نماییم.

راه های دسترسی به پارک ملت

بهترین و به اصطلاح سر راست ترین راه با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفتن به پارک ملت، استفاده از اتوبوس های BRT تجریش و راه آهن است البته، اتوبوس های پارک وی در همین راستا شما را درست جلوی پارک ملت پیاده می نمایند. با تاکسی هم می توانید از هر کجای خیابان ولیعصر سوار تاکسی شوید و جلوی پارک ملت پیاده شوید.

  • آدرس: تهران، ولیعصر، بالاتر از اتوبان نیایش

2- پارک ساعی، یکی از پارک های جذاب تهران

یکی از بوستان های معروف تهران که در مرکز شهر قرار گرفته و دسترسی به آن خیلی آسان می باشد، پارک ساعی (Saei Park) است. ساخت این پارک در سال 42 شروع شد و در نهایت 10 سال بعد درهای آن به روی عموم مردم باز شد. مساحت پارک ساعی 12 هکتار است و توسط حسین محجوبی ساخته شده است.

بخش های مختلف و امکانات پارک ساعی

در این پارک چندین قفس مخصوص حیواناتی از جمله پرندگان قرار گرفته است. 17 نوع گیاه مختلف و نادر در این پارک علاوه بر دیگر درخت ها و گیاهان کاشته و نگهداری می شود. زمین بازی بچه ها، زمین اسکیت، نمازخانه، سرویس بهداشتی، چندین آب نمای بزرگ، آلاچیق، آمفی تئاتر، مجسمه های حیوانات و تندیس های مفهومی، فرهنگسرا، کتابخانه، آلاچیق، دریاچه مصنوعی و پیست اسکیت و کافی شاپ و بوفه خوراکی اشاره نماییم.

راه های دسترسی به پارک ساعی

مثل پارک ملت، ساعی هم به عنوان یکی از بهترین پارک های تهران بهترین دسترسی را از طریق اتوبوس های BRT تجریش به راه آهن دارند. شما می توانید در ایستگاه آبشار پیاده شوید و مستقیم جلوی یکی ز درب های ورودی پارک ساعی باشید. با تاکسی هم دقیقا از هر کجای خیابان ولیعصر می توانید جلوی پارک ساعی پیاده شوید. هر چند که می توانید از سمت خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) روبروی خیابان 23 هم به این پارک بروید.

  • آدرس: تهران، ولیعصر، بالاتر از تقاطع بهشتی

3- بوستان لاله، یکی از پارک های گردشگری تهران

یکی از پارک های زیبای تهران که نامش در لیست ما قرار گرفته، پارک لاله (Laleh Park) است. این پارک قدیمی در سال 1345 افتتاح شده و دارای وسعت 35 هکتاری است. قبل از این که پارک لاله ساخته شود، زمین آن برای رژه های نظامی و سوارکاری استفاده می شده است. این پارک سر سبز دارای گیاهان مختلفی از جمله انواع درخت های اقاقیا و سرو نقره ای است.

بخش های مختلف و امکانات پارک لاله

در این پارک بخش های مختلفی وجود دارد. چندین و چند آبنمای بزرگ در این پارک قرار گرفته که همگی بسیار زیبا و معروف هستند. مجسمه های مختلفی مثل تندیس ابوریحان بیرونی یکی از جاذبه های معروف این پارک است. نمازخانه، زمین والیبال و بسکتبال، زمین بازی بچه ها، کتابخانه، قسمت ورزشی، راستا پیاده روی، میزهای شطرنج، سرویس های بهداشتی، بازارچه کارآفرینی لاله و بسیاری از دیگر نقاط از جمله بخش های مختلف این پارک هستند. موزه فرش، کانون پرورش فکری بچه ها و موزه هنرهای معاصر در اطراف این پارک قرار گرفته اند.

راه های دسترسی به پارک لاله

برای رفتن به پارک لاله می توانید با استفاده از مترو یا در ایستگاه جهاد پیاده شده و از سمت میدان فاطمی به این پارک بیایید و یا در ایستگاه میدان انقلاب پیاده شده و با تاکسی و یا حتی پیاده خودتان را به این پارک برسانید.

  • آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع بلوار کشاورز

4- پارک هنرمندان، پارکی زیبا در تهران

قدمت پارک هنرمندان (Artists Park) که یکی از بهترین پارک های تهران است، به دوران قاجاریه باز می شود. در واقع تاریخچه این پارک به ما می گوید که زمین این پارک متعلق به یک شاهزاده قاجاری است که در اختیار یک معمار آلمانی بوده. در سال 1375 شهرداری تهران این پارک را می سازد به نام هنرمندان را به آن می دهد.

بخش های مختلف و امکانات پارک هنرمندان

در این پارک می توانید از امکانات مختلفی مثل زمین بازی مصنوعی، آثار هنری مختلف، زمین بازی بچه ها، خانه هنرمندان، کافی شاپ و رستوران، فروشگاه آثار هنری، گالری، حوض و آب نما، زمین بسکتبال، باشگاه ورزشی و بسیاری از نقاط دیگر آن استفاده نمایید.

راه های دسترسی به پارک هنرمندان

برای رفتن به این پارک می توانید از راه های مختلفی بروید ولی بهترین آن ها از میدان ولیعصر و یا میدان هفت تیر به آن منتهی می شود. می توانید با استفاده از مترو خودتان را به یکی از این خیابان ها برسانید و بعد با یک تاکسی به خیابان ایرانشهر بروید و در اواسط این خیابان به پارک هنمرمندان برسید.

  • آدرس: تهران، خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر

5- بوستان آب و آتش، پارکی مدرن و جذاب در تهران

نام پارک آب و آتش (Ab-o-Atash Park) در اصل بوستان حضرت ابراهیم است اما امروزه بیشتر آن را به این نام می شناسد. این پارک نسبت به دیگر بوستان ها، تازه ساز است و در سال 1388 ساخته شده. پارک آب و آتش مساحت 24 هزار متری دارد و با استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته ای ساخته شده است.

بخش های مختلف و امکانات پارک آب و آتش

در این پارک قسمت های مختلف تفریحی بسیاری قرار گرفته است. سالن های آمفی تئاتر مختلف، فواره های مختلف، پل طبیعت، انواع رستوران ها و فودکورت های مختلف، پیست اسکیت، برج های آتش، پرده های فولادین، فانوس دریایی، بازار گل، میدان مشاهیر، راستا مخصوص دوچرخه سواری، زمین بازی، آسمان نما، دریاچه مصنوعی خزر و بسیاری از قسمت های دیگر در آن واقع شده است. راستی! درباره پل طبیعت که در این پارک قرار گرفته می توانید اطلاعات خوبی را در مطلبی با همین عنوان در مجله خبرنگاران بخوانید.

راه های دسترسی به پارک آب و آتش

اگر بخواهید با مترو بروید باید در ایستگاه حقانی پیاده شوید، با اتوبوس هم باید در میدان ونک پیاده شوید و با تاکسی به این پارک بروید.

  • آدرس: تهران، ابتدای بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه دنیا کودک

6- پارک جمشیدیه، پارک سنگی تهران

پارک جمشیدیه (Jamshidieh Park) که آن را با نام پارک سنگی هم می شناسند، یکی از بهترین پارک های تهران است. این بوستان قدیمی که در منطقه 1 قرار گرفته، 10 هکتار وسعت دارد. این پارک در سال 1375 ساخته شد و در ساخت آن از دو عنصر گیاه و سنگ استفاده شد. از ویژگی های این پارک این است که در آن رستوران هایی وجود دارد که آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی را به نمایش می گذارد. ضمناً این پارک از جنوب به باغ دولو، از شمال به کلکل چال، از غرب به جاده این کوه و از سمت شرق به خیابان جمشیدیه می رسد. برای آشنایی بیشتر با پارک جمشیدیه می توانید مطلبی درباره این پارک را در مجله گردشگری خبرنگاران مزالعه بفرمایید.

بخش های مختلف و امکانات پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه دارای بخش های مختلفی است که از جمله آن ها می توانیم به؛ آبنماها مختلف، دریاچه و آبشار سنگی، گذرگاه سنگی، مجسمه های سنگی، بوستان فردوسی، نمایشگاه های فصلی، آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران ها و کافی شاپ های مختلف است.

راه های دسترسی به پارک جمشیدیه

بهترین راه این است که خودتان را یا به میدان تجریش برسانید و با تاکسی به این پارک بروید و یا با مترو در ایستگاه نیاوران پیاده شده و از طریق تاکسی و یا حتی پیاده خودتان را به پارک جمشیدیه برسانید.

  • آدرس: تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امیدوار

7- پارک شهر، قدیمی ترین بوستان تهران

قدیمی ترین پارکی که در تهران وجود دارد، پارک شهر (City Park) است. این پارک که در سال 1339 افتتاح شد، مساحتی 25 هکتاری دارد. پارک شهر را باید به عنوان پر بازدیدترین پارک تهران هم معرفی کنیم. این پارک صندلی خاطره سازی مادران و پدران ما بوده و محل وقوع خیلی از اتفاقات مختلف معاصر بوده است.

بخش های مختلف و امکانات پارک شهر

در این پارک بخش های مختلفی مثل؛ سایت پرنده نگری، راستا پیاده روی و دوچرخه سواری، زمین های بازی بچه ها، موزه صلح تهران، آکواریوم، باغ پرندگان، دریاچه مصنوعی، ساعت بزرگ مرکزی، تندیس شیر سنگی، آبنما، نماد قربانیان سلاح شیمیایی در میدان مرکزی پارک و تندیس طاووس را ببینید.

راه های دسترسی به پارک شهر

این پارک به پایانه فیاض بخش، وحد اسلامی، خیابان بهشت، خیام، قورخانه و سنگلج می رسد. بهترین راه این است که در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) و یا متروی حسن آباد به آن بروید. البته می توانید از اتوبوس های میدان امام خیمینی به مقصد پایانه فیاض بخش نیز بهره ببرید.

  • آدرس: تهران، تهران، خیابان وحدت اسلامی

8- پارک شفق، پارکی با معماری خاص

بوستان شفق (Shafagh Park) یکی از زیباترین و بهترین پارک های تهران است که تویط یکی از معروف ترین مهندسان شهرسازی معاصر یعنی کامران دیبا ساخته شد. این پارک در سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شد. از جمله ویژگی های پارک شفق این است که گذرگاه های غیر هم سطحی دارد که با پله همراه هستند.

بخش های مختلف و امکانات پارک شفق

این پارک دارای فرهنگسراف سالن آمفی تئاتر، محوطه بازی ،آلاچیق، کتابخانه، کافی شاپ، حوض، مجسمه های مختلف، میزهای شطرنج است. در اطراف این پارک رستوران، کافی شاپ، آب میوه فروشی، بیمارستان و بسیاری از مراکز دیگر قرار گرفته است.

راه های دسترسی به پارک شفق

برای دسترسی به پارک شفق بهترین کار این است که از دوراهی یوسف آباد سوار تاکسی شوید و سر خیابان نوزدهم که دست راست شما می شود پیاده شوید و به داخل این خیابان رفته و داخل ورودی پارک بشوید. البته می توانید از مترو جهاد و یا اتوبوس های تندرو هم خط تجریش- راه آهن هم به ایستگاه سوم و یا ایستگاه میدان جهاد پیاده شوید و از کوچه های فرعی به این پارک بروید.

  • آدرس: خیابان یوسف آباد، خیابان نوزدهم

9- بوستان قیطریه، زیباترین پارک تهران

یکی دیگر از بهترین پارک های تهران که در منطقه 1 قرار گرفته، پارک قیطریه (Qeytarieh Park) است. می گویند که زمین این پارک متعلق به خواهر ناصرالدین شاه قاجار بوده است. یکی از ویژگی های این پارک 103 هزار هکتاری این است که معماری بسیار نامنظم و پوشش جنگلی و سرسبزی دارد. از جمله گیاهان این پارک می توانیم به؛ صنوبر، افرا، نرگس درختی اشاره نماییم.

بخش های مختلف و امکانات پارک قیطریه

پارک قیطریه محیط و فضای بسیار دلنشینی دارد و مناسب برای عموم مردم جامعه است. در این پارک می توانید از؛ سینمای 6 و 7 بعدی، زمین ورزشی، پیاده راه مخصوص پیاده روی و دوچرخه سواری، زمین بازی بچه ها، زمین اسکیت، رستوران ها، کافه ها و فست فودهای مختلف، بازارچه فرهنگسرای ملل، آلاچیق ها و حتی نمایش های خیابانی آن لذت ببرید.

راه های دسترسی به پارک قیطریه

برای رفتن به این پارک باید از مترو استفاده نموده و در ایستگاه قیطریه پیاده شوید و باقی راستا را با تاکسی به سمت این پارک بروید.

  • آدرس: تهران، خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

10- پارک چیتگر، بزرگ ترین پارک جنگلی تهران

پارک چیتگر (Chitgar Park)، یکی از بزرگ ترین بوستان های تهران از نوع جنگلی آن است. این محوطه بزرگ در سال 1342 و در مساحت 950 هکتاری ساخته شد. از نکات جالبی که درباره پارک چیتگر وجود دارد این است که یکی از دلایلی که ساخته شد این بود که مقدار اکسیژن منطقه غربی تهران را بالا ببرد! از دیرباز تا به کنون این پارک به خاطر جاده جنگلی ولی آسفالت شده اش و محیط بکر خود مورد توجه ورزشکاران و دوچرخه سواران بوده است. در این پارک می توانید به همراه دوستان و خانواده خود به تفریحاتی همچون؛ پینت بال، اسب سواری، تیوپ سواری و سافاری پارک بپردازید.

بخش های مختلف و امکانات پارک چیتگر

در پارک چیتگر می توانید به فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری، پیست مخصوص سوارکاری، اسکیت سواری، پیست استقامت 8 کیلومتری، میشه زار، پینت بال، بپردازید. معروف ترین قسمت چیتگر، دریاچه آن است که به دریاچه شهدای خلیج فارس هم معروف است. دریاچه چیتگر لقب بزرگ ترین دریاچه مصنوعی ایران را دارد و در آن قسمت های مختلفی مثل، استادیوم های آبی، جزیره های مختلف آموزشی، اسکله های قایقرانی و بسیاری از مجموعه های دیگر وجود دارد. در این پارک باربیکیو، آلاچیق، سرویس های بهداشتی، نمازخانه، نگهبانی و بخش های دیگر هم واقع شده است.

راستاهای دسترسی به پارک چیتگر

برای رفتن به این پارک راحت تر است که از ماشین های شخصی و یا تاکسی بهره ببرید. اما با این حال هم می توانید با استفاده از ترکیب مترو چیتگر و تاکسی های خطی هم بهره ببرید. قسمت شرقی پارک جلوی ایستگاه 5 و 7 ایارن خودرو قرار گرفته است. در کل ورودی های شما با ماشین از سمت آزاد شهر، بلوار کوهک و بلوار دستواره است.

  • آدرس: تهران، اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن

بهترین پارک های تهران را به همراه اطلاعات کاربردی از آن ها به شما معرفی کردیم تا به آن ها بروید و اوقات خوب و خوشی را برای خود رقم بزنید. البته باید بگوییم بیشتر پارک های دیگر تهران هم در بین خوب ها قرار می گیرند ولی هدف ما معرفی 10 تا از بهترین بوستان های پایتخت کشور هستند. شما تا به حال به کدام یکی از این پارک ها رفته اید؟ لطفا تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: الی گشت
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16717

به "10 تا از بهترین پارک های تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 تا از بهترین پارک های تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید