واترپلو و طلسم شکنی به نام چیریچ، شنا با دست بسته غرق شد!

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران - گروه ورزشی: تیم های شنا، شیرجه و واترپلو ایران در هجدهمین دوره بازی های آسیایی اندونزی درحالی به کار خود خاتمه دادند که واترپلو طلسم 44 سالِ بی مدالی را شکست اما شنا و شیرجه ناکام ماندند.

واترپلو و طلسم شکنی به نام چیریچ، شنا با دست بسته غرق شد!

* طلسم شکنی به نام چیریچ آخرین مدال واترپلو سال 1974 زمانیکه ایران میزبان هفتمین دوره بازی های آسیایی بود کسب شد و دیگر عنوانی بهتر از چهارمی برای ایران به دست نیامد، 2 دوره غیبت نیز به واترپلو تحمیل شد تا اینکه بالاخره پس از 12 سال ملی پوشان برای طلسم شکنی و برنامه ریزی 3 ساله عازم اندونزی شدند. الکساندر چیریچ کسی که 3 مدال المپیک را در پرونده دارد حدود 3 سال و نیم است که راهنمایی تیم ملی واترپلو را برعهده گرفته و امروز واترپلو ایران نتیجه برنامه ریزی بلند مدت و به کارگیری مربی حرفه ای را دید. چیریچ طلسم شکنی کرد و واترپلو ایران را پس از 44 سال صاحب مدال برنز کرد.

* حسرت بی مدالی بر دل شنا ماند همانقدر که واترپلو مزد برنامه ریزی ها و حمایت ها را دید شنا ایران چوب سوءمدیریت ها و بی امکاناتی را خورد. شنایی که از 20 مدال توزیع گردیده در بخش مردان دستش خالی ماند و حتی یک مدال کسب نکرد این سوال را در ذهن مخاطبان به وجود می آورد که آیا استعدادی در شنا نداریم؟

مهدی انصاری، بنیامین قره حسنلو، سینا غلامپور و علیرضا یاوری ترکیب چهار نفره اعزامی تیم ملی به جاکارتا با راهنمایی خشایار حضرتی بودند و موفق به شکست رکورد ملی شنای تیمی چهار در صد متر با ثبت زمان 3:26:12 پس از 9 سال شدند.

اجاره دادن استخرها به بخش خصوصی و تعداد محدود استخرهای استاندارد در کشور دست فدراسیون شنا را برای قهرمان پروری بسته است تا این عوامل دست به دست هم دهند تا حسرت بی مدالی علی رغم وجود استعدادها بر دل شنا بماند.

نبود استخر استاندارد 25 متر در ایران مشکلاتی را برای شناگران ایران به وجود آورده است تا جایی که مهدی انصاری شناگر جوان ایران در بازی های داخل سالن آسیا- ترکمنستان به دلیل اشتباه برگشت مقام اولی را به چهارمی تغییر داد و نکته جالب دیگر اینکه حریف قزاق انصاری که در 50 متر پروانه عنوانی بالاتر از ششمی کسب نکرد با تمرینات حرفه ای و برنامه ریزی گردیده با چاد لوکلوس شناگر مطرح دنیا که مدال طلا و نقره المپیک 2012 لندن و چندین طلای مسابقات دنیای در کارنامه دارد تمرین نموده است و نتیجه آن را نیز با کسب نشان برنز در جاکارتا دید اما انصاری به فینال مسابقات نرسید.

نبود روانشناس در کنار تیم ملی در کسب نتایج بی تاثیر نبود، همان اتفاقی که در واترپلو رخ داد و روانشناس علاوه بر حضور در اردوهای برون مرزی در اندونزی نیز در کنار ملی پوشان بود. پس اگر به دنبال مدال شنا در میادین بین المللی هستیم برنامه ریزی را آغاز کنیم تا استعدادهایمان بیش تر از پیش نسوزند. شنا پس از 9 سال تنها به یک اردوی برون مرزی ارمنستان اعزام شد و این نمی تواند پاسخگوی رقابت شناگران ایرانی با حریفان باشد.

* مصدومیت بلای جان شیرجه در شیرجه نیز در پنج ماده حاضر در رقابت ها شهنام نظر پور و مجتبی ولی پور در سه ماده حضور داشتند و علی رغم امید زیادی که به این دو بود اما مصدومیت دقیقه نود نظرپور امیدها را نا امید کرد تا شیرجه نیز دست خالی بازگردد. تیم شیرجه ایران در ماده تخته هماهنگ 10 متر موفق گردیده بود سال 2016 در رقابت های قهرمانی آسیا برای نخستین بار مدال برنز را کسب کند اما در بازی های آسیایی اندونزی عنوانی بهتر از ششمی را کسب نکردند.

به گزارش خبرنگاران، شنا از مدال آورترین رشته های ورزشی در رویدادهای مهم و بین المللی است و اگر کاروان ایران می خواهد چشم به رتبه های بالای جدول رده بندی داشته باشد باید سرمایه گذاری جدی را بر روی شنا داشته باشد. برای فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو تنها یک بودجه در نظر گرفته گردیده است و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید نگاه ویژه تری نسبت به این فدراسیون داشته باشند. همانطور که برنامه ریزی ها بر روی واترپلو جواب داد، شنا و شیرجه نیز این پتانسیل را دارند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 976

به "واترپلو و طلسم شکنی به نام چیریچ، شنا با دست بسته غرق شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واترپلو و طلسم شکنی به نام چیریچ، شنا با دست بسته غرق شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید